اسنپ تپ‌سی کارپینو: گزارشی از کرایه‌ها، شرایط جذب و مشکلات

با اقبال روزافزون مردم به اپلیکیشن‌های درخواست ماشین مثل اسنپ، تپ‌سی و کارپینو، بحث‌های متعددی درمورد جنبه‌های مختلف فعالیت این کسب‌وکارها مطرح شده است. یکی از بحث‌های همیشگی، بحث کرایه‌هاست. بعد از شنیدن صحبت‌های مسافرین، رانندگان و دست‌اندرکاران این اپلیکیشن‌ها (بیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی) و دیدن موضع حق‌به‌جانبی که هرکدام می‌گرفتند، تلاش کردم در این مورد اطلاعات بیش‌تری به دست آورم.

اولین قدم، مقایسه‌ی میزان کرایه‌ی اپلیکیشن‌های ایرانی با نمونه‌های خارجی بود. در مرحله‌ی بعد سعی کردم دلایل نارضایتی‌ها را بفهمم. و در آخر شرایط رانندگی برای این اپلیکیشن‌ها را بررسی کردم. نتیجه‌ی این تلاش، چیزی‌ست که در ادامه می‌بینید.

[در زمان نوشته شدن این مطلب، فعالیت تاکسی‌های اینترنتی عمدتا محدود به شهر تهران بود و در سایر شهرها جدی نشده بود. در نتیجه ارقام مورد استفاده مربوط به درآمد رانندگان در تهران و در زمان نوشته شدن این مطلب (آذر ۹۶) هستند.]

 

مقایسه‌ی درآمد راننده‌ها در ایران و آمریکا

دو نمونه‌ی مشهور از اپلیکیشن‌های درخواست ماشین در آمریکا اوبر (Uber) و لیفت (Lyft) هستند که اولی قسمت بسیار بزرگ‌تری از بازار را در اختیار دارد. (براساس گزارش بیزینس اینسایدر در حال حاضر حدود ۷۷ درصد) در نتیجه، ترجیح دادم وضعیت کرایه‌ها در اوبر را بررسی کنم.

 

در وبسایت اوبر اطلاعات دقیقی در این مورد وجود ندارد. اما در آن به این موارد اشاره شده:

  • هر راننده‌ای که بیش‌تر کار کند، درآمد بیش‌تری هم دارد. (پس به‌تر است میزان درآمد به ازای هر ساعت کار را بسنجیم و مقایسه کنیم)
  • کرایه‌ها در انتهای مسیر و براساس قیمت پایه، طول مسیر و مدت زمان سفر حساب می‌شوند.
  • میزان کرایه‌ها در زمان‌های اوج درخواست افزایش می‌یابد. (گاهی اوقات تا ۲٫۱ برابر حالت عادی)
  • رانندگان اوبر از ابتدا تا انتهای هر سفر زیر پوشش بیمه قرار دارند. اوبر مسئولیت اشخاص ثالث و آسیب‌های جانی به راننده را تا سقف پرداخت یک میلیون دلار بیمه می‌کند. (هرکدام از دو مورد عنوان‌شده تا سقف یک میلیون دلار برای جبران هزینه‌هایی که بیمه‌ی پایه‌ی راننده جبران نمی‌کند)
  • علاوه بر این، اوبر می‌تواند به درخواست راننده‌ها به هزینه‌های ایجادشده به خاطر مسافرین (مثل هزینه‌های تمیز کردن ماشین) هم پاسخ دهد و آن‌ها را پرداخت کند.

 

تا همین‌جای کار چند تفاوت عمده در خدمات و نوع محاسبه‌ی کرایه‌ها میان سرویس‌های خارجی و داخلی مشهود است. اما تایم با اشاره به چند تحقیق انجام‌شده در این مورد، میانگین درآمد هر راننده‌ی اوبر به ازای یک ساعت کار را ۱۵٫۶۸ دلار اعلام می‌کند. این مبلغ، میزان درآمد خالص را بدون کسر هزینه‌ها نشان می‌دهد و میزان آن در شهرهای مختلف محل فعالیت اوبر بسیار متفاوت است.

اگر درآمد رانندگان اوبر را با دلار چهارهزارتومانی تبدیل کنیم، به ازای هر ساعت کار به عددی معادل ۶۲هزار و ۷۲۰ تومان می‌رسیم. از آن‌جایی که آمار دقیقی از درآمد رانندگان اسنپ یا تپ‌سی و کارپینو منتشر نشده، تعداد سفر در هر ساعت را به شکل میانگین، دو سفر در نظر گرفته و میانگین درآمد هر سفر را هم ۱۰هزار تومان حساب می‌کنیم. این حساب کاملا تخمینی و سرانگشتی به ما می‌گوید که درآمد رانندگان ایرانی حدود یک‌سوم درآمد رانندگان در آمریکاست. (تقریبا ۶۶ درصد کم‌تر)

 

اما آیا چنین مقایسه‌ای درست است؟

طبیعتا نه! برای مقایسه‌ی درآمد باید متغیرهای مختلفی را در نظر گرفت و صرفا هم‌واحد کردن دو رقم کافی نیست.

براساس آمار سایت نامبیو (که طبیعتا ممکن است خیلی دقیق نباشد)

  • میانگین هزینه‌ها در ایران ۵۱٫۷۴ درصد از آمریکا کم‌تر است.
  • میانگین اجاره‌ی خانه‌ها در ایران ۵۷٫۹۲ درصد از آمریکا کم‌تر است.
  • میانگین هزینه‌های ثابت برای یک آپارتمان ۸۵متری در ایران ۷۷٫۴۵ درصد از آمریکا کم‌تر است.
  • هزینه‌ی غذا در رستوران‌ها در ایران ۶۰٫۱۷ درصد از آمریکا کم‌تر است.
  • هزینه‌ی خواروبار در ایران ۵۷٫۲۳ درصد از آمریکا کم‌تر است.

پس با این اوصاف قرار نیست درآمد در ایران با درآمد در آمریکا برابر باشد. یک نگاه کلی به تمام آمار سایت نامبیو نشان می‌دهد که که رقم درآمد در ایران می‌تواند حدودا ۶۰درصد از درآمد در آمریکا کم‌تر باشد اما در عمل و در میزان قدرت خرید با آن برابری کند.

پس درآمد ساعتی ۶۲هزار و ۷۲۰ تومانی یک راننده در اوبر با یک درآمد ساعتی ۲۵هزار و ۸۸ تومانی در ایران برابری خواهد کرد. (تاکید می‌کنم که این اعداد کاملا تقریبی هستند)

نکته‌ی دیگری که باید در نظر گرفت، مالیات است. واقعا بعید می‌دانم که شرکت‌ها و راننده‌های ایرانی مالیات‌شان را به درستی بپردازند. اما اوبر قطعا این کار را انجام می‌دهد و درآمد رانندگان را هم به دولت گزارش می‌کند که باعث پرداخت مالیات بر درآمد از سوی رانندگان می‌شود. این یعنی یک عامل کاهنده‌ی درآمد در آمریکا وجود دارد که در ایران عملا فعال نیست یا حداقل به همان میزان تاثیر ندارد.

در نهایت می‌توان گفت درآمد راننده‌هایی که در ایران از اسنپ و تپ‌سی و کارپینو استفاده می‌کنند با درآمد رانندگان اوبر فرق چندانی ندارد.

پس با این وجود، چرا شاهد شکوه‌های رانندگان و تجمعات اعتراض‌آمیز آن‌ها هستیم؟ شاید بتوان پاسخ را در مبحثی با عنوان “نااطمینانی در اقتصاد” جست‌وجو کرد.

 

نااطمینانی اقتصادی چیست؟

نااطمینانی اقتصادی شاخصی‌ست که وضعیت آینده‌ی اقتصاد یک کشور (یا منطقه) را بررسی می‌کند. وقتی کسی از نااطمینانی بالا در اقتصاد صحبت می‌کند، در واقع از احتمال زیاد اتفاقات ناخوش‌آیند و منفی در اقتصاد می‌گوید. ترس از وقوع تورم، ترس از رکود و رشد منفی اقتصادی، ترس از بی‌کاری، ترس از سقوط ارزش پول و امثال این‌ها، عواملی هستند که حس نااطمینانی اقتصادی را در افراد به وجود می‌آورند.

حالا اگر به وضعیت اقتصادی ایران در سال‌های گذشته نگاه کنیم و فضای ذهنی جامعه را به شکلی صادقانه بسنجیم، باید اعتراف کنیم که میزان نااطمینانی اقتصادی در ایران بسیار بالاست. و دقیقا همین مسئله است که باعث می‌شود افراد نگران آینده‌ی اقتصادی خود باشند و به فکر درآمد بیش‌تر و ذخیره‌ی آن بی‌افتند. اتفاقی که به نظر می‌رسد درمورد رانندگان تاکسی در حال رخ دادن است.

اما اگر این دلیل را برای درخواست افزایش کرایه‌ها از سوی رانندگان بپذیریم، با حس نااطمینانی مشابه در میان مسافران و کاربرانِ دیگرِ سرویس‌هایی مثل اسنپ و تپ‌سی و کارپینو چه خواهیم کرد؟ احساس ناعدالتی برای افزایشی که به نظر خیلی‌ها دلیل منطقی ندارد چه!؟

به نظر می‌رسد که نقش واسطه‌ها یعنی همان اسنپ و تپ‌سی و کارپینو در برقراری تعادل میان دو طرف با گذشت زمان پررنگ‌تر خواهد شد؛ اتفاقی که معلوم نیست توان، آمادگی و اراده‌ای برای آن وجود دارد یا نه.

 

یک نمونه: چند وقت پیش از طریق اسنپ با راننده‌ای به اسم عباس هم‌راه شدم. در راه از درآمدش پرسیدم. اولین واکنش او این بود که «می‌خوای راننده بشی!؟ اگه می‌تونی کار دیگه‌ای بکنی نیا سمت‌اش». وقتی از دلیل‌اش پرسیدم از شرایط و سختی‌های کار و برخوردهای بد برخی مسافرین گفت. میزان درآمدش را هم گفت ولی وقتی از او برای انتشار مبلغ اجازه خواستم، گفت رقم تقریبی ۳ میلیون در ماه را بنویسم و گفت که هر روز و هر ساعتی هم کار نمی‌کند وگرنه می‌توانست این رقم را حتی تا دو برابر هم بالا ببرد.

 

یک نکته‌ی تکمیلی:

مقایسه‌ی شرایط راننده شدن در ایران و آمریکا

برای راننده شدن در اوبر شرایط زیر لازم است:

  • حداقل سن ۲۱ سال
  • حداقل ۳ سال سابقه‌ی رانندگی (حداقل ۳ سال از اخذ گواهی‌نامه گذشته باشد)
  • داشتن بیمه‌های اجباری اتومبیل
  • داشتن شماره‌ی تامین اجتماعی
  • چک شدن سوابق راننده برای این موارد: رانندگی تحت تاثیر نوشیدنی‌های الکلی و مواد روان‌گردان، رانندگی بدون داشتن بیمه، معلق شدن گواهی‌نامه، سابقه‌ی تصادف، جریمه شدن به دلیل رانندگی بد، سابقه‌ی پیگرد قضایی و ارتکاب جرم

 

علاوه بر این، اتومبیل مورد استفاده در اوبر هم باید شرایط خاصی داشته باشد. مثلا:

  • قبل از سال ۲۰۰۰ ساخته نشده باشد
  • برای حداقل ۴ مسافر (علاوه بر راننده) جا داشته باشد
  • پلاک رسمی مورد تایید سازمان‌های مربوط را داشته باشد
  • پیش از این در سرویس‌های دیگر تاکسی استفاده نشده باشد

تمام ماشین‌ها قبل از ورود به ناوگان اوبر بازرسی می‌شوند تا از احراز شرایط مورد نیاز توسط آن‌ها اطمینان حاصل شود. برای رانندگی در سرویس‌های ویژه‌ی اوبر (که در حال حاضر اسنپ هم مشابه آن‌ها را ارائه می‌دهد) پیش‌نیازهای دیگری نیز وجود دارد.

 

برای راننده شدن در اسنپ به هم‌راه داشتن مدارک زیر لازم است:

  • مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • گواهینامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه کیفری
  • مدارک خودرو (کارت خودرو و برگ سبز خودرو)
  • بیمه‌نامه‌ی معتبر خودرو
  • معاینه‌ی فنی برای خودروهای مدل پایین‌تر از خرداد ۹۲
  • قبض تلفن یا آب یا برق محل سکونت
  • یک قطعه عکس پرسنلی

در بخش تعهدات شرکت در نمونه قراردادی که روی وبسایت اسنپ موجود است، دو مورد آمده:

اول، رفع عیوب و خرابی‌های احتمالی نرم‌افزار و دوم، ارائه‌ی آموزش‌های لازم به رانندگان برای استفاده از نرم‌افزار

 

یعنی مثل باقی استارت‌آپ‌های ایرانی که به شکل پلتفرم طراحی شده‌اند، اسنپ هم خودش را فقط به عنوان یک واسطه در نظر گرفته و می‌گوید که فقط مسافر و راننده را به هم وصل می‌کند و در نتیجه مسئولیت خاصی هم برای خودش قائل نیست.

به عنوان کسی که در یک پلتفرم مدیر محتوا بوده و شرایط فعالیت چنین کسب‌وکاری را می‌داند، فکر می‌کنم این سلب مسئولیت فقط تا حد خاصی از رشد استارت‌آپ می‌تواند جواب‌گو باشد و هرچه‌قدر که با کسب‌وکار بازرگ‌تری مواجه باشیم، شنیدن آن غیرمنطقی‌تر می‌شود.

شاید یکی از مسائلی که باعث دل‌سردی و اعتراض رانندگان می‌شود، دقیقا همین باشد.

 

شرایط دقیقی از نحوه‌ی جذب راننده در تپ‌سی و کارپینو روی سایت آن‌ها وجود ندارد. اما بعد از تماس تلفنی با آن‌ها، شرایط جذب راننده در تپ‌سی را تقریبا مشابه با اسنپ دیدم. وجه تمایز کارپینو با دو نمونه‌ی دیگر (طبق ادعای شرکت) شاید جذب فقط تاکسی‌های رسمی (نه ماشین‌های شخصی) و مصاحبه‌های جدی‌تر آن‌ها با رانندگان و بررسی میزان آشنایی آن‌ها با آدرس‌ها و البته آزمون روان‌شناسی باشد. کارپینو پیام اصلی بازاریابی خود را با شعار “من مسئول‌ام” به مخاطب منتقل می‌کند و تمام تلاش خود را برای استفاده از این موارد به عنوان مزیت رقابتی به کار بسته است.

یک اتفاق جدید:

زیر پا گذاشتن حریم خصوصی کاربران توسط اسنپ و تپ‌سی

در چند روز گذشته اتفاقی که باعث خشم بسیاری از کاربران این اپلیکیشن‌ها و واکنش‌های مختلف شد، اقدام اسنپ و تپ‌سی در مسدود کردن دست‌رسی راننده به این اپلیکیشن‌ها تا حذف اپلیکیشن مسیریاب “وِیز” و جای‌گزین کردن نمونه‌ی ایرانی “دال” بود. اقدامی که نشان می‌داد اسنپ و تپ‌سی از دسترسی‌های بعضا بی‌موردی که از کاربران‌شان می‌گیرند، به شکلی کاملا فعالانه برای کنترل آن‌ها استفاده می‌کنند.

این مورد هم قطعا به نارضایتی رانندگان دامن زده است. علاوه بر این، گزارش‌های اولیه درمورد استفاده از جای‌گزین ایرانی اصلا مثبت نیستند و احتمالا نارضایتی کاربران در این مورد روزبه‌روز بیش‌تر هم خواهد شد.

لازم به ذکر است که چنین اقدامی -فارغ از نارضایتی‌های کاربران- بسیار نامتعارف است و از جنبه‌ی اخلاقی کسب‌وکار در عصر مدرن، بسیار سوال‌برانگیز. ادامه‌ی این روند می‌تواند ضربه‌های جدی به برند اسنپ و تپ‌سی وارد کند.

گرفتن دست‌رسی‌های بی‌مورد به گوشی‌های کاربران قطعا اقدامی منفی و کاملا مغایر با اخلاق کسب‌وکار است.

 

جمع‌بندی

به عنوان یک ناظر که خودش هم به عنوان یک کاربر (از نوع مسافر) از این اپلیکیشن‌ها استفاده کرده و صحبت‌های راننده‌ها، مسافرین و مدیران آن‌ها را تا حدودی شنیده است، فکر می‌کنم تنها جای کار که ایراد دارد، عمل‌کرد نرم‌افزاری اپلیکیشن‌ها در برخی موارد، تصمیمات غیرمنطقی مدیران مجموعه‌های اسنپ، تپ‌سی و کارپینو و روی‌کرد آن‌ها نسبت به مدل کسب‌وکارشان است.

درخواست راننده‌ها برای افزایش کرایه و تمایل مسافرین برای پایین بودن آن‌ها هم امری کاملا طبیعی‌ست. اما همان‌طور که در قسمت اول یادداشت گفتم، سطح کرایه‌ها در حال حاضر عموما منطقی به نظر می‌رسد (بعضا مسیرها و قیمت‌ها در چند مورد باهم هم‌خوانی ندارند که احتمال به ضعف سیستم قیمت‌گذاری اپلیکیشن‌ها مربوط است) و نارضایتی روزافزون کاربران نشان از ناتوانی یا نبود اراده‌ی مسئولین اپلیکیشن‌های تاکسی‌یاب برای حل مسئله به شکلی منطقی‌ست. نکته‌ای که به وضوح در مصاحبه‌ها، پاسخ‌ها، محتوای تولیدی این برندها و محتوای انتشاری از سوی آن‌ها در رسانه‌های دیگر، قابل مشاهده است.

امید است مجموعه‌هایی مانند اسنپ، تپ‌سی و کارپینو که -با توجه به جای‌گاهی که پیدا کرده‌اند- می‌توانند رهبران جامعه‌ی استارت‌آپی باشند، تلاش و اراده‌ی بیش‌تری برای به دست آوردن رضایت کاربران از خود نشان دهند و از اقدامات سوال‌برانگیز و اعتمادسوز دوری کنند تا شاهد رشد روزافزون جامعه‌ی کارآفرینی در ایران باشیم.

9 دیدگاه در “اسنپ تپ‌سی کارپینو: گزارشی از کرایه‌ها، شرایط جذب و مشکلات

  • آذر ۹, ۱۳۹۶ در۱۱:۵۴ ب.ظ
    پیوندیکتا

    میانگین ساعتی ۲۵۰۰۰ تومن کاملا اشتباهه. میانگین کارکرد اسنپ بسته به روز، ۱۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰ تومان است. اشتباه دیگه در مورد اعتراض رانندگان به افزایش کرایه، شما قضیه اعتراض رو درست متوجه نشدید. اعتراض بخاطر حذف بخشی که اسنپ به اضافه سهم کرایه مسافر می‌پرداخت، است؛ درواقع رانندگان درخواست زیاد شدن کرایه‌ها رو نداشتن بلکه درخواست برگشتن کرایه‌ها به قبل از شهریورماه رو داشتن.

    پاسخ
    • آذر ۱۰, ۱۳۹۶ در۳:۱۱ ق.ظ
      پیوندیکتا

      ۱- میانگین ساعتی ۲۵هزار تومن در نظر گرفته نشده. میانگین قیمت هر سفر رو ۱۰هزار تومن در نظر گرفتم و میانگین تعداد سفر در هر ساعت رو ۲ سفر. و این اعداد رو بعد از صحبت با چند راننده فرض گرفتم و همین‌طوری حدس خودم نبوده. اتفاقا عددی که شما می‌گید یعنی ۱۰ تا ۱۳ هزار تومن درسته ولی به ازای هر سفر، نه هر ساعت. در بعضی ساعت‌ها و مسیرهای پرترافیک ممکنه بعضا یک سفر حتی یک ساعت هم طول بکشه ولی میانگین برای مجموع ساعات روز براساس گفته‌ی خود راننده‌ها ساعتی دو سفره. پس اجازه بدید که بخش اول صحبت‌هاتون رو کاملا رد کنم.

      ۲- پرداخت مبلغ اضافه از سوی اسنپ به راننده‌ها بخشی از استراتژی بازاریابی این شرکت برای جذب راننده بوده که طبیعتا بعد از رسیدن به اهدافش از نظر تعداد راننده‌ها، حذف شده. وقتی که راننده‌ها درخواست بیش‌تر شدن مبلغ دریافتی رو داشته باشن، اسنپ به اون حالت برنخواهد گشت (حداقل خیلی بعیده که برگرده) و به سمت افزایش کرایه‌ها خواهد رفت. یعنی نتیجه‌ی چنین درخواستی هم برای مسافرین اسنپ افزایش کرایه خواهد بود.
      ضمن این‌که باز صحبتای من با راننده‌ها و پلاکاردها و شعارهایی که در تجمع راننده‌ها دیدم و شنیدم با صحبت‌های شما هم‌خوانی نداره و مستقیما درخواست افزایش کرایه‌ها وجود داشت و داره.
      در نتیجه بخش دوم صحبت‌هاتون رو هم نمی‌تونم بپذیرم. اما اگر اسنپ بتونه با راننده‌ها وارد مذاکره بشه و مشکلات‌شون رو بدون افزایش کرایه‌ها حل کنه طبیعتا همه راضی خواهند بود.

      در مجموع دلیل خاصی برای صحبت‌هاتون ارائه ندادید متاسفانه.

      پاسخ
      • آذر ۱۰, ۱۳۹۶ در۴:۴۳ ب.ظ
        پیوندیکتا

        یعنی چه دلیلی انتظار داشتید ارائه بدم؟ لینکی یا منبعی به سایتی؟ خود شما منبع قیمت‌های اسنپ رو تجربه استفاده شخصی و صحبت با چند راننده عنوان کردید.
        من از تجربه شخصی خودم بعد از یکسال کار تو اسنپ با تست روش‌های مختلف برای کسب بیشترین درآمد، آشنایی با چند راننده دیگر و همچنین تجربه چند راننده در توئیتر، ساعتی ده تا سیزده هزار تومن رو گفتم. ساعتی دو سرویس ۱۲ تا ۱۳ هزار تومنی بجز شرایط خاص امکانپذیر نیست. تعداد درخواست‌ها در ساعات مختلف روز متفاوته؛ در ساعات اوج ترافیک که کرایه‌ها در بیشترین حالت خودشه مثلا برای انجام سروبس ۱۶ ۱۷ هزارتومنی (از لحظه قبول درخواست، سوار کردن مسافر تا رسیدن به مقصد) معمولا حدود یک ساعت زمان می‌برد. در ساعات خلوت روز که هم کرایه‌ها و هم درخواست‌ها در پایین‌ترین حالت هست، انجام دو سرویس ۱۲ یا ۳ سرویس ۸ هزار تومنی در یک ساعت بجز موارد استثنا امکان‌پذیر نیست.البته این نرخ‌هایی که نوشتم مربوط به مناطق پردرخواستی که خود اسنپ معرفی کرده، است. در مناطق کم درخواست‌تر این اعداد کمتر میشود. من در مناطق مرکزی و پر درخواست تهران کار میکنم. در مناطق کم درخواست تهران یا شهرهای دیگه وضعیت متفاوت و درآمد کمتره. احتمال اینکه رانندگان شهرهای دیگر علاوه بر بازگشت به دوران قبل از پاییز، خواستار افزایش کلی قیمت‌ها باشند، هست.
        در مورد اون قضیه بازاریابی، اون مبلغی که اسنپ علاوه بر سهم مسافر به راننده می‌پرداخت، تخفیفی بود که به مسافر می‌داد نه بونوس به راننده که برای داشتن سود بیشتر بجای برداشتن تخفیف مسافر، کرایه دریافتی راننده را کاهید. و من هم میدانم که اعتراض رانندگان در آخر منتج به زیاد شدن سهم کرایه مسافر می‌شود (همینطور که در دو سه روز گذشته بعد از اعتراضات گوناگون رانندگان، سهم کرایه مسافر افزایش پیدا کرد).

        پاسخ
        • آذر ۱۰, ۱۳۹۶ در۵:۴۹ ب.ظ
          پیوندیکتا

          منظور از دلیل این بود که وقتی اعدادی که شما عنوان می‌کنید با همه در تضاده طبیعتا من حرف اکثریت رو خواهم پذیرفت مگر این‌که شما چیزی بیش‌تر برای ارائه داشته باشید.
          ببیند باز شما روی مبلغ ۲۵هزار تومن دارید حرف می‌زنید و تلاش می‌کنید که بگید امکان‌پذیر نیست. من نوشتم ساعتی ۲۰هزار تومن به شکل میانگین.
          در ضمن با مبالغی که شما می‌گید، درآمد ماهیانه‌ی یک راننده که روزی ۸ ساعت کار مفید داشته باشه و آخر هفته‌ها هم استراحت نکنه ماهیانه چیزی حدود ۳میلیون تومن می‌شه که با هر چیزی که من توی یک سال اخیر از راننده‌ها شنیدم در تضاد کامله. و حتی اگه این تضاد رو هم نادیده بگیریم، هرکسی که چند بار در ساعت‌ها و مناطق مختلف از اسنپ استفاده کرده باشه، یه ایده‌ای درمورد طول و قیمت سفر تو ذهنش هست که باز حرف‌های شما و عددهایی که عنوان می‌کنید با این منطق هم سازگار نیست.
          در هر صورت شما می‌تونید همین اعداد رو بگید ولی فکر می‌کنم که اولا در چنین روزگاری نمی‌شه جلوی اطلاعات رو گرفت و ادعای بی‌اساس داشت. و از این لحاظ خواننده‌ها می‌تونن اعدادی که من در متن آوردم رو بخونن و درموردشون قضاوت کنن. و در مرحله‌ی بعد راه رسیدن به چیزی که شما می‌خواید کم نشون دادن کرایه‌ها و یک نوع مظلوم‌نمایی نیست. افزایش جدی کرایه‌ها ممکنه یه طرف قضیه که راننده‌ها باشن رو خوش‌حال کنه ولی باعث نارضایتی طرف دیگه یعنی مسافرین خواهد شد. و دفعه‌ی بعد یه بحث ساده بین راننده و مسافر تو ماشین به سمت کرایه‌ها خواهد رفت و بالا خواهد گرفت. شکافی مثل این که ایجاد بشه بین مردم به این راحتی‌ها قابل ترمیم نیست و این چیزیه که اسنپ و امثالهم اصلا بهش فکر نمی‌کنن.

          درمورد اون تخفیف به مسافر هم که فرمودید، اسمیه که اسنپ رو یه بخش از کرایه گذاشته. و اتفاقی که در عمل می‌افته و کاربر این اپلیکیشن می‌بینه همون زیاد شدن کرایه‌ست. من هم گفتم که سوال‌برانگیزترین بخش قضیه عمل‌کرد مسئولین این اپلیکیشن‌ها بوده.

          پاسخ
          • آذر ۱۰, ۱۳۹۶ در۷:۵۵ ب.ظ
            پیوندیکتا

            مظلوم نمایی برای شما چه سودی داره برای من؟!
            اعتراض راننده‌ها به شرکت اسنپه که از دو راه انجام میدن؛ راه اصلی قبول نکردن درخواسته و دومی که برخی انجام دادن تجمع جلوی دفتر اسنپ. چونه زدن با مسافر راهگشا نیست که من تو کامنت وبلاگ انجام بدم.
            قضیه اینه که شما به صورت پیش فرض بخاطر اطلاعات ناقص در مورد این قضیه هر کی معترض باشه رو می‌برید تو کتگوری راننده‌های غرغرو که همیشه شاکین و دید معقولی ندارن. کامنتای من اینجا فقط جنبه آگاه‌سازی داره. اگه قبل از پائیز سوار ماشین من می‌شدید، من یکی از همون راننده‌های راضی بودم. قبل ازین فقط منتقد عدم تناسب قیمت در بعضی مناطق بودم که اونم بخاطر سیستم قیمت‌گذاری سنتی اسنپه که شما تو پست اشاره کردین. اطلاعات شما تا آخر تابستون درسته. بعد از اون زمان اسنپ یه تعببراتی انجام داده که اولیش حذف کمیسیون ساعت اوج ترافیک و دومی پرداخت نکردن اضافه کرایه مسافر بوده (علتش نمی‌دونم چی میتونه باشه، قبل‌تر پرداخت درآمد اعتباری راننده‌ها یه روز در میون بود که هر روزش کرد که میتونه باعث کاهش درآمد اسنپ از گردش حساب شده باشه). شما دفعات بعد که اسنپ گرفتید از راننده‌ها بپرسید که آیا از مهر ۹۶ کاهش درآمد داشتن یا نه؟
            در مورد این قسمت:
            «در ضمن با مبالغی که شما می‌گید، درآمد ماهیانه‌ی یک راننده که روزی ۸ ساعت کار مفید داشته باشه و آخر هفته‌ها هم استراحت نکنه ماهیانه چیزی حدود ۳میلیون تومن می‌شه»
            نیمه دوم امسال این رقم درآمد ناخالص برای کارکرد ببن ۸ تا ۱۰ ساعت در روز کاملا درسته. در صورتی که تا پایان شهریور این رقم حدود ۴.۵ میلیون بوده.

            پاسخ
      • تیر ۲۴, ۱۳۹۷ در۱۰:۲۱ ق.ظ
        پیوندیکتا

        میانگین هر سفر ۵۰۰۰ تومان هست نه ۱۰۰۰۰ ت. و ساعتی بین ۱۰ تا ۱۵ هزارتومان میانگین درآمد

        پاسخ
        • تیر ۲۴, ۱۳۹۷ در۲:۱۴ ب.ظ
          پیوندیکتا

          ارقام مربوط به آذر ۹۶ و برای شهر تهران هستند. (این نکته به مقدمه‌ی مقاله هم اضافه شده)
          از اون‌جایی که هیچ تک‌سفری در تهران حتی نزدیک به ۵۰۰۰ تومان هم نیست، میان‌گینی که شما می‌فرمایید هم به هیچ وجه منطقی نیست.
          اگر درمورد یکی از شهرهای دیگه صحبت می‌کنید، امکان‌اش وجود داره و من بی‌خبرم.

          پاسخ
  • فروردین ۱۷, ۱۳۹۷ در۲:۳۸ ق.ظ
    پیوندیکتا

    باید به عرض برسانم که یکی از اقوام نزدیکمان در اوبر کار میکند و پس از ۲سال که برای دیدو بازدید برگشت یک خانه ویلایی برای خود و یک تریلی برای برادرش خرید این فرق درآمد اوبر با نمونه های وطنی هست
    ۱۰ سفر در یک روز فوقش ۵۰تومان درآمد داره که ۲۰تومانش بنزینه و استهلاک ماشین هم بهش اضاف میشه که پس از چندماه کارکرد باید از جیب مبارک خرج ماشین شود البته باید خیلی به طرح ترافیک و…دقت کنید جریمه نشوید علاوه بر اینها رانندگی طولانی باعث مشکلات جسمی گردن درد سیاتیک ناراحتی های چشمی و تنش های عصبی می شود و از اونجایی که هیچ حمایت بیمه ای از راننده نیست باعث شده این کار بسیار پر ریسک باشد گاهاً مشاهده شد مسافری پول کامل پرداخت نکرده یا وعده کارت به کارت می دهد یا مقصد را از عمد نزدیکتر میزند و بعد میگوید بلد نیست یا اشتباهه وقتی هم ترافیک باشد کرایه زیادتر و کمیسیون نیز زیادتر می شود اما اغلب مسافران کرایه قبلی را پرداخته و اهمیتی به این موضوع نمیدهند . ضمن اینکه خیلی زشته که مسافری بجای سلام و احترام فقط دستوری میگه عجله دارم حرکت کن که بهتره رانندگان این نوع مسافرها رو سریع پیاده کنند تا دفعه بعد یاد بگیرند چگونه رفتار کنند انتظار فرش قرمز درب منزلشان دارند و فکر میکنند با پرداخت ۵هزار تومان ماشین را خریدند که ۶نفره سوار و از غرب تهران به شرقش بروند

    پاسخ
    • فروردین ۱۸, ۱۳۹۷ در۳:۲۶ ب.ظ
      پیوندیکتا

      جنس بخش اول کامنت بیش‌تر شبیه حرفاییه که تو همین تاکسیا می‌شنویم. همیشه یکی یه فامیل داره که به عنوان مثال برای اثبات حرفاش استفاده کنه. قیمت خونه و تریلی و نحوه‌ی خرید ایشون رو من خبر ندارم و نمی‌تونم نظر خاصی بدم. فقط می‌تونم ارجاع بدم به همون آماری که در پست آورده شده.
      و متاسفانه اعدادی که عنوان کردید، خیلی منطقی و قابل باور نبودن. هر کسی که از یکی از این سرویس‌ها استفاده کرده باشه می‌دونه که متوسط درآمد به ازای هر سفر نمی‌تونه پنج هزار تومن باشه.

      درمورد برخورد مسافرین قطعا بعضیا مشکل دارن. همون‌طور که برخورد بعضی راننده‌ها به شدت آزاردهنده‌ست. فکر می‌کنم وظیفه‌ی این اپلیکیشن‌های واسطه‌ست که قوانین ارتباط بین راننده و مسافر رو مشخص و اجرایی کنن تا تعداد این تجربه‌های بد برای هر دو طرف کم‌تر بشه و در صورت وقوع، معلوم باشه که چه می‌شه کرد.

      پاسخ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *