راهنمای اندازه‌ی عکس در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها

راهنمای کامل اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها

هرکسی که تابه‌حال از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده، می‌داند که هر عکسی با هر اندازه‌ای به درد همه‌ی آن‌ها نمی‌خورد. مثلا عکس‌های کاور در هرکدام از رسانه‌های اجتماعی باید سایز مشخصی داشته باشند. یا در حالت‌های مختلف ممکن است همه‌ی تصویر منتشرشده توسط بیننده دیده نشود. اگر موارد این‌چنینی را ندانیم، بعد از صرف وقت و شاید هزینه برای تولید محتوا خواهیم دید که اندازه‌ی عکس تولیدشده به درد شبکه‌های اجتماعی یا وبلاگ نمی‌خورد و نیازمند تغییر است. در این پست تمام اطلاعاتی که برای تهیه‌ی عکس‌های مناسب برای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌ها لازم دارید، در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توصیه می‌کنم این صفحه را در مرورگرتان بوک‌مارک کنید یا لینکش را در جایی حفظ کنید تا در مواقع نیاز بتوانید به سرعت اندازه‌های مورد نظرتان را پیدا کنید.

 

راهنمای اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی -۱: به‌ترین اندازه‌ی عکس در اینستاگرام

از آن‌جایی که اینستاگرام بر پایه‌ی محتوای تصویری بنا شده و در ایران هم محبوبیت زیادی دارد، از این رسانه‌ی اجتماعی شروع می‌کنیم.

عکس پروفایل: عکس پروفایل شما در اینستاگرام با ابعاد ۱۱۰ پیکسل در ۱۱۰ پیکسل نمایش داده می‌شود. در نتیجه بهتر است از عکس‌های مربعی برای این مورد استفاده کنید. ابعاد عکس آپلودشده برای کیفیت به‌تر می‌تواند ۵۰۰ در ۵۰۰ پیکسل (یا عددی مشابه) باشد. ابعاد بیش از ۸۰۰ در ۸۰۰ را توصیه نمی‌کنم چون فقط حجم اضافه دارند و ممکن است تحت تاثیر الگوریتم فشرده‌سازی اینستاگرام دچار افت کیفیت محسوس شوند.

عکس پست: بیش‌تر ما دوران عکس‌های مربعی‌شکل را به یاد می‌آوریم. اما در حال حاضر عکس‌هایی که طول و عرض یک‌سان ندارند هم می‌توانند در اینستاگرام منتشر شوند. حداکثر اندازه‌ی عرض تصویر ۱۰۸۰ پیکسل است. یعنی اگر عکس شما مربعی‌ست، حداکثر ابعاد آن باید ۱۰۸۰ در ۱۰۸۰ پیکسل باشد. اما برای عکس‌های مستطیلی، اگر مستطیل شما افقی‌ست -یعنی اندازه‌ی ضلع افقی آن بیش‌تر است- حداکثر نسبت ابعاد ۱.۹۱ به ۱ و اگر مستطیل عمودی‌ست -یعنی اندازه‌ی ضلع عمودی آن بیش‌تر است- حداکثر نسبت ابعاد ۴ به ۵ خواهد بود. یعنی در حالت افقی ۱۰۸۰ در ۵۶۶ و در حالت عمودی، ۸۶۴ در ۱۰۸۰ پیکسل.

نکته: هر اندازه‌ای که از این بزرگ‌تر باشد، می‌تواند افت کیفیت محسوسی در مواجهه با الگوریتم فشرده‌سازی اینستاگرام پیدا کند. با وجود اختلاف نظرهایی که در این زمینه وجود دارد، تجربه‌ی شخصی من می‌گوید که به‌تر است خودتان عکس‌ها را تا ابعادی که بالاتر بیان شد کوچک کنید و این کار را به الگوریتم فشرده‌سازی اینستاگرام نسپارید. نتیجه در این صورت بسیار به‌تر است.

البته در هر صورت اینستاگرام عکس شما را فشرده خواهد کرد. (تا ۶۱۲ در ۶۱۲ پیکسل) اما با رعایت اندازه‌های گفته‌شده می‌توانید از افت شدید کیفیت جلوگیری کنید.

خلاصه‌ی قضیه این است که ضلع بزرگ‌تر عکس برای پست کردن در اینستاگرام باید ۱۰۸۰ پیکسل باشد.

عکس استوری: ابعاد مورد توصیه‌ی اینستاگرام برای استوری، ۱۰۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل است. کوچک‌ترین سایز عکس برای استوری هم ۶۰۰ در ۱۰۶۷ است. نسبت این اعداد به یک‌دیگر برابر با ۹ به ۱۶ است. اگر این نسبت را رعایت نکنید بخشی از صفحه خالی خواهد ماند یا بخشی از عکس‌تان دیده نخواهد شد.

نکته: قبل‌ترها گفته می‌شد که عکس‌های گرفته‌شده در خود اینستاگرام (با باز کردن این اپلیکیشن و استفاده از دوربین داخلی آن) کیفیت به‌تری نسبت به عکس‌های دیگر دارند؛ چه در پست‌ها و چه در استوری‌ها. اما به نظر می‌رسد که این نکته دیگر آن‌قدرها هم درست نیست و می‌شود عکس‌های باکیفیتی از خارج از اینستاگرام در آن منتشر کرد.

اندازه‌ی عکس در اینستاگرام

 

راهنمای اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی -۲: به‌ترین اندازه‌ی عکس در لینکدین

استفاده‌ی درست از عکس در لینکدین می‌تواند تخصص شما را به همه نشان دهد. پس اندازه‌های زیر را به خاطر بسپارید.

عکس پروفایل: حداقل اندازه‌ی عکس پروفایل در لینکدین، ۲۰۰ در ۲۰۰ پیکسل است. اما توصیه می‌شود که برای کیفیت مناسب، عکس‌تان به شکل مربع و با اضلاعی بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ پیکسل باشد. برخلاف اینستاگرام، آپلود عکس‌های بزرگ‌تر در لینکدین مشکل عمده‌ای از لحاظ کیفیت ایجاد نمی‌کند. پس موقع آپلود کردن عکس پروفایل‌تان بیش‌تر به اندازه‌های حداقلی توجه کنید و نگران ابعاد بزرگ‌تر نباشید.

کاور یا بک‌گراند یا بنر صفحه‌ی شخصی: اسمش را هر چیزی که می‌خواهید بگذارید. عکس عریضی که در بالای پروفایل شما قرار می‌گیرد -در کنار عکس پروفایل- از اولین چیزهایی‌ست که می‌تواند نظر بیننده را جلب کند. خود لینکدین عکس‌هایی در اندازه‌ی ۱۵۸۴ در ۳۹۶ پیکسل را برای این قسمت توصیه می‌کند. اما همان‌طور که گفتم، لازم نیست نگران اندازه‌های بزرگ‌تر باشید و کافی‌ست نسبت را رعایت کنید. از اندازه‌ها معلوم است که پیدا کردن عکس مناسب برای این قسمت آن‌قدرها هم آسان نیست. اما اگر بتوانید این کار را بکنید، یک صفحه‌ی شخصی جذاب و حرفه‌ای خواهید داشت.

لوگو و کاور صفحه‌ی شرکتی: صفحه‌هایی که برای شرکت‌ها ساخته می‌شوند، با پروفایل‌های شخصی لینکدین تفاوت دارند. برای تصویر لوگوی صفحه‌ی شرکت، عکسی با ابعاد حداقل ۳۰۰ در ۳۰۰ پیکسل توصیه می‌شود. اندازه‌ی عکس کاور هم باید ۱۵۳۶ در ۷۶۸ پیکسل باشد.

اندازه‌ی عکس در لینکدین

 

راهنمای اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی -۳: به‌ترین اندازه‌ی عکس در توییتر

اندازه‌ی عکس در توییتر احتمالا سرراست‌ترین مورد بین شبکه‌های اجتماعی باشد.

عکس پروفایل: با این‌که عکس پروفایل شما در اکثر دست‌گاه‌ها با ابعاد ۲۰۰ در ۲۰۰ نمایش داده می‌شود، توصیه‌ی توییتر این است که عکس با حداقل ابعاد ۴۰۰ در ۴۰۰ پیکسل برای این جای‌گاه آپلود کنید.

عکس هدر یا کاور: اندازه‌ی توصیه‌شده برای عکس بالای پروفایل یا همان هدر، ۱۵۰۰ در ۵۰۰ پیکسل است.

عکس در توییت: با این‌که اینستاگرام شبکه‌ی اجتماعی اصلی برای انتشار عکس محسوب می‌شود، اما الگوریتم فشرده‌سازی توییتر نسبت به اینستاگرام بسیار به‌تر است. اگر باور نمی‌کنید یک عکس مشابه را در هر دو رسانه‌ی اجتماعی آپلود کنید تا ببینید اینستاگرام چه بلایی سر عکس‌ها می‌آورد و توییتر چه‌قدر خوش‌عکس‌تر است!

اما برای انتشار درست عکس در توییت‌ها یا پست‌هایی توییتری‌تان باید یک نکته را بدانید. این‌که اگر ضلع عمودی عکس‌تان بزرگ‌تر از ضلع افقی باشد، توییتر فقط قسمتی از وسط عکس را به بیننده نشان می‌دهد و هرکس که بخواهد عکس کامل را ببیند باید توییت را باز کند. (روی آن کلیک کند.)

حداقل اندازه‌ی عکس برای نمایش کامل آن در توییتر ۴۴۰ در ۲۲۰ پیکسل است. از همین اعداد می‌شود نتیجه گرفت که بهتر است نسبت ابعاد عکس‌تان برای انتشار در توییتر دو به یک باشد. البته عکس‌های استاندارد بسیاری از دوربین‌ها عکاسی که نسبت سه به دو دارند هم بدون مشکل در توییتر نمایش داده می‌شوند.

اما به‌ترین اندازه‌ی عکس برای انتشار در توییتر ۱۰۲۴ در ۵۱۲ پیکسل است. اندازه‌های بزرگ‌تر از ۱۰۲۴، توسط الگوریتم فشرده‌سازی توییتر کوچک می‌شوند.

شما می‌توانید در هر توییت تا چهار عکس بگنجانید. (در این حالت، نحوه‌ی نمایش داده شدن آن‌ها -بسته به تعداد عکس‌ها- متفاوت خواهد بود.) اگر از گوشی موبایل‌تان توییت کنید، می‌توانید عکس‌ها را قبل از انتشار ادیت هم بکنید.

اندازه‌ی عکس در توییتر

 

راهنمای اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی -۴: به‌ترین اندازه‌ی عکس در یوتیوب

یوتیوب در حال حاضر فقط اجازه‌ی انتشار ویدئو را به افراد می‌دهد. اما برای صفحه‌ی کانال‌تان و کاور ویدئوها باید اندازه‌های مناسب را بدانید.

آیکون کانال یا همان عکس پروفایل: برای عکس اصلی کانال یوتیوب اندازه‌ی ۸۰۰ در ۸۰۰ پیکسل توصیه می‌شود.

کاور کانال: برای تصویر بالایی کانال یوتیوب، اندازه‌ی عکس باید ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل باشد.

کاور ویدئوها یا همان thumbnail: آپلود جداگانه‌ی کاور برای هر ویدئو اجباری نیست. اگر عکس جداگانه‌ای به این منظور آپلود نشود، یوتیوب یک تصویر ثابت از داخل ویدئو را به عنوان کاور انتخاب می‌کند. اما تمام یوتیوبرهای حرفه‌ای کاور ویدئو را جداگانه آپلود می‌کنند. اندازه‌ی این کاور باید ۱۲۸۰ در ۷۲۰ پیکسل باشد.

اندازه‌ی عکس در یوتیوب

 

راهنمای اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی -۵: به‌ترین اندازه‌ی عکس در فیسبوک

با وجود افت شدید محبوبیت این رسانه‌ی اجتماعی در ایران، ممکن است هنوز هم بخواهید از آن استفاده کنید. در این صورت، اندازه‌های زیر را به خاطر بسپارید. (از آن‌جایی که من سال‌هاست از فیسبوک استفاده نمی‌کنم، این اندازه‌ها را شخصا امتحان نکرده‌ام.)

عکس پروفایل: حداقل سایز برای عکس پروفایل فیسبوک، ۱۸۰ در ۱۸۰ است. اما برای کیفیت به‌تر اندازه‌ای بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ پیکسل برای ابعاد عکس پیشنهاد می‌شود.

عکس کاور: حداقل اندازه‌ی ممکن ۴۰۰ در ۱۵۰ و حداقل اندازه‌ی مورد توصیه ۸۲۰ در ۳۱۲ پیکسل است.

عکس در پست: اندازه‌ی ایده‌آل ۱۲۰۰ در ۶۳۰ پیکسل است. فیسبوک عکس‌ها را با حداکثر عرض ۴۷۰ پیکسل و حداکثر نسبت یک به یک در تایم‌لاین نشان می‌دهد. حداکثر عرض در خود صفحات فیسبوک برابر با ۵۰۴ پیکسل است.

عکس صفحه‌ی رویداد: این عکس با اندازه‌ی ۴۷۰ در ۱۷۴ پیکسل (حداقل اندازه‌ی ممکن) در تایم‌لاین دیگران نمایش داده می‌شود. اما برای کیفیت به‌تر، اندازه‌ی مورد توصیه ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ است.

عکس هایلایت‌شده: این یک پست ویژه است و جای بیش‌تری را هم به خودش اختصاص می‌دهد. اندازه‌ی توصیه‌شده برای این عکس ۱۲۰۰ در ۷۱۷ است که البته در نهایت با ابعاد ۸۴۳ در ۵۰۴ در صفحه‌ی شما به نمایش درمی‌آید.

اندازه‌ی عکس در فیسبوک

 

اندازه‌ی عکس در وبلاگ و وبسایت

بعد از اشاره به اندازه‌ی عکس در شبکه‌های اجتماعی پرطرف‌دار (و گذشتن از آن‌هایی که رو به احتضارند یا در ایران کاربرد چندانی ندارند) می‌رسیم به استفاده از عکس در وبلاگ و وبسایت. و باید بگویم که هیچ قانون ثابتی برای این مسئله وجود ندارد!

