چه‌طور سایت‌مان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه کنیم؟ (چند مفهوم اولیه از سئو)

خیلی از ما فقط اسم سئو به گوش‌مان خورده و از تمام زیرمجموعه‌هایش فقط انتخاب کلمات کلیدی را می‌شناسیم. این مسئله حتی درمورد بسیاری از مدیران کسب‌وکارهایی که حضور آنلاین دارند هم صادق است. در ادامه تلاش خواهم کرد از مفاهیم زیرمجموعه‌ی بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو بگویم و تعریف ساده‌ای از سئو ارائه دهم. اگر دوست دارید در این زمینه کمی بیش‌تر بدانید، تا انتهای مقاله با من هم‌راه باشید.

قبل از هر چیز این را هم بگویم که سئو هر روز در حال تغییر است و چیزهایی که من در تیرماه ۹۷ می‌گویم همان‌قدر که پنج سال پیش بی‌ربط بوده‌اند، می‌توانند دو سال دیگر بازهم بی‌ربط باشند. ضمنا، این مقاله به هیچ وجه یک راهنمای کامل سئو نیست و فقط چند مفهوم ابتدایی را پوشش می‌دهد.

 

سئو چیست؟

چیزی که خارجی‌ها به اختصار «اِس ای اُ» می‌نامند، همان بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجوست (search engine optimization) که ما برای این‌که نشان دهیم بیش‌تر از خارجی‌ها خلاق‌ایم، مختصرترش کرده‌ایم و شده سئو.

در واقع سئو مجموعه‌ی کارهایی‌ست که می‌شود روی یک وب‌سایت و صفحات داخلی آن انجام داد تا رتبه‌ی به‌تری در صفحات نتایج جست‌وجو بگیرند. و آن بخش از ماجرا که هر روز تغییر می‌کند، همین‌جاست. از آن‌جایی که الگوریتم‌های مورد استفاده در موتورهای جست‌وجو -مثل گوگل- همواره در حال تغییرند، برای بهینه ماندن در آن‌ها هم باید همیشه در حال تغییر بود. سمت کارشناس سئو در شرکت‌ها هم از همین‌جا به وجود می‌آید.

 

حالا که می‌دانیم سئو یعنی چه، به بخشی از مفاهیم زیرمجموعه و تصوراتی بپردازیم که درموردش وجود دارند:

 

اول: سئو چه کار می‌کند؟

جواب خلاصه این است که سئو با بهینه‌سازی صفحات مختلف سایت (از لحاظ فنی)، انتخاب کلمات کلیدی مناسب و لینک‌سازی، تلاش می‌کند تا رتبه‌ی سایت در جست‌وجوهای مختلف را به‌تر کند و از این طریق، ترافیک ورودی سایت را افزایش دهد.

اما اگر بخواهم کمی وارد جزئیات شوم، باید بگویم که موتورهای جست‌وجو [با ربات‌هایشان] صفحات مختلف را در فضای وب می‌خوانند، این کار اصطلاحا کراول (crawl) نام دارد. بعد از خوانده شدن، برخی از صفحات ایندکس (index) می‌شوند. یعنی با جزئیات مختلفی که دارند، در حافظه‌ی موتورهای جست‌وجو ثبت می‌شوند. و در نهایت، صفحات ایندکس‌شده -به شکل‌های مشخص و مختلف- در نتایج موتورهای جست‌وجو ظاهر می‌شوند.

کار سئو، هدایت موتورهای جست‌وجو در این فرآیند است. سئو عناوین صفحات (title tag)، کلمات کلیدی، مشخصات عکس‌ها، ساختار لینک‌های داخلی و خارجی، ساختار و حجم صفحه و خیلی موارد دیگر را طوری کنار هم می‌چیند که ارزش یک صفحه‌ی خاص در موتورهای جست‌وجو بیش‌تر شود و این صفحه میان نتایج جست‌وجوی مجموعه‌ای از عبارت‌ها، رتبه‌ی مناسبی کسب کند.

 

دوم: ترافیک ارگانیک یعنی چه؟

ترافیک ارگانیک هر صفحه‌ی وب یا هر سایت، برابر با تعداد کسانی‌ست که با جست‌وجوی عبارتی خاص در یکی از موتورهای جست‌وجو، روی یکی از لینک‌های غیرتبلیغاتی در صفحه‌ی نتایج کلیک کرده و وارد آن صفحه شده‌اند.

در گذشته برای این‌که رتبه‌ی یک صفحه در میان نتایج جست‌وجو به‌تر شود، تلاش می‌شد تعداد دفعات استفاده از کلمات کلیدی مرتبط در صفحه زیاد باشد. مثلا اگر سایتی می‌خواست در کلمه‌ی کلیدی «خرگوش» رتبه داشته باشد، یک صفحه درست می‌کرد که در آن ده‌ها بار کلمه‌ی خرگوش را تکرار کرده بود. این کار به قدری رایج بود که کلمات کلیدی حتی خارج از جمله و بدون توجه به محتوای صفحه تکرار می‌شدند؛ فقط برای این‌که رتبه بگیرند.

نتیجه این شد که حالا تکرار بیش از حد یک کلمه در محتوا (keyword stuffing)، نتیجه‌ی منفی روی سئو دارد. البته تعداد دفعات استفاده از کلمه‌ی کلیدی در محتوای صفحه هنوز هم مهم است. اما عدم توجه به خود محتوا و صرفا تکرار یک کلمه، به هیچ وجه ضامن رتبه گرفتن در نتایج جست‌وجو نیست و حتی می‌تواند تاثیر منفی داشته باشد.

علاوه بر این، رفتار کاربری که وارد سایت شما شده هم برای موتورهای جست‌وجو مهم است. اگر محتوای مناسبی روی سایت‌تان نداشته باشید و صرفا کلمات کلیدی مورد نظرتان را پشت سر هم چیده باشید، کاربر روی سایت شما نخواهد ماند و این مسئله به موتورهای جست‌وجو خواهد گفت که سایت شما محتوای ارزش‌مندی ندارد. در نتیجه، رتبه‌ی شما در آن کلمات کلیدی پایین خواهد آمد.

افزایش ترافیک ارگانیک، هدف اصلی سئو است.

 

سوم: ترافیک مستقیم (direct) چیست؟

ترافیک مستقیم شامل آن بخش از بازدیدکنندگان سایت شما می‌شود که بدون واسطه و با تایپ مستقیم آدرس در مرورگرشان، وارد سایت شما می‌شوند.

بازدیدکنندگانی که از طریق موتورهای جست‌وجو یا شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات وارد سایت شما می‌شوند، ربطی به ترافیک مستقیم ندارند. همین مسئله باعث می‌شود که خیلی‌ها فکر کنند این نوع ترافیک ربط چندانی به سئو ندارد. اما واقعیت این است که رفتار بازدیدکنندگان هر سایتی، می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ارزش آن برای دیگران و در نتیجه، موتورهای جست‌وجو باشد.

افزایش ترافیک مستقیم، اعتبار (authority) را افزایش می‌دهد و برای کل سایت و هریک از صفحات داخلی مفید است.

 

چهارم: استراتژی سئو چیست و به چه دردی می‌خورد؟

استراتژی سئو در واقع یک نقشه‌ی جامع برای کشاندن بازدیدکنندگان بیش‌تر به وب‌سایت شما از طریق موتورهای جست‌وجوست. یک استراتژی سئوی خوب فقط به کلمات کلیدی توجه نمی‌کند؛ بل‌که نیت کاربران را در نظر گرفته و اول به موضوعات مورد جست‌وجو فکر می‌کند. در مرحله‌ی بعد، موضوعات مشخص‌شده براساس اولویت‌های کسب‌وکار مرتب می‌شوند و در نهایت، کلمات کلیدی مناسب با توجه به تمام این داده‌ها انتخاب می‌شوند.

بعد از اجرای این مراحل، تازه برنامه‌ریزی برای تولید محتوا آغاز می‌شود.

 

پنجم: چه‌طور وب‌سایت‌مان را برای موتورهای جست‌وجو بهینه‌سازی کنیم؟

برای سئوی یک وب‌سایت فعال، می‌توانید این مراحل را اجرا کنید:

۱- وب‌سایت‌تان را کاملا بررسی کنید و اشکالاتی که باید رفع شوند را مشخص کنید. به این کار اصطلاحا آدیت (audit) گفته می‌شود. ابزارهای مختلفی می‌توانند در این مرحله به کار گرفته شوند.

۲- از یکی از ابزارهای کلمات کلیدی برای پیدا کردن کی‌وُردهای مناسب در هرکدام از موضوعات سایت‌تان استفاده کنید.

۳- لیست کلمات کلیدی مشخص‌شده را اولویت‌بندی کنید.

۴- از یک نرم‌افزار مخصوص سئو استفاده کنید. اگر سیستم مدیریت محتوای شما وردپرس است، افزونه‌ی یوست به‌ترین انتخاب است.

۵- محتوای فعلی را -براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده- بهینه‌سازی کنید و در صورت لزوم، محتوای جدید تولید کنید.

۶- عمل‌کرد وب‌سایت‌تان را زیر نظر بگیرید و به تغییرات احتمالی توجه کنید. (ترافیک ارگانیک، رتبه در نتایج جست‌وجو)

۷- آن دسته از صفحات که عمل‌کرد به‌تری دارند را بررسی کنید و دلیل وضعیت خوب‌شان را پیدا کنید.

۸- یک کمپین لینک‌سازی اجرا کنید.

۹- اگر در اجرای مراحل قبل مشکل دارید، از یک مشاور سئو کمک بگیرید.

 

نکاتی که بیان شد، اولیه‌ترین و کلی‌ترین مفاهیم مربوط به سئو هستند. تسلط بر تمام ابزارها و مفاهیم سئو آن‌قدرها هم آسان نیست و علاوه بر کسب دانش تئوری، به تجربه هم نیاز دارد. آن‌چه که گفته شد، فقط تعریف چند اصطلاح اولیه برای آشنایی با این مفاهیم بود.

در صورتی که سوالی در حوزه‌ی بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو دارید، در کامنت‌ها بپرسید. تا جایی که بشود، پاسخ خواهم داد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *