به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی

به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی

یوتیوب در سال‌های اخیر تبدیل به یک دانش‌گاه تمام‌عیار شده؛ دانش‌گاهی که می‌شود در آن دنبال یادگیری هر چیزی بود. و از آن‌جایی که اکثر عکاس‌ها با ویدئوگرافی هم آشنایی دارند، تعداد کانال‌های باکیفیتی که درمورد عکاسی تولید محتوا می‌کنند کم نیست. در ادامه شما را با به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی آشنا خواهم کرد.

لازم به ذکر است که خودم ماه‌ها و در مواردی سال‌هاست که محتوای این کانال‌ها را دنبال می‌کنم و تجربه‌ی شخصی نشان داده که محتوای آن‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

اگر کانال موردعلاقه‌تان را در لیست می‌بینید، تجربه‌ی یادگیری از آن را در بخش کامنت‌ها بنویسید. اگر فکر می‌کنید کانال خوب دیگری هم هست که از لیست جا مانده، دلیل‌تان را بگویید تا به لیست اضافه شود.

 

۱- هنر عکاسی | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۴۶۵هزار نفر

تد فوربز از جمله کسانی‌ست که مدت طولانی‌تری در یوتیوب بوده و به نوعی از قدیمی‌های آموزش عکاسی به شمار می‌رود. اسم کانال یوتیوب او هنر عکاسی‌ست. او در توضیح محتوای کانال می‌گوید «من ویدئوهایی درمورد عکاسان مشهور، تکنیک‌های عکاسی، ترکیب‌بندی، تاریخ عکاسی و چیزهای دیگر می‌سازم».

در کانال یوتیوب هنر عکاسی درمورد ابزارهای مختلف (سخت‌افزار، نرم‌افزار) و تجربه‌ی استفاده از آن‌ها، تکنیک‌های مختلف و کارهای عکاسان دیگر صحبت می‌شود. تعداد ویدئوهایی که جنبه‌ی هنری عکس و حتی فلسفه‌ی عکاسی را دنبال می‌کنند، در این کانال زیاد است. در نتیجه اگر صرفا به دنبال یادگیری سریع تکنیک‌های مختلف عکاسی باشید، ممکن است نتوانید با محتوای آن ارتباط برقرار کنید.

اما توصیه‌ی من این است که صحبت‌های تد فوربز را از دست ندهید. هنر عکاسی یکی از به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی از صفر تا صد است.

تد فوربز در اینستاگرام

 

۲- پیتر مک‌کینون | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۲میلیون و ۲۲۰هزار نفر

از شروع فعالیت این عکاس و سینماتوگرافر کانادایی در یوتیوب کم‌تر از دو سال می‌گذرد. اما سبک خاص و ویدئوهای بسیار چشم‌نواز مک‌کینون باعث شده که این کانال در همین مدت به یکی از پرطرف‌دارترین کانال‌های یوتیوب تبدیل شود. خیلی‌ها به او استاد بی‌رول (BRoll) می‌گویند. دلیل متفاوت بودن ویدئوهای او از لحاظ بصری، احتمالا به آشنایی جدی با تکنیک‌های سینماتوگرافی و فیلم‌سازی برمی‌گردد.

در هر صورت، با دنبال کردن پیتر مک‌کینون می‌توانید درمورد تکنیک‌های عکاسی و ادیت، اطلاعات جالبی به دست بیاورید و از ولاگ‌های او هم لذت ببرید. صرف تماشای ویدئوهای مک‌کینون می‌تواند روی سلیقه‌ی بصری هر کسی تاثیر بگذارد.

این کانال در عین این‌که یکی از به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی و تکنیک‌های آن است، می‌تواند یک کانال بسیار سرگرم‌کننده هم باشد.

پیتر مک‌کینون در اینستاگرام

 

۳- توماس هیتن | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۲۶۵هزار نفر

توماس هیتن یک عکاس لند-اسکیپ (landscape) است و به شکل تخصصی درمورد عکاسی از طبیعت و چشم‌اندازهای طبیعی صحبت می‌کند. ویدئوهای او هم جنبه‌ی فنی عکاسی از طبیعت را پوشش می‌دهند و هم از سفر و هم‌راه شدن با طبیعت می‌گویند.

اگر به سفر (به‌خصوص تنها سفر کردن) و عکاسی از طبیعت علاقه دارید، دنبال کردن این کانال یک کار ضروری‌ست!

توماس هیتن در اینستاگرام

 

۴- شان تاکر | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۱۲۹هزار نفر

بدون شک، شان تاکر محبوب‌ترین یوتیوبر من است. او یک عکاس درون‌گراست که برخلاف باقی کانال‌ها فقط ماهی یک بار ویدئوی جدید می‌سازد و در این ویدئوها عمدتا از روح عکاسی و هنر در سبک‌های مختلف می‌گوید و تکنیک‌های مربوطه را به شکلی عملی تشریح می‌کند.

نکته‌ای که باعث متفاوت بودن او با دیگران می‌شود، شخصیت جالب و دید بی‌نظیرش نسبت به زندگی و هنر است. ویدئوهایی که در آن‌ها تاکر از تجربیات و زندگی شخصی خودش می‌گوید، واقعا می‌توانند راه را به شما -به عنوان یک هنرمند- نشان دهند.

حتما به کانال او سر بزنید، مطمئن‌ام که پشیمان نخواهید شد.

شان تاکر در اینستاگرام

 

۵- مَنگو استریت | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۶۶۳هزار نفر

کانال منگو استریت توسط یک زوج جوان (که همین چند وقت پیش و بعد از سال‌ها ازدواج کرده‌اند) و البته سگ‌شان (!) اداره می‌شود و به این مشهور است که در کم‌ترین زمان ممکن، حق مطلب را ادا می‌کند. اکثر ویدئوهای آموزشی این کانال، زمانی بین ۳ تا ۵ دقیقه دارند و محتوای اصلی را به شکلی فشرده ارائه می‌دهند.

آموزش‌های این کانال می‌توانند برای هر عکاسی مفید باشند. اما اگر عکاس پرتره باشید، به هیچ وجه نباید منگو استریت و ویدئوهایش را از دست بدهید.

منگو استریت در اینستاگرام

 

۶- cooperative of photography (cooph) | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۶۷۲هزار نفر

کانال cooph یکی از کانال‌های خاص آموزش عکاسی‌ست و در اکثر ویدئوهای آن کسی صحبت نمی‌کند و محتوا با تصویر و متن انتقال داده می‌شود.

اکثر ویدئوهای این کانال بسیار کوتاه و کاربردی هستند و عمدتا تکنیک‌هایی را پوشش می‌دهند که به سادگی قابل اجرا بوده و می‌توانند سطح عکاسی شما را سریعا بالا ببرند. این کانال، یکی از محبوب‌ترین و به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی بدون کلاس رفتن است.

cooph دراینستاگرام

 

۷- سورِل آمور | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۳۸۰هزار نفر

اگر اهل سفرید و به عکاسی در سفر -به‌خصوص از نوع پرتره و سلف‌پرتره- علاقه دارید، این کانال برای شماست. سورل آمور در واقع یکی از اینفلوئنسرهای حوزه‌ی گردش‌گری‌ست که در یوتیوب نسبتا تازه‌کار محسوب می‌شود. قسمت عمده‌ی محبوبیت او به خاطر شخصیت جالب‌اش و سلف‌پرتره‌هایی‌ست که می‌گیرد. او اسم این عکس‌ها از خودش را سلفی حرفه‌ای (advanced selfie) گذاشته.

سورل آمور در اینستاگرام

 

۸- کای دابلیو | تعداد مشترکین فعلی کانال: ۵۸۰هزار نفر

کاربران قدیمی یوتیوب، کای را با کانال DigitalRev می‌شناسند. اما حدود یک سال پیش، تیم DigitalRev پراکنده شدند و هرکدام کانال خودشان را زدند. مثل همان کارهای قدیمی در کانال قدیمی، کای این‌جا هم بیش‌تر درمورد ابزار و تجهیزات عکاسی حرف می‌زند و دوربین‌ها، لنزها و سایر لوازم جانبی را معرفی و نقد می‌کند. اگر به بحث‌های فنی و سخت‌افزاری علاقه دارید، این کانال را از دست ندهید.

کای دابلیو در اینستاگرام

 

کانال یوتیوب آموزش عکاسی به زبان فارسی

شاید تنها نکته‌ای که بتواند مانع استفاده‌ی شما از این کانال‌ها شود، زبان انگلیسی آن‌هاست. اما اگر از دنیای یوتیوب و ویدئو هم بگذریم، تعداد منابع آنلاین عکاسی به زبان فارسی -حتی به شکل متن هم- به شدت کم است.

در نتیجه، چند وقت پیش احساس کردم که می‌شود در این حوزه بیش‌تر از این‌ها کار کرد و تصمیم گرفتم بخشی از محتوای کانال یوتیوب خودم (خاطرات یک فری‌لنسر) را به آموزش عکاسی اختصاص دهم. علاوه بر یوتیوب، پست‌های وبلاگ آموزش عکاسی هم هرازگاهی همین‌جا منتشر خواهند شد.

نکته‌ای که باید بدانید این است که من نه برای عکاسی، نه برای یادگیری زبان و نه برای یادگیری نوشتن و تولید محتوا در هیچ کلاسی شرکت نکرده‌ام و هرچه که آموخته‌ام براساس تجربه‌های شخصی در کنار استفاده از منابع آموزشی آنلاین بوده. در نتیجه حس می‌کنم باید بخشی از چیزهایی که یاد گرفته‌ام را به شکل‌های مختلف به دیگران هم یاد بدهم. بخشی از فلسفه‌ی این وبلاگ و کانال یوتیوب هم از همان ابتدا همین بوده.

پس اگر دوست داشتید بعد از دیدن به‌ترین کانال‌های یوتیوب برای یادگیری عکاسی چند ویدئو هم به زبان فارسی ببینید، حتما روی لینک زیر کلیک کنید و مشترک کانال شوید.

منتظر دیدن شما در ویدئوهای بعدی هستم!

کانال یوتیوب حامد درخشانی (خاطرات یک فری‌لنسر)

حامد درخشانی در اینستاگرام

 

اگر محتوای این پست به نظرتان مفید بوده، به بخش آموزش عکاسی سر بزنید و باقی پست‌هایی که با این برچسب نوشته شده‌اند را هم ببینید.


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image