اگر خودتان سایت‌تان را طراحی کرده‌اید، قطعا اندازه‌ی نمایش عکس را می‌دانید. اما اگر از قالب‌های آماده مثل قالب‌های وردپرس استفاده می‌کنید، باید اندازه‌ی نمایش عکس در صفحات مختلف را از روی پیش‌نمایش قالب یا در صفحه‌ی توضیحات آن پیدا کنید.

اما در هر صورت، به‌تر است عکس‌ها را در بهینه‌ترین حالت ممکن روی وبلاگ‌تان بارگذاری کنید. در غیر این صورت، حجم صفحه‌ها بیش از حد بالا می‌رود و سرعت بارگذاری آن در مرورگرها و برای بازدیدکنندگان پایین می‌آید. این یعنی کاهش محبوبیت سایت هم میان مخاطبین احتمالی و هم در میان نتایج جست‌وجو در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو.

بنابراین به جای اندازه‌ی عکس براساس ابعاد آن، به‌تر است قبل از آپلود کردن روی وبسایت یا وبلاگ‌تان به حجمش دقت کنید. توصیه‌ی من این است که با توجه به سرعت غیرقابل‌اعتماد اینترنت در ایران، سعی کنید حجم تمام عکس‌ها را کم‌تر از ۱۵۰ کیلوبایت نگه دارید. بدیهی‌ست که عکس‌های ساده‌تر -که تعداد طیف‌های رنگ در آن‌ها کم‌تر است- باید حجم کم‌تری داشته باشند. (چیزی حدود ۵۰ کیلوبایت) البته اگر از یک CDN مطمئن برای سایت‌تان استفاده می‌کنید، می‌توانید عکس‌ها را با حجم‌های بالاتر هم آپلود کنید و نگران افت سرعت بارگذاری نباشید.

خود من معمولا عرض عکس‌ها برای انتشار در پست وبلاگ را بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ پیکسل در نظر می‌گیرم و حجم را دوروبر ۱۰۰ کیلوبایت. طبیعی‌ست که رساندن همه‌ی عکس‌ها به این حجم بدون کاهش شدید کیفیت آن‌ها ممکن نباشد. پس به چشمان‌تان اطمینان کنید و کیفیت را فدای حجم نکنید. چون کیفیت پایین عکس هم می‌تواند به اندازه‌ی سرعت پایین بارگذاری به سایت شما لطمه بزند.

با توجه به سرعت غیرقابل‌اعتماد اینترنت در ایران، سعی کنید حجم تمام عکس‌ها را کم‌تر از ۱۵۰ کیلوبایت نگه دارید.

 

حالا چه‌طور به این اندازه‌ها برسیم

اگر می‌خواهید این استانداردها را رعایت کنید اما ابزارهای لازم را ندارید یا نمی‌دانید چه‌طور از آن‌ها استفاده کنید، در راهنمای کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها برای وبلاگ و اینستاگرام همه چیز درمورد تغییر اندازه و حجم عکس را برایتان توضیح داده‌ام. پس حتما به این پست هم سر بزنید تا راه‌های مختلف آنلاین و آفلاین برای تغییر اندازه‌ی عکس‌ها را یاد بگیرید.

 

جمع‌بندی

انتشار عکس در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ آن‌قدرها هم کار ساده‌ای نیست. برای این‌که عکس‌تان با به‌ترین کیفیت و به شکل درست و کاملی نمایش داده شود، باید اندازه‌های استاندارد عکس در جای‌گاه‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی را بدانید. در غیر این صورت ممکن است با عکس‌هایی مواجه شوید که توسط الگوریتم فشرده‌سازی شبکه‌های اجتماعی بیش از حد کوچک شده‌اند و کیفیت‌شان را از دست داده‌اند یا این‌قدر بزرگ مانده‌اند که به سختی در صفحه‌ی نمایش مخاطبین بارگذاری می‌شوند.

داشتن عکس‌های بهینه در وبلاگ و وبسایت هم بسیار مهم است و روی سرعت بارگذاری و به تبع آن، رفتار مخاطب و رتبه در گوگل تاثیر می‌گذارد. همه‌ی این‌ها یعنی دانستن اندازه‌ی مناسب برای عکس‌ها و رعایت استانداردها بسیار مهم‌اند. اندازه‌های مناسب برای شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها در این پست توضیح داده شد. برای تبدیل عکس‌هایتان به نسخه‌های استاندارد براساس این اندازه‌ها، راهنمای کوچک کردن ابعاد و حجم عکس‌ها را بخوانید.


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image