راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی دیجیتال

این دوربین چه‌طور است؟ راهنمای کاملا کامل انتخاب و خرید دوربین عکاسی برای همه

«کدام دوربین عکاسی به‌تر است؟» این یکی از اولین سوالاتی‌ست که بعد از تصمیم برای شروع عکاسی برای هر کسی پیش می‌آید. در این پست که راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی دیجیتال محسوب می‌شود، سعی خواهم کرد به این سوال پاسخ کاملی بدهم.

چند سال پیش که می‌خواستم اولین دوربین دیجیتالم را بخرم هنوز یادم مانده. چیز زیادی از مشخصات دوربین‌ها نمی‌دانستم و در نهایت هم بیش‌تر براساس قیمت دوربین‌های موجود در بازار تصمیم گرفتم. حالا هم که کار عکاسی می‌کنم، یکی از سوالات ثابت دوستان و آشنایان و حتی دنبال‌کنندگان اینستاگرامم این است که از چه دوربین و لنزی استفاده می‌کنم و کدام را به آن‌ها توصیه می‌کنم.

در بخش اول این راهنما، به ویژگی‌های یک دوربین خوب و کارهای مختلفی خواهم پرداخت که می‌شود با دوربین‌های عکاسی انجام داد. بعد درمورد برندهای دوربین حرف خواهم زد. در بخش سوم هم تمام اطلاعات اضافه و اصطلاحاتی که ممکن است ندانید را توضیح خواهم داد. و در نهایت به‌ترین دوربین‌ها را براساس معیارهای مختلف به شما معرفی خواهم کرد و به مشخصات آن‌ها اشاره خواهم کرد.

 

راهنمای استفاده از این راهنما!

با توجه به طولانی بودن این پست، می‌توانید از لینک‌های زیر به عنوان میان‌بر برای بخش مورد نظرتان استفاده کنید. اگر می‌خواهید ببینید هر دوربین با ویژگی‌های خاص خودش برای چه کاری خوب است، بخش اول را ببینید. اگر می‌خواهید اطلاعات‌تان راجع‌به دوربین‌های عکاسی و برندها را افزایش دهید، بخش دوم و سوم را بخوانید. و اگر می‌خواهید مستقیم بروید سر اصل مطلب و با به‌ترین دوربین‌ها براساس معیارهای مختلف آشنا شوید و مشخصات هریک را ببینید، بخش چهارم برای شماست!

فهرست مطالب:

بخش اول: کاربردها و ویژگی‌های یک دوربین خوب

بخش دوم: برندها (نیکون – کنون – سونی – فوجی‌فیلم و پاناسونیک – برندهای دیگر)

بخش سوم: اطلاعات / اصطلاحات (سنسور یا حس‌گر – انواع دوربین (کلاس‌های مختلف دوربین) – سرعت شاتر، حساسیت سنسور و دیافراگم – رزولوشن یا مگاپیکسل – فرمت خام – نوع ال‌سی‌دی – ویوفایندر یا منظره‌یاب – عکاسی پیاپی – میزان بزرگ‌نمایی، فاصله‌ی کانونی – لنز کیت)

بخش چهارم: بهترین دوربین‌های هر کلاسدوربین‌های پیشنهادی براساس معیارهای مختلفمشخصات دوربین‌ها

 

راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی – بخش اول: کاربردها و ویژگی‌های یک دوربین خوب

دوربین خوب از نظر هرکس ویژگی‌های خاص خودش را دارد. چون استفاده‌ی افراد از دوربین‌های عکاسی دیجیتال، مثل هم نیست. علاوه بر این، وضعیت مالی، طرز فکر و اولویت‌های شخصی افراد هم یک‌سان نیست. در این بخش سعی خواهم کرد درمورد تمام کاربردها و ویژگی‌هایی که می‌توانند برای خریداران دوربین‌های عکاسی مهم باشند، صحبت کنم.

۱- عکاسی عادی از خانواده و مسافرت‌ها

اگر هدف‌تان از خرید دوربین این است که لحظات خانوادگی را ثبت کنید و هر از گاهی از طبیعت و سفرهایتان عکس بگیرید، توصیه‌ی من خرید یک دوربین کامپکت است. کیفیت عکس این دوربین‌ها برای چاپ در اندازه‌ی کوچک (برای آلبوم) و استفاده در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی کاملا مناسب است.

علاوه بر این، لازم نیست نگران تنظیمات دوربین باشید و می‌توانید به راحتی از حالت‌های مختلف اتوماتیک برای عکاسی استفاده کنید. اندازه‌ی دوربین هم می‌تواند بسیار کوچک باشد (هم‌چنین وزن آن) و کارتان را برای هم‌راه داشتن همیشگی دوربین آسان‌تر کند.

فقط باید بدانید که عمل‌کرد این دوربین‌ها در نور کم افت می‌کند. اگر می‌خواهید عکس‌هایتان کمی با بقیه فرق داشته باشند (از لحاظ کیفیت) و فکر می‌کنید که ممکن است به عکاسی علاقه‌مند شوید و بعدا سراغ دوربین‌های به‌تر بروید، کلاس‌های بالاتر و دوربین‌های نیمه‌حرفه‌ای کامپکت هم در دست‌رس هستند. البته قیمت این نوع دوربین‌ها هم رفته‌رفته بیش‌تر می‌شود و در مواردی ممکن است به ابتدای بازه‌ی قیمتی دوربین‌های حرفه‌ای برسد.

اگر زیاد از خودتان سلفی می‌گیرید، به دنبال یک دوربین با صفحه‌ی نمایش نیمه‌متحرک یا کاملا متحرک باشید. (توضیح در بخش‌های بعدی)

عکاسی از خانواده
دوربین عکاسی؛ چون گاهی اوقات گوشی برای ثبت لحظه‌های خانوادگی کافی نیست!

 

۲- شروع عکاسی

خیلی از ما به عکاسی علاقه داریم و می‌خواهیم عکس‌هایی مثل حرفه‌ای‌ها بگیریم. اما دقیقا نمی‌دانیم که بعد از شروع، چه مسیری را خواهیم رفت؛ فقط برای خودمان عکس خواهیم گرفت، روی اینستاگرام و وبسایت شخصی‌مان عکس منتشر خواهیم کرد، دنبال پروژه‌های عکاسی خواهیم رفت و کم‌کم از عکاسی پول درخواهیم آورد یا چیز دیگری در ذهن‌مان است.

اگر شما هم در چنین وضعیتی هستید و هنوز نمی‌دانید که مسیر آینده‌ی عکاسی‌تان به کجا خواهد رسید، توصیه‌ی من یکی از دوربین‌های DSLR کراپ‌فریم است. این دوربین‌ها تقریبا تمام امکانات دوربین‌های فول‌فریم را با قیمتی پایین‌تر در اختیار شما قرار می‌دهند. بعد از کار کردن با این دوربین‌ها و گذشت چند ماه (البته به‌تر است بگویم چند سال) دقیقا خواهید فهمید که از عکاسی چه می‌خواهید. در طول این مدت می‌توانید با خرید لنزهای جدید، کیفیت کارتان را بالا ببرید و تجربه هم کسب کنید. ضمنا با همین دوربین‌ها می‌توانید کسب درآمد از عکاسی را هم شروع کنید.

در نهایت اگر تصمیم بگیرید که دوربین‌تان را ارتقا دهید، این کار آن‌قدرها هم برایتان سخت نخواهد بود. چون تجهیزات و لنزهای مختلف را در طول زمان خریده‌اید و حالا به دنبال یک ارتقای ساده در بدنه‌ی دوربین‌تان می‌گردید. فقط هنگام خرید لوازم جانبی و لنز باید حواس‌تان باشد که در صورت ارتقای بدنه‌ی دوربین در آینده، هم‌چنان به دردتان خواهند خورد یا نه. (برای اطلاعات بیش‌تر، راهنمای خرید لنز را ببینید.)

 

۳- عکاسی پرتره در استودیو و فضای باز

اگر می‌خواهید فقط روی پرتره تمرکز کنید و از همان ابتدا به فکر کسب درآمد در استودیو هستید، سعی کنید روی یک دوربین فول‌فریم خوب سرمایه‌گذاری کنید. البته در استودیو، داشتن لوازم جانبی (مثلا لوازم نورپردازی) هم بسیار مهم است که به زودی در راهنمای خرید لوازم جانبی به آن‌ها خواهم پرداخت.

ترکیب یک بدنه‌ی فول‌فریم با یکی دو لنز خوب، کسب‌وکار عکاسی شما را راه خواهد انداخت. (پیشنهاد: اگر به عکاسی پرتره علاقه دارید، راهنمای عکاسی پرتره در فضای باز و با نور طبیعی را هم بخوانید.)

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره همیشه از محبوب‌ترین کارها با دوربین بوده!

 

۴- عکاسی ورزشی، اکشن و حیات وحش

اگر به عکاسی از رویدادهای ورزشی و سوژه‌هایی که همیشه در حال حرکت‌اند (مثل حیوانات) علاقه دارید، به‌تر است یک دوربین فول‌فریم خوب با امکان عکاسی پی‌درپی بالا داشته باشید. مثلا دوربینی که بتواند در یک ثانیه و با یک بار فشار دادن دکمه‌ی شاتر، ۱۵ عکس پشت سر هم بگیرد.

 

۵- عکاسی منظره و طبیعت

اگر به فکر فروش عکس‌های منظره و طبیعت و کسب درآمد از آن‌ها هستید، باید یک دوربین فول‌فریم با رزولوشن بالا بخرید تا بتوانید عکس‌هایتان را در اندازه‌ی بزرگ چاپ کنید.

عکاسی طبیعت و منظره
طبیعت‌گردی و عکاسی = یک ترکیب خوب!

۶- عکاسی خیابانی

اگر به عکاسی مستند و خیابانی علاقه دارید، باید به دنبال دوربین‌های کوچک‌تری باشید که خیلی جلب توجه نکنند. در نتیجه به‌تر است یک دوربین کامپاکت یا بدون‌آینه بخرید. علاوه بر اندازه‌ی دوربین، سرعت عکاسی پیاپی و سیستم فوکوس هم برای عکاسی خیابانی مهم‌اند.

 

۷- عکاسی با دوربین ارزان

خیلی‌ها می‌گویند که عکاسی تفریح بچه‌پول‌دارهاست. اما اگر شما هم مثل من بچه‌پول‌دار نیستید و از همین الان دارید به خرج دوربین و لنز و لوازم عکاسی فکر می‌کنید، یک دوربین کراپ‌فریم با یک لنز کیت خوب بخرید. یا فقط بدنه‌ی دوربین را بخرید و لنز اول‌تان را جدا انتخاب کنید. لنز اول بسیار مهم است و در صورت انتخاب درست می‌تواند تا مدت‌ها از خرید لنزهای دیگر بی‌نیازتان کند و سال‌ها با شما بماند.

انتخاب دیگر، یک دوربین کامپکت خوب با قابلیت عکاسی در فرمت خام است. لنز این نوع دوربین عوض نمی‌شود ولی اگر کار کردن درست با آن را یاد بگیرید، می‌توانید عکس‌هایی باکیفیت و خوب بگیرید. مطمئن باشید کسی متوجه نخواهد شد سخت‌افزار پشت عکس چه بوده.

 

۸- عکاسی با دوربین کوچک و سبک

اگر به دنبال گزینه‌های کوچک‌تر و سبک‌تر می‌گردید تا همیشه دوربین‌تان را به هم‌راه داشته باشید، می‌توانید به دوربین‌های کامپکت و دوربین‌های ورزشی فکر کنید.

اندازه‌ی چند مدل آخر از دوربین‌های ورزشی برندهای گوپرو، دی‌جی‌آی و شیائومی بسیار کوچک و عمل‌کردشان بسیار خوب است. ویدئوی ضبط‌شده توسط این دوربین‌ها می‌تواند با دوربین‌های DSLR رقابت کند. ولی مشکل اصلی عکس است. رزولوشن این دوربین‌ها معمولا از ۱۲ مگاپیکسل بالاتر نمی‌رود. اما اگر یکی از مدل‌های جدید و پیش‌رفته‌تر را بخرید، می‌توانید با فرمت خام عکاسی کنید و با ادیت عکس‌ها به نتیجه‌ی به‌تری برسید.

دوربین‌های کامپکت هم در طرح‌های مختلف و اندازه‌های کوچک همیشه در دست‌رس‌اند.

عکاسی آسان
عکاسی با دوربین‌های کوچک می‌تواند بسیار آسان باشد!

 

۹- ویدئوگرافی با دوربین‌های عکاسی

اگر -علاوه بر عکس- از دوربین‌تان برای ضبط ویدئوهای مختلف هم استفاده خواهید کرد، حتما به دنبال یک دی‌اس‌اِل‌آر (ترجیحا فول‌فریم) یا دوربین بدون‌آینه با قابلیت ضبط ویدئو در کیفیت ۴K و با سرعت حداقل ۶۰ فریم در ثانیه (۶۰ fps) در کیفیت ۴K یا ۱۰۸۰p باشید. امکان ضبط ویدئوی ۲۴ فریم در ثانیه هم حتما باید در دوربین‌تان باشد.

فوکوس اتوماتیک در دوربین‌های بدون‌آینه‌ی جدید بسیار قوی‌ست و ایده‌آل برای ضبط ویدئو. اما باتری این نوع دوربین‌ها معمولا بسیار ضعیف است و در صورت خرید آن‌ها باید به فکر گریپ و چند باتری اضافه باشید.

اگر قرار است از خودتان ویدئو بگیرید، حتما به نوع ال‌سی‌دی دوربین توجه کنید. صفحه‌ی نمایشی که امکان چرخش به کنار یا بالا را داشته باشد -تا بتوانید تصویر خودتان را موقع ضبط ببینید- برای ولاگرها بسیار مناسب است. اگر دوربین مورد نظرتان ال‌سی‌دی چرخان ندارد، حتما به توانایی اتصال بی‌سیم دوربین به گوشی هم‌راه (اتصال Wifi) توجه کنید. با استفاده از این امکان، گوشی موبایل شما به شکل یک صفحه‌ی نمایش‌گر ثانویه برای دوربین‌تان عمل می‌کند. داشتن این امکانات در بعضی موقعیت‌ها که تنها کار می‌کنید و سوژه‌ی ویدئو هم خودتان هستید، بسیار مفید است.

 

۱۰- عکاسی آسان

خیلی‌ها را دیده‌ام که در ظاهر به عکاسی اظهار علاقه می‌کنند اما در واقع حوصله‌ی یاد گرفتن آن را ندارند. اگر قرار نیست برای یادگیری تکنیک‌های عکاسی وقت بگذارید و فقط می‌خواهید دوربین‌تان را به سمت سوژه بگیرید و لحظه را ثبت کنید، به‌تر است پول کم‌تری خرج کنید و یک دوربین کامپکت بخرید.

اگر فکر می‌کنید ممکن است بعدا نظرتان عوض شود و بخواهید واقعا عکاسی را یاد بگیرید، از کامپکت‌های گران‌تر بخرید که امکانات بیش‌تری دارند.

 

بازگشت به فهرست مطالب

 

راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی – بخش دوم: برندها

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها در هر خریدی -به‌خصوص خرید کالاهای دیجیتال- برند است. در دنیای عکاسی هم برندهای مختلفی حضور دارند که بعضی دوربین و لنز تولید می‌کنند، بعضی فقط لنز یا فقط لوازم جانبی. البته محصولات تمام این برندها در ایران فروخته نمی‌شوند. (حداقل به‌صورت گسترده فروخته نمی‌شوند.) در این بخش از راهنمای انتخاب دوربین عکاسی از برندهای معروف دوربین صحبت خواهیم کرد.

یکی از نکات مهم در برندها این است که دهانه‌ی نصب لنز به دوربین در آن‌ها باهم تفاوت دارد. در نتیجه انتخاب اول‌تان در خرید دوربین، انتخاب‌های بعدی‌تان درمورد خرید لنز را محدود به برندهای خاصی می‌کند. درمورد برخی لوازم جانبی هم وضعیت به همین صورت است. ( در راهنمای انتخاب و خرید لنز در این مورد بیش‌تر توضیح خواهم داد.)

 

۱- نیکون (Nikon)

برند محبوب من و درصد بالایی از عکاسان حرفه‌ای. مسابقات بین‌المللی عکاسی معمولا پس از مشخص شدن برندگان، آماری درمورد دوربین‌های استفاده‌شده‌ی شرکت‌کنندگان و برندگان منتشر می‌کنند. بررسی این آمار درمورد چندین مسابقه به شما خواهد گفت که نیکون بین حرفه‌ای‌ها محبوب‌تر است.

یک جمله‌ی رایج درمورد نیکون این است که مهندسین طراح و سازنده‌ی دوربین‌های این برند عکاس‌اند. یعنی در نیکون عکاسان برای عکاسان دوربین می‌سازند. و همین نکته است که باعث شده دوربین‌های نیکون به ارگونومیک بودن و استفاده‌ی آسان معروف باشند.

این را بگذارید کنار بدنه‌های بادوام و سازگار با قدیمی‌ترین لنزهای تولید نیکون تا برسید به بزرگ‌ترین مجموعه‌ی لنزهای قابل استفاده برای یک برند. اگر می‌خواهید یک عکاس حرفه‌ای شوید، توصیه‌ی اول من به شما نیکون است.

دوربین قدیمی نیکون
دوربین قدیمی نیکون

 

۲- کنون (Canon)

کنون (که بعضی‌ها به آن کانن هم می‌گویند) تا مدت‌ها به خاطر امکانات به‌ترش برای ضبط ویدئو و کنتراست بالا و رنگ خاص عکس‌هایش مشهور بود. اما در حال حاضر دارد میدان ویدئو را به سونی واگذار می‌کند. در هر صورت، کنون پرفروش‌ترین برند دوربین است و محصولات بسیار متنوعی دارد. تعداد لنزهای خود کنون و برندهای دیگر برای کنون هم بسیار زیاد است؛ آن‌قدر زیاد که قطعا خواهید توانست گزینه‌ی مورد نیازتان را میان آن‌ها انتخاب کنید.

به نظر می‌رسد که در ایران هم محبوبیت کنون نسبت به بقیه‌ی برندها بیش‌تر است. باید این را هم بگویم که پیدا کردن دوربین‌ها، لنزها و لوازم جانبی کنون در ایران نسبت به بقیه‌ی برندها بسیار راحت‌تر است. اگر ادیت بلد نیستید و نمی‌خواهید یاد بگیرید یا اگر استفاده‌ی اول‌تان از دوربین برای ضبط ویدئوست و نمی‌خواهید به سمت دوربین‌های بدون‌آینه بروید، به‌تر است به سمت کنون بروید.

دوربین قدیمی کنون
دوربین قدیمی کنون

 

به طور کلی اولویت اول در خرید دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر، دو برند نیکون و کنون هستند. برندهای دیگر در ایران کم‌تر پیدا می‌شوند و در خرید لوازم بعدی می‌توانند به دردسرتان بیندازند؛ به‌خصوص از لحاظ مالی.

 

۳- سونی (Sony)

سونی بدون شک یکه‌تاز میدان دوربین‌های بدون‌آینه است. تکنولوژی برتر سونی در تولید سنسور به هم‌راه سیستم خاص فوکوس اتوماتیکش در دوربین‌های بدون‌آینه باعث شده‌اند که در طول یکی دو سال گذشته این برند بتواند قسمت بزرگی از بازار دوربین‌های بدون‌آینه را در دست بگیرد.

ضعف اصلی دوربین‌های بدون‌آینه، تعداد کم‌تر لنزهای تولیدشده برای آن‌ها و اتمام سریع باتری‌شان است. اما اگر اولویت اصلی‌تان ویدئوست، حتما به سونی هم فکر کنید.

دوربین‌های کامپکت سونی هم هواداران خاص خودشان را دارند. به‌خصوص آن‌هایی که از لنز زایس (Zeiss) استفاده می‌کنند، عمل‌کرد بسیار خوبی هم دارند.

 

۴- فوجی‌فیلم و پاناسونیک (FujiFilm – Panasonic)

در ایران فروش کمی دارند. اما چند مدل از میان دوربین‌های هر دو برند در ایران فروخته می‌شوند و ویژگی‌ها و کیفیت لازم را هم دارند. با توجه به امکانات خاص‌شان، بیش‌تر برای ویدئو توصیه می‌شوند. فوجی‌فیلم یک برند قدیمی و باکیفیت است ولی می‌شود گفت که پاناسونیک به تازگی و در سال‌های اخیر حضور جدی‌تری در صنعت عکاسی پیدا کرده و به نسبت سایر برندها، تازه‌کارتر است.

البته اگر بخواهید دوربین چاپ سریع یا دوربین آنالوگ بخرید، توصیه‌ی اول من فوجی‌فیلم خواهد بود. دوربین‌های بدون‌آینه‌ی فوجی هم حرف ندارند.

 

۵- برندهای دیگر

ممکن است بتوانید برندهایی مثل سامسونگ (Samsung)، Olympus، Pentax و حتی لایکا (Leica) را هم پیدا کنید. اما از لحاظ دست‌رسی و هزینه و کیفیت، خرید این برندها را توصیه نمی‌کنم. یک نکته‌ی جالب این‌که دوربین‌های لایکا -که از قدیمی‌ترین و باکیفیت‌ترین دوربین‌سازان جهان است- به استثنای چند مدل جدیدتر، اصلا حالت اتوماتیک ندارند و تمام تنظیمات و حتی فوکوس‌شان باید به‌صورت دستی انجام بگیرد.

دی‌جِی‌آی (DJI) بیش‌تر به خاطر دوربین‌های پرنده‌اش شهرت دارد و البته گیمبال‌ها و دوربین‌های کوچک ورزشی. هَسِل‌بلَد (Hasselblad) هم معروف‌ترین برند در حوزه‌ی دوربین‌های مدیوم‌فرمت است که دوربین‌های بسیار باکیفیت و بسیار گرانی دارد.

 

بازگشت به فهرست مطالب

 

راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی – بخش سوم: اطلاعات / اصطلاحات

قبل از انتخاب دوربین به‌تر است با موارد زیر آشنایی داشته باشید:

۱- سنسور یا حس‌گر (Sensor)

دوربین‌های قدیمی (آنالوگ) از فیلم استفاده می‌کردند. در واقع عکس شما اول روی فیلم یا نگاتیو ثبت می‌شد و بعد -در تاریک‌خانه- می‌رفت روی کاغذ چاپ. در دوربین‌های جدید (دیجیتال) فیلم جایش را به سنسور داده. همین تغییر به ظاهر کوچک، انقلاب بزرگی در عکاسی بود و بسیاری از محدودیت‌های عکاسی را از میان برداشت.

سنسور مهم‌ترین و گران‌ترین قطعه‌ی دوربین‌های دیجیتال است. هرچه سنسور دوربین بزرگ‌تر باشد، قیمت آن هم بیش‌تر است.

علاوه بر این هرچه اندازه‌ی سنسور بزرگ‌تر باشد، نور بیش‌تری به آن می‌رسد. چون اندازه‌ی بزرگ‌تر سنسور به معنی بزرگ‌تر بودن اندازه‌ی هر پیکسل است.

سنسور دوربین‌های عکاسی دیجیتال در هفت اندازه‌ی مختلف تولید می‌شود:

کوچک‌ترین اندازه ۱/۲٫۳ اینچ است، بعد سنسور ۱/۱٫۷ اینچ، بعد یک اینچی، بعد چهارسوم، بعد APS-C (عنوان کراپ‌فریم معمولا به این قطع اشاره دارد)، بعد APS-H (فول‌فریم یا ۳۵ میلی‌متر) و بعد هم بزرگ‌ترین اندازه یعنی مدیوم‌فرمت.

سنسور دوربین
آن مستطیل شبیهِ شیشه‌ی وسط، سنسور دوربین است.

 

۲- انواع دوربین

الف- دوربین‌های Compact

واژه‌ی Compact (بخوانید کامپَکت) یعنی فشرده. همه چیز در این دوربین‌ها فشرده شده. همه‌ی اندازه‌ها هم کوچک‌ترند. (طبیعتا وزن دوربین هم کم‌تر است.) نام دیگر این دوربین‌ها Point and Shoot است. یعنی می‌توانید فقط با گرفتن دوربین به سمت سوژه (Point) و بعد هم فشار دادن دکمه‌ی شاتر (Shoot) عکس بگیرید. طبیعتا استفاده از این نوع دوربین‌ها نسبت به بقیه آسان‌تر است.

نکته‌ی مهم این است که لنز این دوربین‌ها عوض نمی‌شود و اندازه‌ی سنسور به کاررفته در آن‌ها هم نسبت به انواع دیگر دوربین دیجیتال کوچک‌تر است. حداقل و حداکثر میزان بزرگ‌نمایی یا زوم این دوربین‌ها از قبل مشخص شده است و قابل تغییر نیست.

در سال‌های اخیر، دوربین‌های کامپکت در چند کلاس مختلف تولید می‌شوند. برخی از این دوربین‌ها امکانات بیش‌تری در اختیار عکاس قرار می‌دهند. تمام دوربین‌های کامپکت تولیدشده در سال‌های اخیر، امکان ضبط ویدئو را هم دارند.

در واقع می‌شود دوربین‌های کامپکت را به دو بخش تقسیم کرد که از لحاظ محدوده‌ی اندازه‌ی سنسور یک‌سان‌اند اما از لحاظ اندازه‌ی بدنه و بعضی تنظیمات و مقدار بزرگ‌نمایی باهم تفاوت دارند. دسته‌ی اول معمولا به همان نام کامپکت و دسته‌ی دوم به نام بریج (Bridge) یا شبه‌اس‌ال‌آر شناخته می‌شوند.

دوربین کامپکت
دوربین کامپکت
ب- دوربین‌های DSLR

وقتی کسی از دوربین‌های حرفه‌ای عکاسی حرف می‌زند، معمولا منظورش این نوع از دوربین‌های عکاسی‌ست. آن D اول مربوط به واژه‌ی Digital است و بقیه‌ی حروف نماینده‌ی Single Lens Reflex که از وجود یک آینه در دوربین خبر می‌دهد. کار این آینه، ارسال تصویر جلوی لنز به ویوفایندر یا منظره‌یاب (ViewFinder) است؛ تصویری که شما قبل از گرفتن عکس می‌بینید. بعد از فشار دادن دکمه‌ی شاتر، آینه کنار می‌رود و نور به سنسور می‌رسد تا عکس روی آن ثبت شود.

دوربین‌های DSLR دو نوع‌اند:

فول‌فریم (Full Frame): سایز استاندارد فیلم در دوربین‌های آنالوگ، ۳۵ میلی‌متر بود. سایز سنسور در دوربین‌های فول‌فریم هم ۳۵ میلی‌متر است. این اندازه، استاندارد عکاسی محسوب می‌شود. دوربین‌های فول‌فریم، محبوب‌ترین انتخاب بین عکاسان حرفه‌ای هستند.

با سنسور کراپ‌شده (Cropped Sensor) یا کراپ‌فریم: سایز سنسور در این نوع دوربین‌ها نسبت به فول‌فریم کوچک‌تر و نسبت به دوربین‌های فشرده بزرگ‌تر است.

لنز تمام دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر قابل تعویض است. میزان بزرگ‌نمایی تصویر هم مستقیما به لنز و اندازه‌ی سنسور مربوط است.

کیفیت عکس و ویدئو در این نوع دوربین‌ها نسبت به دوربین‌های کامپکت بسیار بیش‌تر است. تمام این دوربین‌ها ویوفایندر و قابلیت عکاسی با فرمت خام را هم دارند.

دوربین دی‌اس‌ال‌آر DSLR
عکاسی با دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد!

 

پ- دوربین‌های Mirrorless

فرق این نوع دوربین‌ها با اس‌ال‌آر همین است که در اسم‌شان هم آمده. دوربین‌های Mirrorless آینه‌ای ندارند و در آن‌ها نور مستقیما به سنسور می‌رسد. در این دوربین‌ها هم ویوفایندر وجود دارد و مجبور نیستید فقط از ال‌سی‌دی استفاده کنید. اما ویوفایندر دوربین‌های بدون‌آینه از نوع الکترونیک است و با ویوفایندر دی‌اس‌ال‌آرها فرق دارد.

دوربین‌های Mirrorless هم به دو نوع فول‌فریم و سنسور کراپ‌شده تقسیم می‌شوند. (گرچه قطع کراپ آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد) اندازه و وزن این نوع دوربین‌ها نسبت به DSLRها کم‌تر است. اما به دلیل روشن بودن مداوم سنسور در آن‌ها، مصرف باتری‌شان هم معمولا بالاتر است. لنز دوربین‌های بدون‌آینه قابل تعویض است. کیفیت این دوربین‌ها مشابه دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر است و همه‌ی آن‌ها قابلیت عکاسی با فرمت خام را دارند.

دوربین بدون آینه mirrorless
دوربین‌های بدون آینه اندازه‌ی کوچک‌تری نسبت به همتایان دی‌اس‌ال‌آر دارند.
ت- دوربین‌های ورزشی (Action Camera)

اندازه و وزن این دوربین‌ها بسیار کم‌تر است و معمولا یا بدنه‌ی ضدآب دارند یا قاب ضدآب. اندازه‌ی سنسور هم در این دوربین‌ها کوچک‌تر است و به همین خاطر، معمولا عمل‌کرد خوبی در نور پایین ندارند. کیفیت ضبط ویدئو در این دوربین‌ها نسبت به کیفیت عکس‌شان بسیار بالاتر است. با توجه به واید بودن بیش از اندازه‌ی لنزشان، کناره‌های تصویر آن‌ها خمیده می‌شود. (شبیهِ یک کُره) به این پدیده distortion (بخوانید دیستورشِن) می‌گویند که موقع ادیت تا حدودی قابل اصلاح است. (به‌خصوص در فرمت خام)

استفاده از این نوع دوربین‌ها فقط در سفر و شرایط خاص توصیه می‌شود.

دوربین ورزشی (اکشن کمرا)
دوربین ورزشی (اکشن کمرا)

 

ث- دوربین‌های مدیوم‌فرمت (Medium Format)

اندازه‌ی سنسور و بدنه در این نوع دوربین‌ها بزرگ‌تر است. کیفیت عکس هم بسیار بالاتر. قیمت دوربین‌های مدیوم‌فرمت به شدت بالاست و عمدتا برای عکاسی تبلیغاتی (مثلا عکس بیلبوردها و بنرها) کاربرد دارند. به دلیل کاربرد محدود و قیمت بالا، توضیح بیش‌تری درمورد این دوربین‌ها نمی‌دهم. اگر به مرحله‌ای از عکاسی رسیده‌اید که می‌خواهید از دوربین‌های مدیوم‌فرمت استفاده کنید، قطعا درمورد آن‌ها اطلاعات دارید.

 

بازگشت به فهرست مطالب

 

۳- سرعت شاتر، حساسیت سنسور و دیافراگم

سه عامل تنظیم نور در عکاسی را در راهنمای نوردهی توضیح داده‌ام. دو عاملی که به بدنه‌ی دوربین مربوط می‌شوند، سرعت شاتر و حساسیت سنسور (آی‌اِس‌او یا ISO) هستند. عامل سوم که میزان باز بودن دیافراگم است، به لنز مربوط است. اما از آن‌جایی که لنز دوربین‌های کامپکت روی آن‌هاست، در مورد این دوربین‌ها باید به حداقل و حداکثر میزان باز بودن دیافراگم هم دقت کنید.

سرعت شاتر بالاتر، میزان حساسیت سنسور پایین‌تر و دیافراگم بسته‌تر، میزان نوردهی در عکس را کم می‌کنند و آن را به سمت تاریکی یا سیاهی مطلق می‌برند. برعکس، سرعت شاتر پایین، میزان حساسیت سنسور بالا و دیافراگم باز، میزان نوردهی را زیادتر می‌کنند و آن را به سمت نور یا سفیدی مطلق می‌برند.

اما قضیه وقتی مهم‌تر می‌شود که تاثیرات جانبی دست‌کاری هریک از این موارد را بدانیم. سرعت شاتر پایین می‌تواند باعث شود لرزش دست شما یا حرکت سوژه، عکس را تار کند. میزان حساسیت سنسور بالا، نویز عکس را بیش‌تر می‌کند و از میزان شفافیت یا شارپ بودن آن می‌کاهد. دیافراگم هم هرچه بازتر شود، میزان عمق میدان را کم می‌کند. یعنی بخش کوچک‌تری از عکس داخل محدوده‌ی فوکوس قرار می‌گیرد و در عکس نهایی شفاف دیده می‌شود.

اکثر دوربین‌های دیجیتال از حداکثر سرعت شاتر یک‌چهارهزارم یا یک‌هشت‌هزارم ثانیه برخوردارند. (این عدد در بعضی دوربین‌ها کم و زیاد می‌شود.) تفاوت بین این دو، یک استاپ (Stop) کامل نور است. (واحد نورسنجی در عکاسی، استاپ است.) اما نکته‌ی مهم‌تر این است که اگر استفاده‌ی اصلی‌تان از دوربین، عکاسی از سوژه‌های در حال حرکت است، باید به حداکثر سرعت شاتر دوربین‌تان فکر کنید. (مثلا اگر می‌خواهید عکاس ورزشی یا حیات وحش باشید.)

حداقل سرعت شاتر هم معمولا دوروبر ۳۰ ثانیه است. اگر قرار است از آسمان شب و ستاره‌ها عکاسی کنید، احتمالا به سرعت شاتر پایین‌تر هم نیاز خواهید داشت. در این صورت باید ببینید که دوربین مورد نظرتان امکان باز و بسته کردن شاتر به صورت دستی یا با تایمر را دارد یا نه.

همان‌طور که قبلا گفتیم، هرچه اندازه‌ی سنسور بزرگ‌تر باشد، عمل‌کرد دوربین در نور کم به‌تر خواهد بود. بخشی از این اتفاق به خاطر بازه‌ی قابل قبول حساسیت سنسور است. در هر صورت، در نور کم مجبور خواهید شد میزان حساسیت سنسور (ISO) را بالا ببرید. و هرچه‌قدر که عدد آی‌اِس‌او بالاتر باشد، میزان نویز هم در عکس بیش‌تر می‌شود. هرچه سنسور باکیفیت‌تری داشته باشید، نویز عکس در حساسیت‌های بالاتر، کم‌تر خواهد بود.

هر دوربینی یک بازه‌ی مشخص برای میزان حساسیت سنسورش دارد. این بازه در در دوربین‌های فول‌فریم بسیار بزرگ‌تر است. قبل از خرید دوربین باید به حداقل و حداکثر میزان حساسیت سنسور دقت کنید. هرچه‌قدر که این بازه بزرگ‌تر باشد، دیرتر دچار دردسر خواهید شد. مثلا ممکن است یک دوربین با سنسور کراپ‌شده در آی‌اِس‌اوی بالاتر از ۱۰۰۰ عکسی با نویز غیرقابل‌قبول تحویل‌تان دهد ولی یک دوربین فول‌فریم تا آی‌اِس‌اوی ۵۰۰۰ هم بدون نویز آزاردهنده باشد.

بازه‌ی حساسیت سنسور در برخی دوربین‌ها قابل گسترده شدن است. درمورد این مدل‌ها یک بازه‌ی نرمال برای ISO اعلام می‌شود ولی در کنار این بازه، یک حداقل و حداکثر برای بازه‌ی گسترده‌شده (extended) هم مشخص می‌شود. نکته این‌جاست که استفاده از بازه‌ی گسترده‌شده با حساسیت بالاتر از حد نرمال، قطعا عکس‌تان را بیش از اندازه نویزدار خواهد کرد و به‌تر است حتی‌الامکان از آن استفاده نشود.

میزان باز بودن دیافراگم هم با عدد اِف‌استاپ (F Stop) بیان می‌شود. هرچه‌قدر که این عدد کوچک‌تر باشد، دیافراگم بازتر است و عمق میدان کم‌تر و میزان نوردهی بیش‌تر. همان‌طور که گفتم، این مسئله موقع انتخاب دوربین فقط برای مدل‌های کامپکت مهم است و در راهنمای انتخاب لنز بیش‌تر از آن‌ها گفته‌ام.

عدد اف در دوربین‌های کامپکت و لنزهای زوم به صورت یک بازه بیان می‌شود. عدد اول بازه، حداقل میزان عدد اف (باز بودن دیافراگم) در وایدترین حالت لنز (کم‌ترین بزرگ‌نمایی) و عدد دوم، حداقل میزان عدد اف در تِله‌ترین حالت لنز (بیش‌ترین بزرگ‌نمایی) را نشان می‌دهند.

نور در عکاسی
نور؛ مهم‌ترین چیزی که در عکس‌هایمان ثبت می‌کنیم.

 

۴- رزولوشن یا دقت سنسور (مگاپیکسل)

هر پیکسل یک نقطه‌ی مربعی‌شکل است. این نقطه‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند و عکس شما را می‌سازند. هر دوربینی با توجه به سنسورش می‌تواند تعداد مشخصی پیکسل در هر عکس داشته باشد. هرچه‌قدر که تعداد این پیکسل‌ها بیش‌تر باشد، عکس می‌تواند بدون افت کیفیت بزرگ‌تر شود. از آن‌جایی که مگا یعنی میلیون، واحد دقت سنسور یا رزولوشن دوربین شما میلیون پیکسل است.

نکته‌ی دیگری که این‌جا مطرح می‌شود، اندازه‌ی هر پیکسل و تعداد نقطه‌ها در هر اینچ (Dpi) است. درمورد اولی کافی‌ست بدانید که هرچه اندازه‌ی سنسور بزرگ‌تر باشد، اندازه‌ی هر پیکسلی که ضبط می‌کند هم بزرگ‌تر است و در نتیجه نور بیش‌تری دریافت می‌کند. نکته‌ی دوم هم بیش‌تر به پرینت عکس‌ها مربوط است و اگر قرار نیست عکس‌هایتان را در اندازه‌های بسیار بزرگ چاپ کنید، لازم نیست نگران آن باشید.

واقعیت این است که در اندازه‌های معمولی روی مانیتورهای کوچک یا در آلبوم عکس، رزولوشن ۸ تا ۱۲ مگاپیکسل هم کافی‌ست. اما همان‌طور که در مشخصات دوربین‌های معرفی‌شده در این مقاله می‌بینید، مدت‌هاست که دوربین‌های دیجیتال و حتی گوشی‌های موبایل از این حد عبور کرده‌اند. در واقع اکثر ما بیش از حد نیازمان پیکسل داریم!

اما نکته این‌جاست که عکس‌های بزرگ‌تر (با تعداد پیکسل بیش‌تر) حتی بعد از کوچک شدن هم کیفیت به‌تری نسبت به آن دسته از عکس‌ها دارند که در همان سایز کوچک‌تر گرفته شده‌اند.

مسئله‌ی دیگر این است که هرچه تعداد پیکسل بیش‌تری داشته باشید، بعدا می‌توانید با خیال راحت‌تری عکس‌تان را ادیت و کراپ کنید.

در هر صورت اگر دقت سنسورتان حوالی ۲۰ مگاپیکسل باشد، برای عکاسی معمولی کافی‌ست. اگر دوست دارید عکاس طبیعت باشید و فکر می‌کنید که بعدا پرینت عکس‌هایتان را خواهید فروخت، باید به فکر دوربین‌های گران‌تر و حرفه‌ای‌تر باشید.

 

۵- فرمت خام (Raw)

خیلی از ما عکس را با فرمت جِی‌پِگ (.Jpg) می‌شناسیم. اما واقعیت این است که اکثر عکاسان حرفه‌ای در اکثر موقعیت‌ها از فرمت خام استفاده می‌کنند و فقط خروجی نهایی‌شان جی‌پگ است. بسته به برند دوربین‌تان، پسوند این فرمت می‌تواند متفاوت باشد. اما ویژگی مشترک فرمت‌های خام این است که دست شما را در ادیت عکس‌ها بسیار بازتر می‌کنند.

مثلا تراز سفیدی یا وایت‌بالانس (White Balance) -که میزان گرم یا سرد بودن رنگ‌های عکس را مشخص می‌کند- در عکس‌های جی‌پگ عملا ثابت است و بدون آسیب زدن به عکس نمی‌توان تغییرات عمده‌ای در آن ایجاد کرد. اما در عکس‌های خام می‌شود تراز سفیدی را با چند کلیک به حالت دل‌خواه رساند.

عکاسی با فرمت خام در موقعیت‌هایی که فاصله‌ی نوری بین تاریک‌ترین و روشن‌ترین نقطه‌ی تصویر زیاد است هم بسیار مفید است. در عکس‌های خام می‌شود نوردهی سایه‌ها یا هایلایت‌ها را به تنهایی کم و زیاد کرد و به یک عکس متعادل و خوب رسید.

اگر با لنز واید عکاسی کنید، کناره‌های عکس‌تان دچار نوعی خمیدگی خواهند شد که اصطلاحا Distortion نامیده می‌شود. در عکس‌های خام می‌شود به راحتی این مشکل را حل کرد.

خلاصه این‌که امکان عکس گرفتن با فرمت خام، دنیای جدیدی را در عکاسی پیش روی شما خواهد گذاشت. پس اگر در تصمیم‌تان برای عکاسی جدی هستید، حتما به دنبال دوربینی بروید که امکان عکاسی در فرمت خام را دارد. (تمام دی‌اس‌آل‌آرها و چند مدل از دوربین‌های کامپکت و ورزشی این امکان را دارند.)

 

۶- نوع ال‌سی‌دی (صفحه‌ی نمایش)

از لحاظ قابلیت حرکت، ال‌سی‌دی دوربین‌های دیجیتال به سه دسته تقسیم می‌شود:

اول: صفحه‌ی ثابت. یعنی ال‌سی‌دی پشت بدنه‌ی دوربین ثابت است و به هیچ وجه امکان حرکت ندارد.

دوربین با صفحه‌ی نمایش ثابت
دوربین با صفحه‌ی نمایش ثابت

 

دوم: صفحه‌ی نیمه‌متحرک. یعنی ال‌سی‌دی با یک محور ثابت، فقط رو به بالا یا پایین حرکت می‌کند و قابلیت چرخش به کناره‌ها را ندارد. (محور ثابت افقی‌ست و می‌تواند بالا یا پایین دوربین باشد.)

دوربین با صفحه‌ی نمایش نیمه‌متحرک
دوربین با صفحه‌ی نمایش نیمه‌متحرک

 

سوم: صفحه‌ی کاملا متحرک. یعنی ال‌سی‌دی دوربین، هم به کنار حرکت می‌کند و هم به سمت بالا و پایین می‌چرخد.

دوربین با صفحه‌ی نمایش کاملا متحرک
دوربین با صفحه‌ی نمایش کاملا متحرک

 

نوع صفحه‌ی نمایش برای عکاسی در زوایای خاص و ضبط ویدئو مهم است.

نوع دیگر دسته‌بندی ال‌سی‌دی‌ها، براساس لمسی بودن یا نبودن آن‌هاست. اما از آن‌جایی که فکر نمی‌کنم لمسی بودن صفحه تاثیری در کیفیت کار دوربین داشته باشد، این مورد را در مشخصات دوربین‌ها نیاورده‌ام. اگر این ویژگی برایتان مهم است، دوربین مورد نظرتان را گوگل کنید و مشخصات کامل آن را ببینید.

 

بازگشت به فهرست مطالب

 

۷- ویوفایندر (منظره‌یاب)

بخشی از دوربین که از طریق نگاه کردن در داخل آن، می‌شود کادر تصویر و هر چیزی که جلوی لنز است و قرار است در عکس نهایی باشد را دید.

می‌شود به جای ال‌سی‌دی فقط از ویوفایندر برای بستن کادر و گرفتن عکس استفاده کرد. البته اکثر دوربین‌های کامپکت، ویوفایندر ندارند.

نوع ویوفایندر در دوربین‌های کامپکت، دی‌اس‌ال‌آر و بدون‌آینه با یک‌دیگر تفاوت دارد. (در کامپکت و بدون‌آینه از نوع الکترونیک و در دی‌اس‌ال‌آر از نوع اپتیکال یا نوری) اما کارکرد آن‌ها در نهایت یک‌سان است.

 

۸- عکاسی پیاپی (continuous shooting)

حالت خاصی از عکاسی‌ست که در آن با یک بار فشار دادن دکمه‌ی شاتر و نگه داشتن آن، دوربین چندین عکس پیاپی می‌گیرد. این قابلیت برای عکاسان ورزشی حیاتی‌ست. اما می‌تواند در موقعیت‌های دیگر هم بسیار مفید باشد.

براساس واحد تعداد عکس در ثانیه بیان می‌شود.

 

۹- میزان بزرگ‌نمایی یا زوم | فاصله‌ی کانونی لنز

بزرگ‌نمایی در واقع حاصل تقسیم حداکثر فاصله‌ی کانونی لنز بر حداقل فاصله‌ی کانونی آن است. مثلا اگر لنز یک دوربین کامپکت، بازه‌ای معادل ۲۴ تا ۲۴۰ میلی‌متر را پوشش دهد، میزان بزرگ‌نمایی آن ۱۰ برابر خواهد بود.

در دوربین‌های کامپکت دو نوع بزرگ‌نمایی داریم. بزرگ‌نمایی یا زوم اپتیکال (Optical) و زوم دیجیتال. نکته‌ای که باید بدانید، این است که زوم دیجیتال کیفیت عکس شما را به شدت کاهش می‌دهد و به‌تر است حتی‌الامکان از آن استفاده نکنید. (در بخش مشخصات دوربین‌ها هم فقط به میزان بزرگ‌نمایی اپتیکال اشاره خواهد شد.)

در راهنمای انتخاب لنز، فاصله‌ی کانونی لنزها (Focal Length) را به شکلی دقیق‌تر بررسی خواهم کرد. فعلا همین را بدانید که برای دوربین‌هایی با سنسور کوچک‌تر از استاندارد ۳۵ میلی‌متر، فاصله‌ی کانونی معادل‌سازی می‌شود. مثلا فکر کنید اندازه‌ی سنسور یک دوربین، نصف اندازه‌ی استاندارد است. یک لنز ۵۰ میلی‌متری استاندارد، روی دوربینی که سنسور کوچک‌تری دارد، مثل یک لنز ۱۰۰ میلی‌متری عمل می‌کند. به همین دلیل است که دوربین‌های کامپکت در عین کوچک بودن می‌توانند حداکثر فاصله‌ی کانونی بیش‌تری داشته باشند.

فاصله‌ی کانونی و بزرگ‌نمایی زیاد
یک لنز با فاصله‌ی کانونی و بزرگ‌نمایی زیاد

 

۱۰- لنز کیت

اکثر دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر و بدون‌آینه با یک لنز کیت هم‌راه‌اند. یعنی موقع خرید بدنه، یک (و در برخی مواقع دو) لنز هم کنار آن خریده‌اید. به این لنزهای هم‌راه، لنز کیت می‌گویند.

برخی دوربین‌ها را می‌شود بدون لنز کیت (فقط بدنه) خرید. درمورد این دوربین‌ها باید به کیفیت لنز کیت توجه کنید و ببینید که ارزش تفاوت قیمت را دارد یا نه.

برای تصمیم‌گیری به‌تر در این مورد می‌توانید راهنمای کامل انتخاب و خرید لنز دوربین عکاسی را ببینید.

 

بازگشت به فهرست مطالب

 

راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی – بخش چهارم: دوربین‌های پیشنهادی

راهنمای خرید دوربین عکاسی (این بخش، آپدیت نگه داشته می‌شود.)

در این بخش، اول دوربین‌ها را براساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌کنم تا بتوانید با توجه معیارهای شخصی خودتان درمورد آن‌ها تصمیم بگیرد. بعد هم مشخصات تک‌تک دوربین‌ها را لیست می‌کنم و روی آن‌ها ریز می‌شوم تا درمورد دوربین‌های مورد نظرتات اطلاعات بیش‌تری به دست بیاورید. (برخی مدل‌ها فقط به خاطر نبودشان در بازار ایران از این لیست حذف شده‌اند. اگر درمورد دوربینی خارج از این لیست سوال دارید، حتما کامنت بگذارید تا جواب را پیدا کنید!)

 

۱- به‌ترین دوربین‌های کامپکت (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Sony Cyber-Shot RX100 V (مشخصات دوربین)

Sony Cyber-Shot RX100 IV (مشخصات دوربین)

Canon Powershot G7X Mark II (مشخصات دوربین)

Canon Powershot G9X Mark II (مشخصات دوربین)

 

۲- به‌ترین دوربین‌های کامپکت از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Canon Powershot G7X Mark II (مشخصات دوربین)

Sony Cyber-Shot HX90V (مشخصات دوربین)

Canon Powershot SX730 HS (مشخصات دوربین)

Canon IXUS 185 (مشخصات دوربین)

 

۳- به‌ترین دوربین‌های بریج (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Panasonic Lumix FZ2500 (مشخصات دوربین)

Nikon Coolpix P1000 (مشخصات دوربین)

 

۴- به‌ترین دوربین‌های بریج از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Nikon Coolpix P900 (مشخصات دوربین)

Canon Powershot SX60 HS (مشخصات دوربین)

Sony Cyber-shot HX400V (مشخصات دوربین)

Canon SX430 IS (مشخصات دوربین)

 

۵- به‌ترین دوربین‌های DSLR کراپ‌فریم (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Nikon D7500 (مشخصات دوربین)

Nikon D5600 (مشخصات دوربین)

Nikon D5300 (مشخصات دوربین)

Nikon D7200 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 800D (Canon EOS Rebel T7i) (مشخصات دوربین)

Canon EOS 750D (Canon EOS Rebel T6i) (مشخصات دوربین)

 

۶- به‌ترین دوربین‌های DSLR کراپ‌فریم از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Nikon D3400 (مشخصات دوربین)

Nikon D3500 (مشخصات دوربین)

Nikon D5300 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 200D (Canon EOS Rebel SL2) (مشخصات دوربین)

Canon EOS 7D Mark II (مشخصات دوربین)

 

۷- به‌ترین دوربین‌های DSLR فول‌فریم (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Nikon D850 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 5D Mark IV (مشخصات دوربین)

Nikon D810 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 6D Mark II (مشخصات دوربین)

Nikon D750 (مشخصات دوربین)

 

۸- به‌ترین دوربین‌های DSLR فول‌فریم از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Nikon D610 (مشخصات دوربین)

Nikon D750 (مشخصات دوربین)

 

۹- به‌ترین دوربین‌های بدون‌آینه (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Sony Alpha A7R III (مشخصات دوربین)

Nikon Z7 (مشخصات دوربین)

Sony A9 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7 III (مشخصات دوربین)

Canon EOS R (مشخصات دوربین)

Nikon Z6 (مشخصات دوربین)

Panasonic GH5 (مشخصات دوربین)

 

۱۰- به‌ترین دوربین‌های بدون‌آینه از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Nikon Z6 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7 III (مشخصات دوربین)

Sony A6000 (مشخصات دوربین)

Panasonic Lumix G9 (مشخصات دوربین)

 

۱۱- به‌ترین دوربین‌های ورزشی (فقط از لحاظ عمل‌کرد و بدون در نظر گرفتن قیمت)

Gopro Hero7 Black (مشخصات دوربین)

DJI Osmo Pocket (مشخصات دوربین)

Xiaomi Yi 4K (مشخصات دوربین)

 

۱۲- به‌ترین دوربین‌های ورزشی از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Xiaomi Yi 4K (مشخصات دوربین)

 

بازگشت به فهرست مطالب

۱۳- به‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی عادی از خانواده و مسافرت‌ها

Sony Cyber-Shot RX100 V (مشخصات دوربین)

Canon Powershot G9X Mark II (مشخصات دوربین)

Canon Powershot SX730 HS (مشخصات دوربین)

Nikon D5600 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 200D (Canon EOS Rebel SL2) (مشخصات دوربین)

Panasonic Lumix G9 (مشخصات دوربین)

Gopro Hero7 Black (مشخصات دوربین)

 

۱۴- به‌ترین دوربین‌ها برای شروع عکاسی (یادگیری)

Canon EOS 200D (Canon EOS Rebel SL2) (مشخصات دوربین)

Nikon D3500 (مشخصات دوربین)

Nikon D5600 (مشخصات دوربین)

Nikon D3400 (مشخصات دوربین)

 

۱۵- به‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی پرتره در استودیو و فضای باز

Nikon D850 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7R III (مشخصات دوربین)

Canon EOS 5D Mark IV (مشخصات دوربین)

Canon EOS 6D Mark II (مشخصات دوربین)

Nikon D7500 (مشخصات دوربین)

Nikon D5600 (مشخصات دوربین)

Sony A6000 (مشخصات دوربین)

 

۱۶- به‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی ورزشی، اکشن و حیات وحش

Sony A9 (مشخصات دوربین)

Panasonic Lumix G9 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 7D Mark II (مشخصات دوربین)

Sony Cyber-Shot RX100 V (مشخصات دوربین)

 

۱۷- به‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی منظره و طبیعت

Nikon D850 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7R III (مشخصات دوربین)

Canon EOS 5D Mark IV (مشخصات دوربین)

Nikon Z7 (مشخصات دوربین)

Canon EOS R (مشخصات دوربین)

 

۱۸- به‌ترین دوربین‌ها برای عکاسی خیابانی

Sony Cyber-Shot RX100 V (مشخصات دوربین)

Panasonic Lumix G9 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7 III (مشخصات دوربین)

Nikon D750 (مشخصات دوربین)

 

۱۹- به‌ترین دوربین‌ها برای ویدئوگرافی

Panasonic GH5 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7R III (مشخصات دوربین)

Nikon D850 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 5D Mark IV (مشخصات دوربین)

 

۲۰- به‌ترین دوربین‌ها از نظر عمل‌کرد

Nikon D850 (مشخصات دوربین)

Sony Alpha A7R III (مشخصات دوربین)

Canon EOS 5D Mark IV (مشخصات دوربین)

 

۲۱- به‌ترین دوربین‌ها از نظر ارزش خرید (نسبت قیمت به عمل‌کرد)

Nikon D3500 (مشخصات دوربین)

Sony A6000 (مشخصات دوربین)

Nikon D5300 (مشخصات دوربین)

Canon EOS 200D (Canon EOS Rebel SL2) (مشخصات دوربین)

 

۲۲- ارزان‌ترین دوربین‌های عکاسی دیجیتال با عمل‌کرد قابل قبول

Canon SX430 IS (مشخصات دوربین)

Sony Cyber-Shot HX90V (مشخصات دوربین)

Canon Powershot SX730 HS (مشخصات دوربین)

Canon IXUS 185 (مشخصات دوربین)

 

بازگشت به فهرست مطالب




راهنمای انتخاب و خرید دوربین عکاسی – مشخصات دوربین‌های پیشنهادی:

توجه داشته باشید که تمام مشخصه‌های دوربین را این‌جا نیاورده‌ام. ضمنا برخی از اعداد بیان‌شده می‌توانند در حالت‌های مختلف عکاسی یا فیلم‌برداری، متفاوت باشند. پس برای بررسی نهایی مشخصات دوربین، صفحه‌ی مربوطه در فروش‌گاه‌های اینترنتی را ببینید یا مدل آن را گوگل کنید. (برای دیدن عکس‌ها در سایز بزرگ‌تر و کیفیت به‌تر، روی آن‌ها کلیک کنید.)

۱- به‌ترین دوربین‌های کامپکت

الف- به‌ترین کامپکت‌ها با بدنه‌ی کوچک


Sony Cyber-Shot HX90V

[foogallery id=”1905″]

ابعاد بدنه: ۱۰۲ در ۵۸ در ۳۶ میلی‌متر | وزن: ۲۴۵ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۱۸٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۰ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۷۲۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۳٫۵ تا ۶٫۴ | بزرگ‌نمایی: ۳۰ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۸۰ تا ۳۲۰۰ (قابل افزایش تا ۱۲۸۰۰)

بزرگ‌نمایی بسیار زیاد در عین اندازه‌ی بسیار کوچک بدنه، بزرگ‌ترین مزیت این دوربین است. داشتن ویوفایندر الکترونیک و کیفیت مناسب عکس و ویدئو هم به جذابیت آن می‌افزایند.

اما نبود فرمت خام و کیفیت ضبط ۴K در کنار رزولوشن پایین‌تر آن نسبت به رقبا می‌توانند از نقاط ضعف این دوربین محسوب شوند.

 


Sony Cyber-Shot RX100 V

[foogallery id=”1914″]

ابعاد بدنه: ۱۰۲ در ۵۸ در ۴۱ میلی‌متر | وزن: ۲۹۹ گرم | سنسور: یک اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۲۴ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۱٫۸ تا ۲٫۸ | بزرگ‌نمایی: ۲٫۹ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۳۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ (قابل کاهش تا ۸۰ یا افزایش تا ۲۵۶۰۰)

این دوربین سونی، بدون شک یکی از به‌ترین دوربین‌های کلاس کامپکت است. کیفیت و سرعت فوق‌العاده‌ی عکاسی و بالاترین کیفیت ضبط ویدئو در کنار یک ویوفایندر الکترونیک و یک لنز باکیفیت، آن را از سایر دوربین‌های کامپکت متمایز می‌کنند.

اما بزرگ‌نمایی کم‌تر نسبت به رقبا و قیمت بالای آن هم می‌توانند نظر شما را نسبت به خرید آن تغییر دهند.

 


Sony Cyber-Shot RX100 IV

[foogallery id=”1919″]

ابعاد بدنه: ۱۰۲ در ۵۸ در ۴۱ میلی‌متر | وزن: ۲۹۵ گرم | سنسور: یک اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۶ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۷۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۱٫۸ تا ۲٫۸ | بزرگ‌نمایی: ۲٫۹ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۳۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ (قابل کاهش تا ۸۰ یا افزایش تا ۲۵۶۰۰)

اگر از مشخصات دوربین قبلی خوش‌تان آمده ولی نمی‌خواهید زیر بار قیمت بالایش بروید، می‌توانید مدل قبلی را امتحان کنید. این مدل در برخی مشخصات نسبت به جای‌گزین جوان‌ترش عقب‌تر است و باید ببینید که تفاوت قیمت ارزش این تفاوت در مشخصات را دارد یا نه.

 


Canon IXUS 185

[foogallery id=”1925″]

ابعاد بدنه: ۹۵ در ۵۴ در۲۲ میلی‌متر | وزن: ۱۲۶ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۲۰ | صفحه‌ی نمایش: ۲٫۷ اینچ، ثابت | ویوفایندر: ندارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۳ | حداکثر کیفیت ویدئو: اچ‌دی (۷۲۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۸ تا ۲۲۴ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۳٫۲ تا ۶٫۹ | بزرگ‌نمایی: ۸ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۶۰۰

این مدل از ارزان‌ترین دوربین‌هایی‌ست که می‌توانید بخرید. همین مسئله به تنهایی می‌تواند عامل تعیین‌کننده برای انتخاب آن باشد. اما علاوه بر این، سادگی استفاده و کوچک بودن بدنه هم به جذابیت آن می‌افزایند.

نقاط ضعف اصلی، پایین بودن کیفیت ضبط ویدئو و محدود بودن تنظیمات قابل تغییر هستند.

 


Canon Powershot SX730 HS

[foogallery id=”1929″]

ابعاد بدنه: ۱۱۰ در ۶۴ در ۴۰ میلی‌متر | وزن: ۳۰۰ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۳ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | ویوفایندر: ندارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۹۶۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۳٫۳ تا ۶٫۹ | بزرگ‌نمایی: ۴۰ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۳۲۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۸۰ تا ۳۲۰۰

بزرگ‌ترین وجه تمایز و نقطه‌ی قوت این دوربین، بزرگ‌نمایی فوق‌العاده‌ی آن است که هم‌راه با این اندازه‌ی کوچک بدنه به ندرت پیدا می‌شود.

نقطه ضعف دوربین هم نداشتن فرمت خام و کیفیت ضبط ویدئوی ۴K است.

 


Canon Powershot G7X Mark II

[foogallery id=”1933″]

ابعاد بدنه: ۱۰۶ در ۶۱ در ۴۲ میلی‌متر | وزن: ۳۱۸ گرم | سنسور: یک اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | ویوفایندر: ندارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۸ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۱۰۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۱٫۸ تا ۲٫۸ | بزرگ‌نمایی: ۴٫۲ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰

بازه‌ی مناسب فاصله‌ی کانونی لنز، امکان عکاسی با فرمت خام و رنگ‌بندی جذاب عکس‌ها قبل از ادیت، نقاط قوت G7 هستند. علاوه بر این، عمل‌کرد این دوربین در نور کم -نسبت به هم‌تایان خود- به‌تر است و میزان نویز ایجادشده در عکس‌هایش، پایین‌تر.

یک نکته‌ی مثبت دیگر، تلاش کنون برای طراحی به‌تر بدنه‌ی دوربین است. بخش گریپ (قسمتی از دوربین که دست شما روی آن قرار می‌گیرد) کم برجسته شده تا کاربرد دوربین برایتان آسان‌تر شود؛ اتفاقی که در دوربین‌های کامپکت کم‌تر می‌افتد.

نداشتن امکان ضبط ویدئو در کیفیت ۴K هم می‌تواند نقطه‌ضعف اصلی دوربین باشد.

 


Canon Powershot G9X Mark II

[foogallery id=”1938″]

ابعاد بدنه: ۹۸ در ۵۸ در ۳۱ میلی‌متر | وزن: ۲۰۶ گرم | سنسور: یک اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، ثابت | ویوفایندر: ندارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۸٫۲ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۸ تا ۸۴ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۲ تا ۴٫۹ | بزرگ‌نمایی: ۳ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰

اولین چیزی که درمورد این دوربین جلب توجه می‌کند، ظاهر خاص آن است. این ظاهر جذاب در کنار اندازه‌ی کوچک، سادگی استفاده و یک لنز خوب، این دوربین را به یک انتخاب جذاب بدل کرده‌اند.

میزان بزرگ‌نمایی کم‌تر این دوربین نسبت به مدل‌های مشابه در کنار نبود امکان ضبط ویدئوی ۴K بزرگ‌ترین نقاط ضعف G9X هستند.

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

ب- به‌ترین کامپکت‌ها با بدنه‌ی بزرگ (سوپرزوم، بریج یا شبه‌اس‌ال‌آر)


Nikon Coolpix P900

[foogallery id=”1946″]

ابعاد بدنه: ۱۴۰ در ۱۰۳ در ۱۳۷ میلی‌متر | وزن: ۹۱۶ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۱۶٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۷ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۲۰۰۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۲٫۸ تا ۶٫۵ | بزرگ‌نمایی: ۸۳ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ (قابل افزایش تا ۱۲۸۰۰)

نقطه‌ی قوت اصلی این دوربین، بزرگ‌نمایی فوق‌العاده‌ی آن است که با یک دوربین دی‌اس‌ال‌آر عملا قابل دست‌رسی نیست. به همین خاطر، عکاسان آماتوری که به بزرگ‌نمایی زیاد برای عکاسی از سوژه‌ی مورد علاقه‌شان نیاز دارند، به این مدل و جای‌گزین بعدیش جذب شده‌اند.

نقطه ضعف دوربین، نداشتن فرمت خام برای عکاسی و کیفیت ۴K برای ویدئوهاست.

 


Nikon Coolpix P1000

[foogallery id=”1952″]

ابعاد بدنه: ۱۴۶ در ۱۱۹ در ۱۸۱ میلی‌متر | وزن: ۱۴۱۵ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۱۶٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۷ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۳۰۰۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۲٫۸ تا ۸ | بزرگ‌نمایی: ۱۲۵ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۶۴۰۰

اگر فکر می‌کردید بزرگ‌نمایی P900 زیاد است، با P1000 وارد دنیای جدیدی خواهید شد! بیش‌ترین بزرگ‌نمایی در میان دوربین‌های دیجیتال دنیا که می‌شود در حال حاضر خریدشان، متعلق به این دوربین نیکون است.

نقاط ضعف مدل قبلی هم در این دوربین پوشش داده شده‌اند تا تنها نگرانی، رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبا باشد و البته قیمت بالای آن. (سنگین بودن دوربین هم می‌تواند برای بعضی افراد آزاردهنده باشد.)

اگر به عکاسی از آسمان (به‌خصوص ماه) و پرندگان علاقه دارید، این دوربین می‌تواند به‌ترین انتخاب برای شما باشد.

 


Panasonic Lumix FZ2500

[foogallery id=”1962″]

ابعاد بدنه: ۱۳۸ در ۱۰۲ در ۱۳۵ میلی‌متر | وزن: ۹۶۶ گرم | سنسور: یک اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۱ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۲ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۴۸۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۲٫۸ تا ۴٫۵ | بزرگ‌نمایی: ۲۰ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۶۰، ۱/۱۶۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۲۵ تا ۱۲۸۰۰ (قابل کاهش تا ۸۰ یا افزایش تا ۲۵۶۰۰)

لنز باکیفیت ساخت لایکا با بزرگ‌نمایی مناسب و امکان عکاسی با فرمت خام و ضبط ویدئوی ۴K تقریبا تمام چیزهایی هستند که می‌شود از یک دوربین شبه‌اس‌ال‌آر خوب انتظار داشت. بزرگ‌نمایی خوب، صفحه‌ی نمایش لمسی و کنترل بیش‌تر در ضبط ویدئو از جمله نقاط قوت دیگر این مدل هستند.

این دوربین نقطه ضعف بزرگی ندارد؛ به‌خصوص برای ویدئو.

 


Sony Cyber-shot HX400V

[foogallery id=”1966″]

ابعاد بدنه: ۱۳۰ در ۹۳ در ۱۰۳ میلی‌متر | وزن: ۶۶۰ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۴ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۰٫۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۱۲۰۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۲٫۸ تا ۶٫۳ | بزرگ‌نمایی: ۵۰ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۸۰ تا ۳۲۰۰ (قابل افزایش تا ۱۲۸۰۰)

یک مدل خوب با امکانات نسبتا کامل که از لحاظ مالی ورشکسته‌تان نمی‌کند اما می‌تواند شروع خوبی برای عکاسی‌تان باشد.

نقطه ضعف اصلی دوربین، نداشتن عکاسی با فرمت خام و امکان ضبط ویدئوی ۴K است.

 


Canon Powershot SX60 HS

[foogallery id=”1970″]

ابعاد بدنه: ۱۲۸ در ۹۳ در ۱۱۴ میلی‌متر | وزن: ۶۵۰ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۵ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | ویوفایندر: دارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۶٫۶ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۱ تا ۱۳۶۵ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۳٫۴ تا ۶٫۵ | بزرگ‌نمایی: ۶۵ برابر | عکاسی با فرمت خام: دارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۳۲۰۰ (قابل افزایش تا ۶۴۰۰)

یک دوربین خوب دیگر با قیمت و اندازه‌ی مناسب و بزرگ‌نمایی خوب که می‌تواند دوربین اول مناسبی باشد. داشتن امکان عکاسی با فرمت خام، یک امتیاز دیگر برای این دوربین در میان رقبای هم‌قیمت است.

نقطه ضعف اصلی، نداشتن ویدئوی ۴K و محدود بودن تنظیمات نوردهی (سرعت شاتر و حساسیت سنسور) است.

 


Canon SX430 IS

[foogallery id=”1974″]

ابعاد بدنه: ۱۰۴ در ۶۹ در ۸۵ میلی‌متر | وزن: ۳۲۳ گرم | سنسور: ۱/۲٫۳ اینچی | مگاپیکسل: ۲۰٫۵ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، ثابت | ویوفایندر: ندارد | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۰٫۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | فاصله‌ی کانونی لنز: معادل ۲۴ تا ۱۰۸۰ میلی‌متر با حداقل دیافراگم ۳٫۵ تا ۶٫۸ | بزرگ‌نمایی: ۴۵ برابر | عکاسی با فرمت خام: ندارد | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۱۵، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۶۰۰

قیمت نسبتا پایین، کیفیت عکاسی بالا و اندازه‌ی کوچک، نقاط قوت اصلی این دوربین هستند. اما نداشتن ویوفایندر و صفحه‌ی نمایش متحرک و سرعت پایین عکاسی پیاپی می‌توانند آن را از میان گزینه‌های برخی علاقه‌مندان به عکاسی خارج کنند.

نداشتن امکان ضبط ویدئو با کیفیت ۴K و محدود بودن سرعت شاتر و حساسیت سنسور هم از دیگر نقاط ضعف این مدل محسوب می‌شوند.

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

۲- به‌ترین دوربین‌های دی‌اس‌ال‌آر (DSLR)

الف- به‌ترین کراپ‌فریم‌ها (سنسور APS-C)


Nikon D7500

[foogallery id=”1978″]

ابعاد بدنه: ۱۳۶ در ۱۰۴ در۷۳ میلی‌متر | وزن: ۷۲۰ گرم | مگاپیکسل: ۲۰٫۹ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۸٫۲ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ یا افزایش تا ۱۶۳۸۴۰۰)

این دوربین نیکون برای تازه‌کارها و عکاسان قدیمی به یک اندازه وسوسه‌برانگیز است. سنسور باکیفیت، سیستم فوکوس عالی و قابلیت ضبط ویدئوی ۴K از جمله نقاط قوت این دوربین محسوب می‌شوند.

صفحه‌ی نمایش نیمه‌متحرک هم یک پیش‌رفت خوب نسبت به برادرهای بزرگ‌تر این دوربین (D7200 و D7100) محسوب می‌شود. علاوه بر این، بازه‌ی قابل دست‌رس شما برای تنظیم میزان حساسیت سنسور (ISO) آن‌قدر وسیع است چند لحظه طول می‌کشد اعداد مربوطه را درست بخوانید.

تنها نکته‌ی منفی این مدل شاید رزولوشن کم‌ترش نسبت به مدل‌های مشابه باشد که باید گفت ۴ مگاپیکسل کم‌تر ارزش باقی امکاناتش را دارد.

 


Nikon D7200

[foogallery id=”1982″]

ابعاد بدنه: ۱۳۶ در۱۰۷ در ۷۶ میلی‌متر | وزن: ۷۶۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۸ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰

اگر یک دوربین خوش‌دست نیکون با ویژگی‌هایی شبیه d7500 و قیمتی ارزان‌تر می‌خواهید، D7200 یک انتخاب عالی‌ست. اگر D7100 هنوز راحت پیدا می‌شد، این مدل را هم توصیه می‌کردم. به‌خصوص اگر اولویت اصلی‌تان عکاسی‌ست و می‌خواهید به مرور زمان حرفه‌ای شوید، این دوربین انتخاب خوبی‌ست.

صفحه‌ی نمایش ثابت و نداشتن ویدئوی ۴K از نقاط ضعف این مدل محسوب می‌شوند.

 


Nikon D3500

[foogallery id=”1986″]

ابعاد بدنه: ۱۲۴ در ۹۷ در ۷۰ میلی‌متر | وزن: ۳۶۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰

این دوربین یکی از به‌ترین انتخاب برای تازه‌کارها و همه‌ی کسانی‌ست که می‌خواهند عکاسی را یاد بگیرند. حالت راه‌نمای این دوربین، به شما خواهد گفت که هرکدام از تنظیمات را چه‌طور، چه زمانی و چرا عوض کنید. کیفیت عکس و ویدئو و عمل‌کرد این دوربین هم بسیار خوب است. بعد از چند وقت خواهید دید که عکس‌های این مدل می‌توانند به راحتی با دوربین‌های حرفه‌ای‌تر رقابت کنند.

نداشتن ویدئوی ۴K و ال‌سی‌دی ثابت از نقاط ضعف آن هستند.

 


Nikon D3400

[foogallery id=”1990″]

ابعاد بدنه: ۱۲۴ در ۹۸ در ۷۶ میلی‌متر | وزن: ۴۴۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰

با این‌که D3500 جای‌گزین آن شده اما این دوربین هم‌چنان یک انتخاب عالی به‌خصوص برای تازه‌کارهاست. در واقع با خرید D3400 می‌توانید اکثر ویژگی‌های خوب D3500 را با قیمتی کم‌تر داشته باشید.

مثل مدل جدیدتر، نبود کیفیت ۴K و صفحه‌ی نمایش ثابت، نقاط ضعف آن محسوب می‌شوند.

 


Nikon D5600

[foogallery id=”1994″]

ابعاد بدنه: ۱۲۴ در ۹۷ در ۷۰ میلی‌متر | وزن: ۴۶۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰

این دوربین فاقد حالت راه‌نمایی‌ست که در مدل‌هایی مثل D3500 وجود دارند. در نتیجه شاید کار کردن با آن -به عنوان اولین دوربین- کمی پیچیده‌تر باشد. اما در هر صورت، عمل‌کرد خوب در حساسیت سنسور بالا (برای نور کم) و سیستم خوب فوکوس اتوماتیک، آن را به یک انتخاب مناسب تبدیل می‌کنند. ال‌سی‌دی D5600 برخلاف بسیاری از دوربین‌های نیکون کاملا متحرک است که اگر اهل ویدئو و عکس‌های سلفی باشید می‌تواند آن را برایتان جذاب‌تر کند.

نداشتن ویدئوی ۴K نقطه ضعف اصلی آن است.

 


Nikon D5300

[foogallery id=”1998″]

ابعاد بدنه: ۱۲۵ در ۹۸ در ۷۶ میلی‌متر | وزن: ۵۳۰ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ (قابل افزایش تا ۲۵۶۰۰)

شاید آخرین و به‌ترین دوربین کراپ‌فریم نباشد اما هم‌چنان ارزش خرید را دارد (به‌خصوص با قیمت پایین‌آمده‌اش) و در بعضی زمینه‌ها هم‌چنان نسبت به رقبا به‌تر است. (مثلا عمر باتری به‌تری نسبت به کنون ۷۵۰D دارد.)

بسیاری از ویژگی‌های مثبت D5600 با قیمت پایین‌تر در این دوربین وجود دارند.

ویدئوی ۴K در این دوربین هم وجود ندارد.

 

نکته: نام داخل پرانتز در برخی مدل‌های دوربین کنون، مربوط به نام دیگر آن‌هاست که فقط در آمریکا از آن استفاده می‌شود. نام اصلی دوربین در سایر کشورها همان نامی‌ست که در ابتدا آمده.


Canon EOS 800D (Canon EOS Rebel T7i)

[foogallery id=”2002″]

ابعاد بدنه: ۱۳۱ در ۱۰۰ در ۷۶ میلی‌متر | وزن: ۵۳۲ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۶ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ (قابل افزایش تا ۵۱۲۰۰)

سیستم نرم‌افزاری دوربین و ظاهر منوها در این مدل جذاب‌تر شده‌اند تا برای تازه‌کارها قابل‌استفاده‌تر شوند. کیفیت عکس و ویدئو بسیار خوب است و فوکوس اتوماتیک، عالی. صفحه‌ی نمایش متحرک هم یک امتیاز دیگر برای این دوربین محسوب می‌شود.

اما جنس بدنه نسبت به برخی مدل‌های رقیب، بی‌کیفیت‌تر به نظر می‌رسد. نبود ویدئوی ۴K هم نقطه ضعف دیگر آن است.

 


Canon EOS 750D (Canon EOS Rebel T6i)

[foogallery id=”2006″]

ابعاد بدنه: ۱۳۲ در ۱۰۱ در ۷۸ میلی‌متر | وزن: ۵۵۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۴٫۸ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ (قابل افزایش تا ۲۵۶۰۰)

کیفیت سنسور و عمل‌کرد سیستم فوکوس اتوماتیک به خوبی ۸۰۰D -که جای‌گزین این مدل شده- نیستند اما هم‌چنان خوب‌اند. البته قیمت پایین‌تر این مدل -با ویژگی‌های تقریبا مشابه- می‌تواند برای بعضی خریداران مهم‌تر باشد.

این دوربین هم ویدئوی ۴K ندارد.

 


Canon EOS 200D (Canon EOS Rebel SL2)

[foogallery id=”2011″]

ابعاد بدنه: ۱۲۲ در ۹۳ در ۷۰ میلی‌متر | وزن: ۴۵۳ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ (قابل افزایش تا ۵۱۲۰۰)

این دوربین برای کسانی طراحی شده که در ابتدای راه‌اند و می‌خواهند عکاسی را شروع کنند. وجود یک حالت ساده‌شده با تنظیمات محدود، نشان‌دهنده‌ی همین مسئله است. اما با این مدل فقط در حالت ابتدایی نمی‌مانید و جای زیادی برای یادگیری و پیش‌رفت خواهید داشت. صفحه‌ی نمایش متحرک و اندازه‌ی نسبتا کوچک بدنه، از دیگر نقاط قوت این مدل محسوب می‌شود.

با این‌که این مدل نسبتا قدیمی شده اما هم‌چنان نسبت به مدل‌های جدیدتر جای‌گزین کنون مثل ۲۰۰۰D یا ۱۳۰۰D طرف‌داران بیش‌تری دارد؛ نکته‌ای که عمل‌کرد خوب آن را اثبات می‌کند. (۲۰۰D قطعا ارزش تفاوت قیمتش با دوربینی مثل ۱۳۰۰D را دارد.)

نداشتن امکان ضبط ویدئوی ۴K از نقاط ضعف دوربین است.

 


Canon EOS 7D Mark II

[foogallery id=”2040″]

ابعاد بدنه: ۱۴۹ در ۱۱۲ در ۷۸ میلی‌متر | وزن: ۹۱۰ گرم | مگاپیکسل: ۲۰٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۹٫۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۶۰۰۰ (قابل افزایش تا ۵۱۲۰۰)

سیستم فوکوس اتوماتیک خوب کنون در کنار سرعت عکاسی پیاپی بالا، بدنه‌ی مقاوم و قیمت بسیار مناسب، این دوربین را به یک انتخاب جذاب تبدیل می‌کنند.

رزولوشن نسبتا پایین، صفحه‌ی نمایش ثابت و نبود امکان ضبط ویدئوی ۴K نقاط ضعف اصلی این دوربین هستند.

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

ب- به‌ترین فول‌فریم‌ها


Nikon D850

[foogallery id=”2016″]

ابعاد بدنه: ۱۴۶ در ۱۲۴ در ۷۹ میلی‌متر | وزن: ۹۱۵ گرم | مگاپیکسل: ۴۵٫۷ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۷٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۶۴ تا ۲۵۶۰۰ (قابل کاهش تا ۳۲ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

دوربین D850 نیکون از بسیاری جهات به‌ترین دی‌اس‌ال‌آر موجود در بازار است و از همه‌ی جهات خارق‌العاده. سنسور عظیم ۴۵ مگاپیکسلی، کیفیت فوق‌العاده‌ای تحویل می‌دهد؛ به‌طوری که ریزترین جزئیات تصویر هم در آن به خوبی قابل تشخیص‌اند. عمل‌کرد سنسور در حساسیت‌های بالا هم عالی‌ست و نویز بسیار کمی وارد تصویر می‌کند.

تمام ویژگی‌های لازم برای یک دوربین عالی را بگذارید داخل یک بدنه از جنس آلیاژ منیزیم با مقاومت بسیار بالا تا به D850 برسید. در حالی که اکثر دوربین‌ها تلاش می‌کنند در یک زمینه به‌ترین باشند (مثلا یا سرعت عکاسی بالایی دارند یا رزولوشن بالا) D850 در تمام زمینه‌ها یکی از چند دوربین برتر است و در بسیاری از آن‌ها رتبه‌ی اول را بین دی‌اس‌ال‌آرها دارد.

این دوربین واقعا نقطه ضعف خاصی ندارد. اگر قیمت چندان برایتان مهم نیست و می‌خواهید به‌ترین انتخاب ممکن را داشته باشید، توصیه‌ی اول من قطعا D850 نیکون خواهد بود.

 


Nikon D750

[foogallery id=”2020″]

ابعاد بدنه: ۱۴۱ در ۱۱۳ در ۷۸ میلی‌متر | وزن: ۷۵۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۶٫۶ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۱۲۸۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۵۱۲۰۰)

اگر توصیف D850 را دوست داشتید ولی از قیمتش چندان راضی نیستید، D750 می‌تواند یک گزینه‌ی خوب باشد. این مدل، سنسور ۴۵ مگاپیکسلی D850 را ندارد اما با همین ۲۴ مگاپیکسل نتایج فوق‌العاده‌ای به‌خصوص در نور کم و با حساسیت سنسور (ISO) بالا ارائه می‌دهد. صفحه‌ی نمایش نیمه‌متحرک هم این دوربین را جذاب‌تر می‌کند (به‌خصوص به خاطر ال‌سی‌دی‌های عموما ثابت باقی دوربین‌های نیکون)

تنها نقطه ضعف D750 می‌تواند نبود ویدئوی ۴K باشد.

 


Nikon D810

[foogallery id=”2024″]

ابعاد بدنه: ۱۴۶ در ۱۲۳ در ۸۲ میلی‌متر | وزن: ۹۸۸ | مگاپیکسل: ۳۶٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۶۴ تا ۱۲۸۰۰ (قابل کاهش تا ۳۲ و افزایش تا ۵۱۲۰۰)

دوربینی که نیکون مابین دو مدل قبلی به بازار عرضه کرد و از نظر ویژگی‌ها هم جایی بین آن‌ها قرار دارد. بعد از معرفی D850، قیمت D810 تا حد زیادی پایین آمد و در حال حاضر یکی از به‌ترین و در عین حال ارزان‌ترین گزینه‌ها برای رزولوشن بالا محسوب می‌شود.

صفحه‌ی نمایش ثابت و نداشتن امکان ضبط ویدئوی ۴K نقاط ضعف D810 هستند.

 


Nikon D610

[foogallery id=”2028″]

ابعاد بدنه: ۱۴۱ در ۱۱۳ در ۸۲ میلی‌متر | وزن: ۷۶۰ گرم | مگاپیکسل: ۲۴٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۵٫۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۶۴۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۲۵۶۰۰)

احتمالا تا این‌جای کار کیفیت خوب دوربین‌های فول‌فریم نیکون دست‌تان آمده. D610 یک مدل قدیمی -و در نتیجه ارزان‌تر- از این مجموعه است که هنوز هم کارکرد بسیار خوبی دارد. در نتیجه اگر نمی‌خواهید خیلی خرج کنید اما دوربین‌های فول‌فریم را ترجیح می‌دهید، این مدل می‌تواند گزینه‌ی بسیار مناسبی باشد.

نقاط ضعف D610 شامل صفحه‌ی نمایش ثابت، نبود ویدئوی ۴K و نبود امکان اتصال بی‌سیم (wifi) می‌شود.

 


Canon EOS 5D Mark IV

[foogallery id=”2032″]

ابعاد بدنه: ۱۵۱ در ۱۱۶ در ۷۶ میلی‌متر | وزن: ۸۹۰ گرم | مگاپیکسل: ۳۰٫۴ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، ثابت | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۷ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۳۲۰۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

این مدل، یکی از به‌ترین و پرطرف‌دارترین دوربین‌های ساخت کنون است. رزولوشن بالا و عکس‌ها و ویدئوهای باکیفیت در کنار سیستم فوکوس اتوماتیک فوق‌العاده، آخرین ورژن ۵D را به یک انتخاب جذاب تبدیل کرده‌اند. فوکوس سریع این دوربین -به‌خصوص موقع ضبط ویدئو- احتمالا مهم‌ترین برتری آن نسبت به رقبا باشد.

صفحه‌ی نمایش ثابت، تنها نقطه ضعف عمده‌ی آن نسبت به رقبا محسوب می‌شود.

 


Canon EOS 6D Mark II

[foogallery id=”2036″]

ابعاد بدنه: ۱۴۴ در ۱۱۱ در ۷۵ میلی‌متر | وزن: ۷۶۵ گرم | مگاپیکسل: ۲۶٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۶٫۵ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

اگر ۵D را می‌پسندید اما یک دوربین ارزان‌تر با صفحه‌ی نمایش متحرک می‌خواهید، ۶D برای شماست. عمل‌کرد این مدل واقعا خوب است اما نسبت به ۵D چند ضعف عمده دارد.

نقطه ضعف اول، نبود ویدئوی ۴K و نقطه ضعف بعدی، محدود بودن فضایی‌ست که امکان انتخاب نقطه‌ی فوکوس موقع ضبط ویدئو در آن وجود دارد. یعنی در حال ضبط ویدئو نمی‌توانید روی گوشه‌های تصویر فوکوس کنید و باید نقطه‌ای در فضای میانی تصویر انتخاب کنید. (ممکن است این نکته در نگاه اول زیادی محدودکننده به نظر بیاید اما در عمل به ندرت باعث دردسر می‌شود.)

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

۳- به‌ترین دوربین‌های بدون‌آینه


Sony Alpha A7R III

[foogallery id=”2044″]

ابعاد بدنه: ۱۲۷ در ۹۶ در ۷۴ میلی‌متر | وزن: ۶۵۷ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۴۲٫۴ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۹٫۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۳۲۰۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

همان‌طور که گفتم، سونی در سال‌های اخیر در تولید دوربین‌های بدون‌آینه پیش‌تاز است و باقی برندها دارند کم‌کم آن را دنبال می‌کنند. این مدل هم به‌ترین دوربین سونی محسوب می‌شود و در نتیجه یکی از به‌ترین‌های بدون‌آینه. سنسور فوق‌العاده باکیفیت ۴۲ مگاپیکسلی در کنار لرزش‌گیر داخلی، فوکوس اتوماتیک عالی و امکان ضبط ویدئوهای ۴K، این دوربین را به یک انتخاب ایده‌آل تبدیل کرده‌اند.

اندازه‌ی کوچک و وزن کم آن می‌توانند برای برخی از مصرف‌کنندگان نقطه‌ی قوت باشند. اما عکاسان حرفه‌ای که از لنزهای حرفه‌ای‌تر -که معمولا سنگین‌ترند- استفاده می‌کنند، ممکن است در بعضی موقعیت‌ها با وزن کم دوربین دچار مشکل شوند. تنها نقطه ضعف احتمالی دوربین همین است.

 


Sony Alpha A7 III

[foogallery id=”2048″]

ابعاد بدنه: ۱۲۷ در ۹۶ در ۷۴ میلی‌متر | وزن: ۶۵۰ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۹٫۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۲۰۴۸۰۰)

شاید در حال حاضر یک فول‌فریم بدون‌آینه‌ی ابتدایی از برند سونی محسوب شود، اما هنوز هم یک گزینه‌ی عالی برای خرید است؛ به‌خصوص بعد از کاهش نسبی قیمتش.

فوکوس اتوماتیک فوق‌العاده (به‌خصوص برای ضبط ویدئو) و کنترل کامل روی تنظیمات ویدئویی نقاط قوت اصلی این دوربین هستند.

تنها نقطه ضعف عمده‌اش نسبت به A7R رزولوشن پایین‌تر است.

 


Sony A9

[foogallery id=”2052″]

ابعاد بدنه: ۱۲۷ در ۹۶ در ۶۳ میلی‌متر | وزن: ۶۷۳ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۲۰ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۳۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۲۰۴۸۰۰)

دو مدل قبلی سونی برای هر نوع عکاسی عالی‌اند اما A9 عکاسان اکشن، ورزشی و حیات وحش را هدف قرار داده است. سرعت فوق‌العاده‌ی عکاسی پیاپی -که در این رزولوشن کم‌تر پیدا می‌شود- در کنار فوکوس اتوماتیک فوق‌سریع و هوش‌مند و البته امکان ضبط ویدئوی ۴K، این مدل را به یک دوربین خاص تبدیل کرده‌اند.

نقطه ضعف اصلی این مدل می‌تواند قیمت بسیار بالاتر آن نسبت به A7 باشد.

 


Sony A6000

[foogallery id=”2056″]

ابعاد بدنه: ۱۲۰ در ۶۷ در ۴۵ میلی‌متر | وزن: ۳۴۴ گرم | سنسور: APS-C | مگاپیکسل: ۲۴٫۲ | صفحه‌ی نمایش: سه اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۱٫۱ | حداکثر کیفیت ویدئو: فول‌اچ‌دی (۱۰۸۰p) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۴۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۲۵۶۰۰ (قابل افزایش تا ۵۱۲۰۰)

اگر ایده‌ی داشتن یک دوربین بدون‌آینه‌ی سونی برایتان جذاب است ولی نمی‌خواهید پول زیادی خرج کنید، دوربین‌های کراپ‌فریم می‌توانند انتخاب خوبی باشند. A6000 یکی از این دوربین‌های خوب با ویژگی‌های خارق‌العاده‌ی سونی‌ست که قیمت بسیار مناسبی هم دارد. اندازه و وزن بسیار کم A6000 آن را به یک انتخاب بسیار جذاب برای عکاسان مستند و خیابانی تبدیل می‌کند.

تنها نقطه ضعف شاید نداشتن ویدئوی ۴K باشد.

(اگر به دنبال انتخابی بین A6000 و A7 هستید، توصیه می‌کنم منتظر A6400 باشید که به تازگی وارد بازار شده و نسبت به A6300 و A6500 به‌تر است. بعد از شروع فروش در ایران، حتما به این لیست اضافه‌اش خواهم کرد.)

 


Nikon Z7

[foogallery id=”2060″]

ابعاد بدنه: ۱۳۴ در ۱۰۱ در ۶۸ میلی‌متر | وزن: ۶۷۵ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۴۵٫۷ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۶۴ تا ۲۵۶۰۰ (قابل کاهش تا ۳۲ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

این دوربین نیکون بخش بزرگی از تکنولوژیش را از نیکون D850 وام می‌گیرد. در نتیجه جای تعجب نیست که جدی‌ترین رقیب سونی A7R محسوب شود. سنسور فوق‌العاده باکیفیت ۴۵ مگاپیکسلی در کنار فوکوس اتوماتیک قوی، لرزش‌گیر داخلی و امکان ضبط ویدئوی ۴K، این دوربین را به یک انتخاب عالی تبدیل می‌کنند.

نقطه ضعف اصلی شاید قیمت بالای آن باشد.

 


Nikon Z6

[foogallery id=”2064″]

ابعاد بدنه: ۱۳۴ در ۱۰۱ در ۶۸ میلی‌متر | وزن: ۶۷۵ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۲۴٫۵ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، نیمه‌متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۲ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۵۱۲۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۲۰۴۸۰۰)

هدف اصلی نیکون از معرفی هم‌زمان Z7 و Z6 به عنوان اولین دوربین‌های بدون‌آینه‌اش، هدف قرار دادن هم‌زمان عکاسان حرفه‌ای و آماتورها بود. Z6 هم امکانات فوق‌العاده‌ای دارد (از جمله لرزش‌گیر داخلی و امکان ضبط ویدئوی ۴K) و یک انتخاب عالی محسوب می‌شود اما قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به Z7 دارد.

نقطه ضعف آن نسبت به Z7، رزولوشن پایین‌تر و تعداد نسبتا کم‌تر نقاط فوکوس اتوماتیک است.

 


Canon EOS R

[foogallery id=”2068″]

ابعاد بدنه: ۱۳۶ در ۹۸ در ۸۴ میلی‌متر | وزن: ۶۶۰ گرم | سنسور: فول‌فریم | مگاپیکسل: ۳۰٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۸ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۳۰، ۱/۸۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۱۰۰ تا ۴۰۰۰۰ (قابل کاهش تا ۵۰ و افزایش تا ۱۰۲۴۰۰)

استراتژی کنون برای دوربین‌های بدون‌آینه‌ی اصلیش با نیکون و سونی متفاوت است. یعنی به جای ارائه‌ی دو مدل با قیمت‌ها و امکانات متفاوت برای خریداران مختلف، یک مدل میانی ساخته است که هم از نظر ویژگی‌ها و هم از نظر قیمت جایی بین رقبا قرار بگیرد.

همان‌طور که نیکون Z7 بسیار شبیه D850 است، کنون EOS R هم شباهت زیادی به ۵D Mark IV دارد. سیستم فوکوس اتوماتیک این مدل واقعا عالی‌ست و کیفیت تصاویر هم فوق‌العاده‌اند.

نقاط ضعف اصلی، نداشتن لرزش‌گیر داخلی و کراپ سنگین‌تر در ویدئوی ۴K هستند. (امکان استفاده از فقط یک کارت حافظه هم یک نقطه ضعف دیگر نسبت به رقبا محسوب می‌شود.)

 


Panasonic Lumix G9

[foogallery id=”2072″]

ابعاد بدنه: ۱۳۷ در ۹۷ در ۹۲ میلی‌متر | وزن: ۶۵۸ گرم | سنسور: چهارسوم | مگاپیکسل: ۲۰٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۶۰ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۶۰، ۱/۳۲۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۲۰۰ تا ۲۵۶۰۰ (قابل کاهش تا ۱۰۰)

این دوربین پاناسونیک یک انتخاب عالی برای ویدئوهای ۴K وعکاسی ورزشی و حیات وحش است که بسیار سریع عمل می‌کند. و با این‌که سنسور کوچک‌تری نسبت به رقبای فول‌فریم دارد، اما در کیفیت چیزی کم نمی‌آورد.

نقطه ضعف اصلی این دوربین، قیمت بالاتر نسبت به رقبایی‌ست که عمل‌کرد مشابه دارند.

 


Panasonic GH5

[foogallery id=”2076″]

ابعاد بدنه: ۱۳۹ در ۹۸ در ۸۷ میلی‌متر | وزن: ۷۲۵ گرم | سنسور: چهارسوم | مگاپیکسل: ۲۰٫۳ | صفحه‌ی نمایش: ۳٫۲ اینچ، کاملا متحرک | تعداد عکس‌های پیاپی در ثانیه: ۱۱٫۹ | حداکثر کیفیت ویدئو: اولترا-اچ‌دی (۴K) | حداقل و حداکثر سرعت شاتر: ۶۰، ۱/۱۶۰۰۰ | حداقل و حداکثر حساسیت سنسور: ۲۰۰ تا ۲۵۶۰۰ (قابل کاهش تا ۱۰۰)

با توجه نداشتن کراپ و لرزش‌گیر خوب داخلی، یکی از به‌ترین انتخاب‌ها برای ویدئوی ۴K است.

محدودتر بودن دامنه‌ی حساسیت سنسور و رزولوشن پایین‌تر نسبت به رقبا، نقاط ضعف اصلی این مدل هستند.

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

۴- به‌ترین دوربین‌های ورزشی

تمرکز اصلی این نوع دوربین‌ها ویدئوست. در نتیجه گزینه‌هایی که کیفیت ویدئوی خوبی ندارند و ۴K ضبط نمی‌کنند را در این لیست نیاورده‌ام. تفاوت قیمت مدل‌های به‌تر آن‌قدرها هم زیاد نیست و نسبت به تفاوت کیفیت‌شان، قطعا ارزشش را دارد.

رزولوشن بسیاری از این دوربین‌ها مشابه هم‌دیگر است. اما نکته‌ی مهم، امکان عکاسی با فرمت خام است که در همه‌ی مدل‌ها وجود ندارد. عکس‌های خام می‌توانند با ادیت بسیار به‌تر شوند و عملا با عکس‌های دوربین‌های کامپکت رقابت کنند.

یک کارکرد مفید دیگر دوربین‌های ورزشی (اکشن کمرا) ساخت تایم‌لپس است. تایم‌لپس، مجموعه‌ای از عکس‌ها با کادر ثابت است که گذر زمان و تغییرات به‌وجودآمده در طول آن را با سبک خاصی به نمایش می‌گذارد. اگر کادر تایم‌لپس در هر فریم تغییر کند (دوربین در حال حرکت باشد) یک هایپرلپس خواهیم داشت که نوع خاصی از ویدئوهای تایم‌لپس محسوب می‌شود و طرف‌داران خاص خودش را دارد.


Gopro Hero7 Black

[foogallery id=”2080″]

وزن: ۱۱۸ گرم | ضدآب: تا عمق ۱۰ متر | سرعت ویدئوی ۴K: تا ۶۰ فریم بر ثانیه | ۱۰۸۰: تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه | ۷۲۰: تا ۱۲۴۰ فریم بر ثانیه | رزولوشن عکس‌ها: ۱۲ مگاپیکسل | فرمت خام: دارد | عمر باتری: یک تا سه ساعت

نقاط قوت: ویدئوی ۴K عالی، لرزش‌گیر فوق‌العاده

نقاط ضعف: مشکل دریافت فرمان‌های صوتی در برخی موقعیت‌ها

 


Xiaomi Yi 4K

[foogallery id=”2086″]

وزن: ۹۶ گرم | ضدآب: نیست (قاب ضدآب جدا دارد) | سرعت ویدئوی ۴K: تا ۳۰ فریم بر ثانیه | ۱۰۸۰: تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه | ۷۲۰: تا ۲۴۰ فریم بر ثانیه | رزولوشن عکس‌ها: ۱۲ مگاپیکسل | فرمت خام: دارد | عمر باتری: یک تا دو ساعت

نقاط قوت: قیمت بسیار پایین‌تر و صفحه‌ی نمایش بزرگ‌تر نسبت به GoPro

نقاط ضعف: فرمان صوتی ندارد

 


DJI Osmo Pocket

[foogallery id=”2089″]

وزن: ۱۱۶ گرم | ضدآب: نیست (قاب ضدآب جدا دارد) | سرعت ویدئوی ۴K: تا ۶۰ فریم بر ثانیه | ۱۰۸۰: تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه| رزولوشن عکس‌ها: ۱۲ مگاپیکسل | فرمت خام: دارد | عمر باتری: یک تا دو ساعت

نقاط قوت: گیمبال لرزش‌گیر بسیار کوچک که در دوربین ادغام شده، ساخت آسان هایپرلپس (با حرکت قابل برنامه‌ریزی دوربین روی پایه‌ی گیمبال)

نقاط ضعف: لوازم جانبی باید جداگانه خریداری شوند

(DJI Osmo اصولا یک دوربین ورزشی محسوب نمی‌شود ولی به خاطر کارکرد و اندازه‌اش معمولا با همین دسته از دوربین‌ها مقایسه و دسته‌بندی می‌شود.)

 

بازگشت به فهرست مطالب

بازگشت به لیست به‌ترین دوربین‌ها

 

اگر این راهنما به دردتان خورده یا اگر فکر می‌کنید برای دیگران مفید است، از نوشتن کامنت و به اشتراک گذاشتنش دریغ نکنید.

اگر می‌خواهید دوربین بخرید و سوالی در این مورد دارید، حتما کامنت بگذارید و سوال‌تان را بپرسید. قطعا جواب می‌دهم.

 

اگر محتوای این پست به نظرتان مفید بوده، به بخش آموزش عکاسی سر بزنید و باقی پست‌هایی که با این برچسب نوشته شده‌اند را هم ببینید.


به دیگران هم برسانید
گروه رسانه‌ای حامد درخشانی
در حال به‌روزرسانی و ایجاد تغییراتی بزرگ در وب‌سایت هستیم. برای یادگیری عکاسی و ویدئوگرافی، بعدا به ما سر بزنید...
close-image