با سوپرمارکت محله‌تان فرق داشته باشید

یکی از سوالاتی که من در مواجهه با کسب‌وکارهای اینترنتی -که تعدادشان هم روزبه‌روز بیش‌تر می‌شود- از خودم می‌پرسم این است که با یک سوپرمارکت ساده چه فرق‌هایی دارند. ممکن است به نظرتان عجیب یا خنده‌دار باشد اما پاسخ همین یک سوال می‌تواند نشانه‌های موفقیت یا شکست یک کسب‌وکار آنلاین را به ما نشان دهد.

 

هرکدام از ما در محله‌ای زندگی می‌کنیم و حداقل یک سوپرمارکت نزدیک خانه‌مان داریم که خیلی وقت‌ها از آن خرید می‌کنیم. مشکلات خرید از این سوپرمارکت‌ها چیست!؟ اول این‌که هیچ‌وقت معلوم نیست چیزی که ما به آن نیاز داریم در سوپرمارکت موجود باشد یا نه و برای فهمیدن این مسئله راهی جز مراجعه به آن‌ها نداریم. دوم، سوپرمارکت‌ها معمولا در بهترین حالت حدود ۱۲ ساعت در شبانه‌روز فعالیت دارند و خارج از این ۱۲ ساعت استفاده یا حتی مطلع شدن از خدمات‌شان عملا غیرممکن است. سوم، درمورد اکثر کالاها هر سوپرمارکت با یک شرکت پخش خاص کار می‌کند و فقط کالاهای یک برند مشخص را عرضه می‌کند؛ مثلا فقط لوازم شوینده‌ی گلرنگ. یعنی تنوع در یک سوپرمارکت کوچک معنای چندانی ندارد. در مقابل اما همین سوپرمارکت‌ها دو مزیت بزرگ نسبت به کسب‌وکار‌های اینترنتی دارند. اولی، نزدیک بودن به محل زندگی که باعث می‌شود خریدهای مشتریان زمان کم‌تری بگیرد و سریع‌تر به دست‌شان برسد. و دومی، امکان بازرسی فیزیکی کالایی که قرار است فروخته شود.

حالا فضای مجازی و کسب‌وکارهای آنلاین را در نظر بگیرید. برندهای مختلف در ۲۴ ساعت شبانه‌روز در فضای مجازی حضور دارند و می‌توانند به راحتی سوالات مشتری را دریافت کرده و به نیازهای او پاسخ بگویند. اگر شما این کار را نکنید، مطمئن باشید که یکی از رقیبان‌تان دست به انجام آن خواهد زد.

مثل مشکلات مطرح‌شده در یادداشت‌های قبل، راه‌حل اصلی این مسئله هم در تولید محتوای مناسب است. شما باید کاری کنید که مشتریان بالقوه‌تان بتوانند در هر زمانی به راحتی پاسخ سوالات مختلف‌شان درمورد فعالیت‌های شما را بگیرند و درخواست‌های خود را ثبت کنند. در بدترین حالت، هر مشتری باید قبل از سپری شدن ۲۴ ساعت از بیان مشکل یا ثبت سفارش، پاسخ‌اش را بگیرد. هرچقدر که بتوانید این زمان را کم‌تر کنید (با استفاده از محتوای آماده‌شده‌ی روی سایت و بخش‌هایی مثل سوالات متداول یا گفت‌وگوی آنلاین ۲۴ساعته با کارشناس شرکت و…) رضایت مشتریان از شما بیش‌تر خواهد شد و کسب‌وکارتان موفق‌تر خواهد بود. سعی کنید وبسایت‌تان جوری طراحی شود که کم‌ترین نیاز به توضیح اضافه را داشته باشد.

برای رقابت با مزیت‌های کسب‌وکارهای دنیای واقعی (مثل همین سوپرمارکت‌ها!) باید کالا یا خدمت ارائه‌شده در کسب‌وکارتان را این‌قدر خوب و با استفاده از انوع مختلف محتوا -متن، عکس، ویدئو، صدا و…- توصیف کنید که بازدید از وبسایت شما عملا فرق چندانی با لمس شدن کالای مورد نظر توسط مشتری نداشته باشد.

فروشگاه‌های اینترنتی که تیم محتوای قوی نداشته باشند -به‌خصوص هنگام شروع فعالیت- با مشکلات زیادی برای یافتن مشتریان و به دست آوردن وفاداری آن‌ها روبه‌رو خواهند بود. یک عکس بی‌کیفیت یا توصیف ضعیف از یک کالا کافی‌ست تا مشتری به سایت رقیب شما مراجعه کند.

مراقب کسب‌وکارتان باشید!

 

پ.ن: وقتی از فروشگاه‌های اینترنتی صحبت می‌شود، منظور فقط سایت‌هایی که به فروش کالاهای مختلف مشغول‌اند نیست. اکثریت قریب به اتفاق کسب‌وکارهای اینترنتی به نوعی فروشگاه‌اند. حتی من که این متن را نوشته‌ام، در حال تلاش برای فروش به شما هستم. فکر می‌کنید من چه چیزی می‌فروشم!؟

‌‌

برای اطلاع از انتشار نوشته‌های بعدی من در حوزه‌ی تولید محتوا، آدرس ایمیل خود را در بخش اشتراک وارد کنید. (نوار پایین وبلاگ را ببینید.)

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *