بازاریابی محتوایی چیست؟

اگر شما هم مثل بسیاری از دوستان من وقتی عبارت “بازاریابی محتوایی” را می‌شنوید دقیقا نمی‌دانید که گوینده دارد چه می‌گوید، پیشنهاد می‌کنم ادامه‌ی متن را بخوانید.

 

چرا باید درمورد محتوا بدانیم؟

براساس تحقیقی که توسط جِی‌بی‌اِچ به انجام رسیده، حدود ۷۷ درصد از شرکت‌هایی که تیم بازاریابی دارند از بازاریابی محتوایی به عنوان بخشی از استراتژی کلی‌شان استفاده می‌کنند. (طبیعتا این آمار با آن‌چه که در ایران می‌بینیم تفاوت دارد.) این یعنی محتوا آینده‌ی بازاریابی‌ست و عملا در حال تبدیل شدن به جزئی جدایی‌ناپذیر از استراتژی کسب‌وکارهای موفق است. پس آشنایی با بازاریابی محتوایی برای صاحبان کسب‌وکارها و هرکسی که به نوعی با آن‌ها درگیر است، امری ضروری به نظر می‌رسد.

علاوه بر این، با بالا رفتن ضریب نفوذ اینترنت در جوامع مختلف و میزان ساعت‌هایی که افراد در گشت‌وگذارهای آنلاین صرف می‌کنند، توجه به محتوایی که بتواند این‌همه مخاطب را راضی نگه دارد نه‌تنها منطقی بل‌که ضروری به نظر می‌رسد.

 

یک تعریف

مجموعه‌ی content marketing institute که یکی از مراجع مهم در این حوزه محسوب می‌شود، در تعریف خود از این اصطلاح می‌گوید:

«بازاریابی محتوایی یک فرآیند ادامه‌دار از تولید، پرورش و توزیع محتوای باارزش و مرتبط است که با هدف جذب یک گروه خاص از مخاطبین و ترغیب آن‌ها به انجام مجموعه‌ای از عمل‌های مشخص انجام می‌شود.»

این عمل می‌تواند به سادگیِ عضویت در خبرنامه‌ی سایت با چند کلیک یا خرید اینترنتی یک محصول باشد.

 

اصلا محتوا یعنی چه؟

محتوا می‌تواند شکل‌ها و فرمت‌های مختلفی داشته باشد. احتمالا اولین چیزی که بعد از خواندن تعریف بالا به ذهن‌تان رسیده، پست‌های یک وبلاگ است. در واقع پرکاربردترین صورت محتوا هم همین محتوای متنی‌ست. اما محتوا محدود به کلمات و صفحات وبلاگ نمی‌شود. اینفوگرافیک‌ها، پادکست‌ها، ویدئوها و کتاب‌های الکترونیک هم جزئی از محتوای تولیدی یک کسب‌وکار محسوب می‌شوند.

 

لُبّ مطلب

می‌شود گفت هر چیزی که در وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکارتان منتشر می‌کنید و هر چیزی که از طریق ایمیل برای مخاطبین‌تان ارسال می‌کنید، محتوای شما را تشکیل می‌دهد. برای جذب هرچه‌بهتر مخاطب باید تلاش کنید با محتوایتان یک نوع ارزش برای او تولید کنید. حتی یک اتفاق ساده مثل ارائه‌ی اطلاعاتی به‌دردبخور به مخاطبین هم یک نوع ارزش محسوب می‌شود. (آمار نشان می‌دهد که تعداد جست‌وجوهای “چگونه؟” همواره رو به افزایش است. اگر بتوانید در میان این همه اطلاعات که در منابع مختلف وجود دارد، بهترین پاسخ را برای سوالات مختلف فراهم کنید قطعا در حال تولید محتوای باارزش هستید.)

 

 

اگر می‌خواهید دیگران هم مثل شما بدانند که بازاریابی محتوایی چیست، این مطلب را با آن‌ها به اشتراک بگذارید.

درمورد بازاریابی محتوایی در چار ستون بیش‌تر بخوانید.

(Visited 32 times, 1 visits today)

2 دیدگاه در “بازاریابی محتوایی چیست؟

  • اردیبهشت ۲۱, ۱۳۹۶ در۱۱:۴۰ ق.ظ
    پیوندیکتا

    من نوشته هاتون تو ایوند رو دنبال میکنم عالی ان. استراتژی محتوا معضل خیلی هاست این روزا و متاسفانه منبع کامل و خوبی براش به زبان فارسی پیدا نکردم. کاش یه دوره ی ویدیویی آماده میکردید حتی پولی هم باشه فکر میکنم طرفداران زیادی داشته باشه و مشکل خیلی از ماها رو حل کنه

    پاسخ
    • خرداد ۲, ۱۳۹۶ در۱:۵۸ ق.ظ
      پیوندیکتا

      اولا بسیار ممنونم از لطفتون و وقتی که برای خوندن یادداشت ها صرف میکنید.
      در درجه بعد هم باید بگم واقعا اینطوره. درمورد محتوا منبع فارسی خوب -که تا حدودی بومی سازی هم شده باشه- واقعا کم داریم.
      درمورد پیشنهادتون هم حتما فکر میکنم.
      بازم ممنون 🙂

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *