راهنمای کاملا کامل استفاده از اینستاگرام برای همه23 دقیقه برای خواندن

این صفحه یک راهنمای استفاده از اینستاگرام است که همه چیز را از صفر تا صد برایتان توضیح می‌دهد. چه بخواهید روش استفاده از امکانات اصلی و اولیه‌ی اینستاگرام برای استفاده‌ی شخصی را یاد بگیرید، چه به فکر افزایش فالوور و تبدیل اینستاگرام به یک کسب‌وکار باشید و چه به دنبال تبدیل شدن به یک کارشناس شبکه‌های اجتماعی و استخدام شدن توسط برندهای مختلف، محتوای این صفحه به دردتان خواهد خورد. پس با من هم‌راه باشید تا قدم به قدم جلو برویم.

 

فهرست مطالب:

بخش اول: نحوه‌ی ساختن حساب کاربری در اینستاگرام + انواع پروفایل اینستاگرام

بخش دوم: اصطلاحات اینستاگرامی

بخش سوم: اصول اولیه‌ی استفاده از اینستاگرام (نحوه‌ی انتشار محتوا، ارسال پیام و…)

بخش چهارم: باقی تنظیمات اینستاگرام

بخش پنجم: تولید محتوا برای اینستاگرام – هفت نکته‌ی مهم

 

بخش اول: نحوه‌ی ساختن حساب کاربری در اینستاگرام + انواع پروفایل اینستاگرام

در حال حاضر، امکان ساختن حساب کاربری هم از طریق وب‌سایت اینستاگرام (دست‌رسی با مرورگرهای اینترنت) و هم از طریق اپلیکیشن اینستاگرام ممکن است. برای ساختن حساب کاربری در اینستاگرام، باید حداقل یک آدرس ایمیل یا شماره‌ی موبایل داشته باشید. گرچه توصیه‌ی من این است که هردو را داشته باشید.

توجه داشته باشید که هر آدرس ایمیل و هر شماره‌ی موبایل فقط در یک حساب کاربری قابل استفاده‌اند. مثلا اگر قبلا با شماره‌ی هم‌راه‌تان یک پروفایل اینستاگرام ساخته‌اید که پاک نشده (فعال یا غیرفعال بودنش مهم نیست) دیگر نمی‌توانید از آن شماره برای ساختن پروفایل جدید استفاده کنید. پس یا باید شماره‌ی جدیدی داشته باشید یا فقط با یک آدرس ایمیل جدید حساب کاربری بسازید.

 

مراحل ساختن پروفایل اینستاگرام از طریق مرورگر و با مراجعه به وب‌سایت:

(هم از طریق کامپیوتر و هم از طریق گوشی یا تبلت، قابل انجام است.)

۱- وب‌سایت اینستاگرام را باز کنید.

۲- اگر اکانت فیس‌بوک دارید و می‌خواهید از همان آدرس ایمیل و شماره‌ی موبایل در اینستاگرام هم استفاده کنید، روی گزینه‌ی Log in with Facebook کلیک کنید.

اگر نه، شماره‌ی موبایل (با +۹۸ به جای ۰ اول) یا آدرس ایمیل‌تان (که مطمئن‌اید به آن دست‌رسی دارید)، نام خودتان (یا کسب‌وکارتان)، نام کاربری مورد نظرتان در اینستاگرام و بعد هم یک رمز عبور یا پسورد را به ترتیب در کادرهای موجود در صفحه‌ی اصلی سایت بنویسید و در آخر، روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

 

مراحل ساختن پروفایل اینستاگرام از طریق اپلیکیشن اینستاگرام:

۱- با توجه به سیستم عامل گوشی‌تان، اپلیکیشن اینستاگرام را از طریق گوگل پلی یا اپ استور نصب کنید.

۲- اپلیکیشن را باز کنید و گزینه‌ی Sign Up With Email or Phone Number (در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی) یا Create New Account (در گوشی‌ها و تبلت‌های اپل) را انتخاب کنید.

مثل روش قبل، می‌توانید از گزینه‌ی Log in with Facebook هم استفاده کنید. (ایمیل و شماره‌ی موبایل اکانت فیسبوک‌تان در پروفایل اینستاگرام‌تان هم استفاده می‌شود.)

۳- شماره‌ی موبایل یا آدرس ایمیل‌تان، نام‌تان، نام کاربری و رمز عبور مورد نظرتان را وارد کنید و دکمه‌ی Done را بزنید.

 

نکات مشترک برای هر دو روش:

– می‌توانید یک پروفایل بدون نام بسازید، اما نام کاربری در هر صورت لازم است.

– بعد از وارد کرد اطلاعات و زدن دکمه‌ی Next یا Done ممکن است با سوال اینستاگرام درمورد سن‌تان مواجه شوید. پاسخ این سوال تاثیر مستقیم و عمده‌ای روی تجربه‌ی استفاده‌ی شما نخواهد داشت. صادقانه انتخاب کنید که ۱۸ سال‌تان شده یا نه.

– بقیه‌ی کارها -مثل نوشتن Bio و آپلود کردن عکس پروفایل- در این مرحله اختیاری‌اند (بعدا هم می‌شود انجام‌شان داد) و در بخش‌های بعد درموردشان توضیح خواهم داد.

تبریک! اکانت اینستاگرام شما آماده است.

 

انواع پروفایل در اینستاگرام:

اول: شخصی (Personal)

با دنبال کردن یکی از روش‌های بالا، اکانت شخصی شما در اینستاگرام ساخته خواهد شد و لازم نیست کار دیگری بکنید.

 

دوم: بیزینس (Business)

اگر -بعد از ساختن اکانت شخصی- به تنظیمات اینستاگرام مراجعه کنید و بخش Account را ببینید، با گزینه‌ی Switch to Professional Account مواجه خواهید شد. با انتخاب این گزینه، اینستاگرام از شما اطلاعات جدیدی خواهد خواست. مثلا باید حداقل یک راه ارتباطی برای مشتریان مشخص کنید که روی پروفایل‌تان در دست‌رس همه باشد. (ایمیل یا شماره تلفن)

اگر صفحه‌ی فیس‌بوکی برای کسب‌وکارتان دارید، می‌توانید آن را در همین ابتدای کار به صفحه‌ی اینستاگرام متصل کنید. (این کار قبلا اجباری بود ولی در حال حاضر لزومی ندارد.)

اکانت‌های بیزینسی نمی‌توانند پرایوت باشند و همیشه پابلیک باقی می‌مانند. اگر آدرسی برای بیزینس‌تان مشخص کنید، این آدرس در قسمت پایین بایو در پروفایل‌تان نمایش داده خواهد شد. دکمه‌ی تماس (براساس راهی که انتخاب کردید) هم پایین‌تر از بایو ظاهر خواهد شد.

 

سوم: خالق محتوا (Creator)

آخرین نوع اکانت که اینستاگرام چند ماه پیش از آن پرده‌برداری کرد، برای استفاده‌ی خالقین محتوا و اینفلوئنسرها ایجاد شده. برای ساختن این نوع اکانت باید به بخش Account در تنظیمات مراجعه کنید. اگر اکانت فعلی‌تان شخصی باشد، باید گزینه‌ی Switch to Professional Account را بزنید اما اگر اکانت‌تان بیزینسی‌ست، Switch to Creator Account را انتخاب کنید.

بعد باید نوع فعالیت‌تان را از بین گزینه‌ها انتخاب کنید و در صورت تمایل، صفحه‌ی فیس‌بوک‌تان را هم به اینستاگرام‌تان متصل کنید. (اگر فیس‌بوک ندارید، Skip را بزنید.) مثل اکانت بیزینسی، باید حداقل یک راه ارتباطی مشخص کنید. اما برخلاف اکانت بیزینسی، می‌توانید نوع فعالیتی که انتخاب کرده‌اید و راه تماس مشخص‌شده را به فالوورها نشان ندهید.

 

تفاوت این اکانت‌ها:

  • پروفایل‌های بیزینس و خالق محتوا، آمار متنوعی درمورد پروفایل، پست‌ها و استوری‌هایتان در اختیار شما خواهند گذاشت که در اکانت‌های شخصی در دست‌رس نیستند.
  • در اکانت‌های بیزینس و خالق محتوا دو تب جداگانه در اینباکس‌تان خواهید داشت که به شما اجازه می‌دهند پیام‌های دایرکت‌تان را دسته‌بندی کنید.
  • در اکانت‌های بیزینسی حتما یک دکمه‌ی تماس برای مخاطبین‌تان روی پروفایل‌تان خواهید داشت. و در اکانت‌های خالق محتوا، در صورت انتخاب‌تان این اتفاق خواهد افتاد. در اکانت‌های شخصی چنین دکمه‌ای در دست‌رس نیست.

 

نکته: همیشه امکان تغییر نوع اکانت بین این سه حالت وجود دارد. اما این تغییرات می‌توانند باعث از دست رفتن کامل و برای همیشه‌ی آماری باشند که تا آن لحظه درمورد پست‌ها و استوری‌ها و اکانت‌تان جمع‌آوری شده.

 

بخش دوم: اصطلاحات اینستاگرامی

۱- فید (Feed):

صفحه‌ی اصلی اینستاگرام در اپلیکیشن یا مرورگر که تمام محتوای منتشرشده توسط کسانی که فالوشان کرده‌اید، در آن ظاهر می‌شود.

 

۲- عکس پروفایل:

مثل باقی شبکه‌های اجتماعی، این‌جا هم یک تصویر اصلی دارید که به‌تر است عکس خودتان یا لوگوی برندتان باشد. این عکس، هم از موبایل و هم در نسخه‌ی وب (با مرورگر) قابل تغییر است؛ با این تفاوت که در نسخه‌ی وب، شما امکان کراپ عکس و انتخاب کادر مشخصی از آن را ندارید و خود اینستاگرام یک مربع از وسط عکس را به عنوان بخش اصلی آن در نظر می‌گیرد. در اپلیکیشن می‌توانید -بعد از آپلود عکس- روی آن زوم کنید و بخش مورد نظرتان برای عکس پروفایل را کراپ کنید.

برای انتخاب درست اندازه‌ی عکس پروفایل و تصاویر دیگر در اینستاگرام…

یک پست دیگر هم بخوانید:  راهنمای کامل اندازه‌ی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها

 

۳- بایو (Bio) و سایر توضیحات پروفایل:

بایو یا بیو یک متن کوتاه است که باید درمورد پروفایل اینستاگرام شما توضیح بدهد. حداکثر طول مجاز برای این متن، ۱۵۰ کاراکتر است. (متن‌های طولانی‌تر، ذخیره نمی‌شوند.) علاوه بر بایو، امکان اضافه کردن یک لینک هم به بخش توضیحات پروفایل وجود دارد. (در اکانت‌های بیزینسی و خالق محتوا، امکان اضافه کردن یک مکان و یک راه تماس هم به بخش توضیحات پروفایل وجود دارد.)

 

۴- کپشن (Caption):

متنی که هم‌راه عکس یا ویدئو در پست‌ها منتشر می‌شود. (هشتگ‌ها هم معمولا به همین متن اضافه می‌شوند.)

 

۵- فالو / آنفالو:

مثل باقی شبکه‌های اجتماعی، در اینستاگرام هم می‌توانید افراد مختلفی را فالو کنید. طبیعتا بعدا هم می‌توانید با آنفالو کردن آن‌ها، تصمیم‌تان را عوض کنید. هر پروفایل اینستاگرام می‌تواند حداکثر ۷۵۰۰ پروفایل دیگر را فالو کند (تعداد فالوینگ – Following) اما تعداد فالوورها (Followers) نامحدود است.

مثلا این شکل پروفایل من در نسخه‌ی وب است که در آن حدود ۵۰ نفر را فالو کرده‌ام و حدود ۱۰هزار نفر فالوور دارم. بایو، عکس پروفایل و هایلایت‌ها هم در این اسکرین‌شات مشخص‌اند. (برای دیدن عکس در سایز بزرگ‌تر، روی آن کلیک کنید.)

نمونه پروفایل اینستاگرام
نمونه پروفایل اینستاگرام

 

۶- پرایوت / پی‌وی (PV):

منظور از صفحه‌ی پی‌وی معمولا صفحه‌ی شخصی یا پرایوت یا قفل است. یعنی فقط کسانی می‌توانند پست‌ها و استوری‌های این صفحه را ببینند که برای فالو کردن آن درخواست داده باشند و این درخواست، توسط صاحب صفحه تایید شده باشد.

البته ممکن است از این اصطلاح برای گفت‌وگو‌ یا چت خصوصی هم استفاده شود. نام درست این چت‌ها در اینستاگرام، دایرکت است که در ادامه توضیح داده شده.

 

۷- پابلیک (Public):

صفحه‌هایی عمومی که برای فالو کردن‌شان نیازی به درخواست وجود ندارد و بدون فالو کردن و حتی بدون داشتن اکانت اینستاگرام هم می‌شود محتوایشان را دید.

 

۸- استوری (Story):

برخلاف پست‌های اینستاگرام -که تا پاک یا آرشیو نشوند- روی پروفایل‌تان باقی می‌مانند، استوری‌های اینستاگرام برای به تصویر کشیدن لحظه طراحی شده‌اند و فقط ۲۴ ساعت به مخاطبین نمایش داده می‌شوند. محل نمایش استوری‌ها، قسمت بالای صفحه‌ی اصلی اپلیکیشن اینستاگرام یا قسمت راست آن در نسخه‌ی وب است. (هرکس، استوری‌های کسانی را می‌بیند که فالوشان کرده.)

یکی از خوبی‌های استوری این است که اگر به اندازه‌ی کافی (در حال حاضر ۱۰هزار نفر) فالوور داشته باشید، می‌توانید به آن لینک‌های قابل کلیک هم اضافه کنید. نبودن لینک در پست‌های عادی اینستاگرام، یکی از نقص‌های آن برای بلاگرهایی مثل من و کسب‌وکارهایی‌ست که وب‌سایت خودشان را دارند.

استوری گذاشتن از نسخه‌ی وب امکان ندارد.

 

۹- هایلایت (Highlight):

بعد از معرفی شدن ویژگی استوری، این امکان جدید اینستاگرام هر روز طرف‌داران بیش‌تری پیدا کرد و حتی بعضی‌ها آن را به پست‌های عادی اینستا ترجیح دادند. در نتیجه چند وقت پیش، امکان اضافه کردن آن‌ها به پروفایل -با عنوان هایلایت- هم به اینستاگرام افزوده شد.

هر هایلایت از یک یا چند استوری تشکیل می‌شود و یک اسم و یک عکس کاور دارد. (اسم پیش‌فرض و عکس کاور براساس استوری اول هایلایت، موقع ساختن آن به شما پیشنهاد می‌شوند که می‌توانید هردو را به شکل دل‌خواه‌تان تغییر دهید.)

اگر استوری جذابی منتشر کرده‌اید که دوست دارید بعد از ۲۴ ساعت هم قابل دیده شدن باشد، راهش تبدیل استوری به هایلایت است.

 

۱۰- دایرکت یا پیام دایرکت (Direct / Direct Message / DM):

شما می‌توانید در اینستاگرام به هر پروفایلی که دوست دارید، پیام بدهید و از دیگران هم پیام بگیرید. نام این پیام‌ها در اینستاگرام، دایرکت یا DM است.

پیام‌های دایرکت در نسخه‌ی وب اینستاگرام در دست‌رس نیستند.

 

۱۱- میوت (Mute):

اگر کسی را فالو کرده‌اید و نمی‌خواهید او را آنفالو کنید ولی حوصله‌ی دیدن پست‌ها یا استوری‌هایش یا هردو را ندارید، می‌توانید پست‌ها یا استوری‌های او (یا کل پروفایلش) را میوت کنید. این کار باعث می‌شود دیگر محتوای منتشرشده توسط او را در فیدتان نبینید.

 

۱۲- اکسپلور (Explore):

صفحه‌ی خاصی از اینستاگرام است که در آن براساس لایک‌ها و فالوینگ‌هایتان، محتوای خاصی به شما پیشنهاد می‌شود. استفاده از این صفحه برای ایده گرفتن و پیدا کردن اکانت‌های جدید برای فالو کردن، مفید است. در اپلیکیشن، با انتخاب آیکونی که در پایین صفحه قرار گرفته و شبیه ذره‌بین است و در نسخه‌ی وب، با انتخاب آیکون بالای صفحه که شبیه عقربه‌ی قطب‌نماست، وارد صفحه‌ی اکسپلور خواهید شد.

 

۱۳- هشتگ (Hashtag):

هشتگ‌ها برای مشخص کردن موضوع پست یا استوری کاربرد دارند و به دیده شدن بیش‌تر آن کمک می‌کنند. هر کلمه‌ای که بعد از علامت # بیاید یک هشتگ است. امکان استفاده از فاصله یا Space در هشتگ‌ها وجود ندارد و به همین خاطر در هشتگ‌های فارسی معمولا از علامت _ (آندرلاین) بین کلمات استفاده می‌شود.

 

۱۴- لوکیشن (Location):

امکان اضافه کردن یک مکان مشخص به پست‌ها و استوری‌های اینستاگرام وجود دارد. امکان جست‌وجوی پست‌ها و استوری‌های پابلیک در یک مکان مشخص هم وجود دارد.

 

۱۵- جست‌وجو یا سرچ (Search):

صفحه‌ای که می‌توانید از طریق آن بین نام پروفایل‌ها، هشتگ‌ها و مکان‌های مختلف جست‌وجو کنید. در اپلیکیشن باید اول وارد صفحه‌ی اکسپلور شوید و بعد عبارت مورد نظرتان را در کادر بالایی وارد کنید. اما در نسخه‌ی وب، کادر جست‌وجو در بالای تمام صفحات وجود دارد.

 

۱۶- نوتیفیکیشن یا اعلان (Notification):

با انتخاب آیکون قلب در اپلیکیشن یا نسخه‌ی وب، می‌توانید اعلان‌های اینستاگرام -درمورد فالوورها، لایک‌ها و کامنت‌های جدید- را ببینید. در اپلیکیشن، صفحه‌ی نوتیفیکیشن‌ها دو تب مجزا دارد. تبی که -با عنوان YOU- به صورت پیش‌فرض باز می‌شود، مربوط به نوتیفیکیشن‌های پروفایل شماست. اما می‌توانید با تغییر تب به FOLLOWING، ببینید که دیگران (کسانی که فالو کرده‌اید) دارند چه می‌کنند.

 

۱۷- لایو (Live):

پخش زنده‌ی تصویر از دوربین گوشی‌تان برای فالوورها. قبل‌ترها امکان دیدن لایو فقط به صورت زنده وجود داشت و کسانی که به موقع بازش نمی‌کردند، آن را از دست می‌دادند. اما در حال حاضر، امکان تبدیل لایو -بعد از تمام شدنش- به استوری وجود دارد.

لایو اینستاگرام
لایو اینستاگرام

 

۱۸- شِیر (Share):

به اشتراک گذاشتن یک پست یا استوری -از پروفایلی به جز پروفایل خودتان- با دیگران. برای این کار می‌توانید یک پست یا استوری را از طریق پیام دایرکت برای فرد مورد نظرتان بفرستید یا پست مورد نظرتان را در پروفایل خودتان استوری کنید تا فالوورهایتان هم بتوانند آن را ببینند. علامت دکمه‌ی شِیر، شبیه یک موشک کاغذی در پایین پست‌ها و استوری‌هاست.

 

۱۹- منشن (Mention):

شما می‌توانید در یک استوری، در کپشن یک پست یا در یک کامنت، پروفایل‌های دیگر را مِنشِن کنید. این کار با تایپ کردن علامت @ شروع می‌شود. بعد از نوشتن این علامت، باید نام یا نام کاربری مرود نظرتان را بدون فاصله بنویسید و پروفایل مورد نظرتان را از بین گزینه‌های پیشنهاد انتخاب کنید.

وقتی پروفایلی را منشن کنید، صاحب پروفایل یک نوتیفیکیشن در این مورد دریافت می‌کند و افراد دیگر هم می‌توانند با کلیک روی منشن شما، پروفایل مقصد را ببینند.

 

۲۰- تگ (Tag):

موقع انتشار یا ادیت پست‌های اینستاگرام، می‌توانید پروفایل‌های دیگر را روی پست‌تان تگ کنید. این امکان در ابتدا برای این به وجود آمد که موقع انتشار عکس‌های دسته‌جمعی استفاده شود. مثلا اگر من یک عکس دونفره از خودم با آقای ایکس منتشر می‌کردم، پروفایل آقای ایکس را روی عکس تگ می‌کردم تا مخاطبینم بدانند که فرد داخل عکس کیست. (با انتخاب نام فرد تگ‌شده، می‌شود پروفایل او را دید.) علاوه بر این، عکس من به پروفایل آقای ایکس هم اضافه می‌شد. (بخش عکس‌های تگ‌شده یا Tagged که در صفحه‌ی پروفایل و روی یک نوار پایین‌تر از بایو -در سمت راست- قرار گرفته.)

نکته: وقتی کسی در کپشن پستش می‌گوید دوستان‌تان را تگ کنید، منظورش در واقع منشن است.

 

۲۱- آی‌جی‌تی‌وی (IGTV):

IG که یعنی اینستاگرام و IGTV پلتفرم مخصوص ویدئوهای بلند است که توسط اینستاگرام به وجود آمده. این پلتفرم، هم به‌صورت مستقل و با اپلیکیشن خودش و هم از داخل اپلیکیشن و نسخه‌ی وب اینستاگرام در دست‌رس است.

اگر کسی یک ویدئو در IGTV منتشر کرده باشد، می‌توانید در نسخه‌ی وب صفحه‌اش را باز کنید و از میان تب‌های موجود در زیر بایو و هایلایت‌ها، گزینه‌ی IGTV را بزنید. (اگر پروفایل مورد نظرتان ویدئویی در IGTV نداشته باشد، این تب را در صفحه‌اش نخواهید دید.)

در اپلیکیشن، صفحه‌ی اصلی اینستاگرام (فید) را باز کنید و از قسمت بالا و سمت راست -کنار علامت موشک مربوط به دایرکت- آیکون IGTV را انتخاب کنید تا با ویدئوهای کسانی که فالو می‌کنید و ویدئوهای پیشنهادی اینستاگرام مواجه شوید.

 

۲۲- متن جای‌گزین (Alt Text):

موقع انتشار پست‌های جدید در اینستاگرام و در مرحله‌ی آخر، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی Advanced چند مورد از تنظیمات پیش‌رفته‌تر پست‌ها را ببینید که متن جای‌گزین یکی از آن‌هاست. این متن باید یک توصیف و توضیح مناسب درمورد عکس‌تان باشد که به درد موتورهای جست‌وجو و الگوریتم داخلی اینستاگرام بخورد.

اگر نمی‌دانید چه‌طور این توضیح را بنویسید، لازم نیست کاری بکنید. خود اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی حدس می‌زند که عکس‌تان چه چیزی را نشان می‌دهد و آن را به عنوان متن جای‌گزین ارائه می‌دهد.

 

بخش سوم: اصول اولیه‌ی استفاده از اینستاگرام

روش انتشار پست در اینستاگرام:

در صفحه‌ی اصلی (فید) اپلیکیشن اینستاگرام، دکمه‌ی + در پایین و وسط صفحه را انتخاب کنید. بعد از قسمت پایینی صفحه‌ی بازشده، یکی از گزینه‌های گالری، عکس یا ویدئو را بزنید. در گالری می‌توانید از عکس‌ها یا ویدئوهایی استفاده کنید که از قبل آماده کرده‌اید و داخل حافظه‌ی گوشی‌تان هستند. (امکان زوم و کراپ در همین مرحله وجود دارد. کافی‌ست بعد از انتخاب عکس، مثل گالری گوشی با دو انگشت روی آن زوم کنید یا دو بار روی عکس بزنید.) در عکس و ویدئو، دوربین گوشی‌تان راه می‌افتد تا بتوانید مستقیما عکس یا ویدئو بگیرید و در اینستاگرام‌تان منتشر کنید. (در حال حاضر، حداکثر طول ویدئو در پست‌های اینستاگرام یک دقیقه است.)

بعد از انتخاب عکس یا ویدئو -و زدن Next از بالا و سمت راست صفحه- به یک صفحه‌ی جدید هدایت خواهید شد که امکان اضافه کردن فیلترهای مختلف و ادیت فایل‌تان را به شما می‌دهد. (هر دو گزینه در تب پایین صفحه در دست‌رس‌اند.) هر فیلتر، یک ادیت خاص روی رنگ عکس‌ها اعمال می‌کند. با آزمون و خطا می‌توانید فیلترهای مورد علاقه‌تان را پیدا کنید و روی عکس‌ها و ویدئوهای مناسب به کار بگیرید.

در بخش ادیت عکس می‌توانید عکس‌تان را تراز کنید یا میزان نور و کنتراست را تغییر دهید و رنگ‌ها را با کنترل بیش‌تری دست‌کاری کنید. از آن‌جایی که امکانات بخش ادیت اینستاگرام به مرور زمان این‌قدر زیاد شده که توضیحش یک پست جداگانه می‌خواهد، توصیه‌ی من این است که مثل یک بازی با آن برخورد کنید و این‌قدر بخش‌های مختلف را انگولک کنید تا کاربردشان را یاد بگیرید. (از آن‌جایی که این ادیت‌ها روی فایل اصلی اعمال نمی‌شوند، امتحان کردن ادیت‌های مختلف برای شما هیچ ضرری نخواهد داشت.)

موقع انتشار ویدئو، به جای تب ادیت با تب کاور مواجه خواهید شد. در این بخش می‌توانید تصویری که به عنوان کاور در پروفایل‌تان دیده خواهد شد را انتخاب کنید. اعمال فیلتر روی ویدئوها هم امکان‌پذیر است اما برای ادیت‌شان امکانات زیادی داخل اپلیکیشن در اختیار نخواهید داشت.

یک بار دیگر Next را بزنید، کپشن پست‌تان را بنویسید، اگر دوست دارید لوکیشن اضافه کنید، پروفایل‌های دیگر را تگ کنید و… بعد هم Share را بزنید تا پست جدیدتان منتشر شود. با انتخاب گزینه‌ی Advanced از پایین صفحه، تنظیمات بیش‌تری مثل متن جای‌گزین برای عکس‌ها هم در اختیارتان خواهند بود.

 

پست گذاشتن در اینستاگرام
پست گذاشتن در اینستاگرام

 

نکته: اگر می‌خواهید یک آلبوم یا گالری با حداکثر ده تصویر منتشر کنید، باید در مرحله‌ی انتخاب تصاویر روی دایره‌ای که در قسمت پایین و سمت راست تصویر قرار گرفته بزنید که شبیه دو ورق کاغذ روی هم است. با این کار، عدد یک روی عکس انتخابی‌تان ثبت می‌شود و می‌توانید عکس‌های بعدی را هم به ترتیب انتخاب کنید.

با این روش می‌توانید محدودیت یک‌دقیقه‌ای برای ویدئوها را هم دور بزنید و یک ویدئوی حداکثر ده‌دقیقه‌ای را در چند بخش و یک پست منتشر کنید.

 

روش انتشار استوری در اینستاگرام:

برای این کار باید وارد اپلیکیشن شوید و در صفحه‌ی اصلی، علامت دوربین در قسمت بالا و سمت چپ را انتخاب کنید. (کنار این آیکون، نام اپلیکیشن نوشته شده و پیدا کردنش چندان سخت نیست.)

به عنوان راه جای‌گزین -اگر در حال حاضر استوری منتشرشده نداشته باشید- می‌توانید به صفحه‌ی پروفایل خودتان بروید و دایره‌ی آبی‌رنگ با علامت + کنار عکس پروفایل‌تان را بزنید یا همین کار را در صفحه‌ی اصلی و کادر بالایی مربوط به استوری‌ها انجام دهید.

در هر صورت، با یک صفحه‌ی جدید و چند گزینه‌ی مختلف برای انتشار استوری مواجه خواهید شد. در این بخش، هم می‌توانید با دوربین گوشی‌تان یک عکس یا ویدئوی جدید بگیرید و هم می‌توانید از حافظه‌ی گوشی‌تان یک ویدئو یا عکس انتخاب کنید. امکان پخش تصویر به صورت زنده (لایو)، ساخت ویدئوهای خاص و کوتاه و ایجاد متن روی پس‌زمینه‌های مختلف هم در همین بخش موجود است.

تمام این گزینه‌ها در بخش پایین صفحه قرار گرفته‌اند و با یک لمس ساده در دست‌رس‌اند. با کشیدن صفحه به سمت بالا، گالری گوشی را -برای استفاده از تصاویر ازقبل‌آماده‌شده- خواهید دید.

بعد از انتخاب یا ثبت تصویر مورد نظرتان می‌توانید روی آن تایپ کنید، با لمس صفحه نقاشی بکشید یا بنویسید و استیکر یا ایموجی یا تصاویر متحرک (GIF) و افکت‌های مختلف به استوری اضافه کنید. تمام این موارد از نوار بالای صفحه و از طریق آیکون‌های خاص خودشان در دست‌رس‌اند. یک امکان دیگر در این بخش، ایجاد استوری و ذخیره‌ی آن به عنوان یک عکس در حافظه‌ی گوشی‌تان است که می‌تواند برای مواقع خاص مفید باشد.

اگر به اندازه‌ی کافی فالوور داشته باشید، گزینه Add Link را برای استوری‌هایتان خواهید داشت. در این حالت می‌توانید آدرس اینترنتی مورد نظرتان را کپی کنید و روی استوری بگذارید. با این کار، هرکسی می‌تواند -با بالا کشیدن استوری- لینک‌تان را باز کند.

بعد از انجام کارهایی که می‌خواهید و نهایی کردن محتوای استوری، دکمه‌ی Send to را از پایین و سمت راست صفحه بزنید. در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، دکمه‌ی آبی‌رنگ Share در مقابل گزینه‌ی Your Story را انتخاب کنید تا استوری جدیدتان منتشر شود.

اگر بعضی از فالوورهایتان را به عنوان گروه دوستان نزدیک (Close Friends) مشخص کرده باشید، می‌توانید از این گزینه به جای Your Story استفاده کنید تا فقط این گروه قادر به دیدن استوری جدیدتان باشند.

 

روش انتشار هایلایت در اینستاگرام:

برای این کار، چند راه مختلف وجود دارد:

اول: به صفحه‌ی پروفایل خودتان بروید، پایین‌تر از بایو و بالاتر از پست‌ها بخشی وجود دارد که برای هایلایت‌ها طراحی شده. اگر قبلا هایلایتی ساخته باشید، این‌جا خواهید دیدش. در هر صورت می‌توانید دایره‌ای که علامت + دارد و پایینش نوشته NEW را انتخاب کنید تا مجموعه‌ای از استوری‌های منتشرشده‌ی فعلی و قبلی‌تان را ببینید. برای اضافه کردن هر استوری به هایلایت، کافی‌ست یک بار رویش بزنید. (Tap کنید.) بعد هم گزینه Next را از بالا و سمت راست انتخاب کنید، عنوان و کاور هایلایت را مشخص کنید و در نهایت Done را بزنید. (کاور هایلایت باید بخشی از یکی از استوری‌های داخل آن باشد.)

دوم: استوری مورد نظرتان را باز کنید. (یا از آرشیو استوری‌های قدیمی یا از بین استوری‌های فعلی منتشرشده) بعد -از قسمت پایین صفحه- آیکون قلب که پایینش نوشته شده Highlight را انتخاب کنید. با این کار، می‌توانید استوری را به یکی از هایلایت‌هایی اضافه کنید که قبلا ایجاد کرده‌اید یا با انتخاب گزینه‌ی New یک هایلایت جدید بسازید.

سوم: بعد از انتشار استوری جدید، می‌توانید در مرحله‌ی آخر گزینه‌ی Add to Highlight را انتخاب کنید و آن را به یک هایلایت قدیمی یا جدید اضافه کنید.

 

نکته‌ی اضافی: چه‌طور کاور خاصی که استوری نشده را کاور هایلایت کنیم تا کاور تمام هایلایت‌های پروفایل هماهنگ و دل‌خواه‌مان باشند؟

کاور خاص‌تان را بسازید. (تصویر مورد نظرتان باید دقیقا وسط تصویر استوری قرار بگیرد.) آن را فقط برای دوستان نزدیک‌تان (Close Friends) استوری کنید و بعد به هایلایت مورد نظرتان اضافه‌اش کنید تا بتوانید به کاور آن هایلایت تبدیلش کنید.

اگر از گزینه‌ی دوستان نزدیک اینستاگرام استفاده نمی‌کنید، فقط یک پروفایل آشنا را به این لیست اضافه کنید تا بتوانید از این روش برای تغییر کاور -بدون دیده شدنش توسط تمام فالوورها- استفاده کنید.

طبیعتا می‌توانید کاورها را برای همه استوری کنید ولی استفاده از روش بالا، به‌تر است.

 

روش انتشار ویدئو در IGTV:

در نسخه‌ی وب، وارد اکانت‌تان شوید و صفحه‌ی پروفایل خودتان را باز کنید. بعد، از قسمت پایین بایو و هایلایت‌ها روی تب IGTV کلیک کنید و دکمه‌ی آپلود را بزنید. در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، فایل ویدئو را از داخل کامپیوترتان انتخاب کنید، کاور آن را مشخص کنید و عنوان و متن مربوط به توضیحات را بنویسید. کارتان که تمام شد، دکمه‌ی Post را بزنید.

در اپلیکیشن اینستاگرام، آیکون IGTV را از بالا و سمت راست فیدتان (کنار آیکون دایرکت) انتخاب کنید. بعد علامت + را بزنید، ویدئوی مورد نظرتان را انتخاب کنید و Next را بزنید. در صفحه‌ی بعدی، کاور ویدئو را انتخاب کنید و عنوان و توضیحات آن را بنویسید. در مرحله‌ی آخر هم Post را بزنید.

یکی از امتیازات IGTV امکان قرار دادن لینک در بخش توضیحات (کپشن) آن است.

 

روش ارسال دایرکت در اینستاگرام:

در اپلیکیشن -با انتخاب آیکونی که شبیه موشک کاغذی‌ست- می‌توانید پیام‌های جدید بفرستید، گروه بسازید، پیام‌ها و گروه‌های قبلی را پاک کنید و پیام‌های جدیدتان را بخوانید.

کافی‌ست بعد از ورود به صفحه‌ی پیام‌ها (با انتخاب همان موشک کاغذی) آیکون ایجاد پیام جدید -که بالا و سمت راست صفحه قرار دارد و شبیه یک قلم روی یک صفحه‌ی خالی‌ست- را بزنید. بعد می‌توانید نام یا نام کاربری کسی که می‌خواهید به او پیامی ارسال کنید را وارد کنید و با دیدن پروفایلش، او را برای ارسال پیام انتخاب کنید.

بعد از انتخاب یک یا چند نفر، از بالا و سمت راست صفحه Chat را بزنید و بعد پیام‌تان را بنویسید یا یک عکس برای ارسال انتخاب کنید. توجه داشته باشید که انتخاب چند نفر، منجر به ساخته شدن یک گروه جدید خواهد شد.

امکان برقراری تماس تصویری، ارسال پیام صوتی، متن، عکس و ویدئو (از گالری گوشی یا مستقیما از دوربین) و استیکر و ایموجی و تصاویر متحرک در این قسمت وجود دارد.

علاوه بر این، می‌توانید هر استوری یا پستی که دوست دارید را هم برای دیگران بفرستید. کافی‌ست آیکون موشک در قسمت پایین پست یا استوری را انتخاب کنید و بعد -با جست‌وجوی نام فرد مورد نظرتان- محتوا را برای او بفرستید.

 

روش میوت کردن دیگران در اینستاگرام:

برای میوت کردن استوری، پست یا هم استوری و هم پست‌های یک پروفایل، چند راه دارید:

اول: به صفحه‌ی پروفایل مورد نظرتان بروید. در بخش پایین بایو و بالاتر از هایلایت‌ها با دکمه‌ی فالو روبه‌رو خواهید شد که اگر فالوور آن پروفایل باشید، به عنوان  Followingتغییر کرده و به جای آبی، سفیدرنگ شده است. (اگر فالوور پروفایل نیستید، نیازی به میوت نیست و طبیعتا محتوای منتشرشده‌ی آن را در فید شخصی‌تان نخواهید دید.)

دکمه‌ی Following را بزنید تا با چند گزینه مواجه شوید. یکی از این گزینه‌ها Mute است که با انتخابش، امکان روشن کردن میوت پست‌ها و استوری‌ها را خواهید داشت.

دوم: بالای هر پستی که در فید اینستاگرام باشد، عکس و نام کاربری پروفایل (در سمت چپ) و سه نقطه روی هم (در سمت راست) وجود دارد. سه نقطه را بزنید و گزینه‌ی Mute را انتخاب کنید. بعد هم باید بین میوت کردن فقط پست و میوت کردن پست‌ها و استوری‌های آن پروفایل، یکی را انتخاب کنید.

سوم: در قسمت بالای فید اپلیکیشن، انگشت‌تان را روی استوری پروفایلی که می‌خواهید میوتش کنید فشار دهید و همان‌جا نگهش دارید. در پنجره‌ی بازشده، گزینه‌ی Mute را بزنید و بعد انتخاب کنید که فقط استوری‌ها میوت شوند یا هم استوری‌ها و هم پست‌ها.

 

روش غیرفعال کردن یا پاک کردن دائمی اکانت اینستاگرام

در نسخه‌ی وب، برای غیرفعال کردن موقتی اکانت‌تان به بخش Edit Profile بروید و از پایین صفحه گزینه‌ی Temporarily Disable My Account را بزنید. بعد اینستاگرام از شما خواهد پرسید که چرا اکانت‌تان را غیرفعال می‌کنید. یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنید و دوباره پسوردتان را وارد کنید. در نهایت، دکمه‌ی Temporarily Disable Account را بزنید. تا موقعی که دوباره وارد اکانت‌تان نشوید (لاگین نکنید) کسی نمی‌تواند پروفایل‌تان را ببیند و اکانت‌تان غیرفعال خواهد ماند.

برای پاک کردن دائمی اکانت هم باید به صفحه‌ی پاک کردن اکانت مراجعه کنید، دلیل پاک کردن را اعلام کنید و پسوردتان را بزنید تا اکانت‌تان برای همیشه پاک شود. پروفایلی که به این شکل پاک شود، قابل بازیابی نیست.

انجام این کارها از داخل اپلیکیشن اینستاگرام امکان‌پذیر نیست و حتما باید نسخه‌ی وب را در یک مرورگر باز کنید.

 

بخش چهارم: باقی تنظیمات اینستاگرام

با مراجعه به صفحه‌ی پروفایل خودتان در اپلیکیشن یا نسخه‌ی وب، می‌توانید به تنظیمات مختلفی دست پیدا کنید. گزینه‌ی Edit Profile در وب و اپلیکیشن به شما اجازه‌ی تغییر عکس پروفایل، نام، نام کاربری، بایو، لینک وب‌سایت و ایمیل و شماره‌ی موبایل اکانت را می‌دهد. در بخش‌های دیگر تنظیمات (Settings) -که از طریق علامت سه خط روی هم در اپلیکیشن و علامت چرخ‌دنده در وب در دست‌رس است- هم می‌توانید این کارها را بکنید:

– در بخش Change Password می‌توانید رمز عبورتان را تغییر دهید

– در بخش Authorized Applications می‌توانید ببینید به چه سرویس‌هایی اجازه‌ی دست‌رسی به اینستاگرام‌تان را داده‌اید و در صورت نیاز با انتخاب گزینه‌ی Revoke Access این دست‌رسی را لغو کنید

– در بخش Email and SMS یا Notifications می‌توانید اجازه‌ی ارسال ایمیل و پیامک‌های مربوط به خود اینستاگرام و نوتفیکیشن‌های پروفایل‌تان را به اینستاگرام بدهید یا آن را لغو کنید (برای این کار، کافی‌ست کنار هر گزینه تیک بزنید یا تیک موجود را حذف کنید.)

– در بخش Manage Contacts می‌توانید اجازه‌ی دست‌رسی اینستاگرام به مخاطبین گوشی‌تان و شماره‌هایشان را بدهید -یا آن را لغو کنید- تا هرکدام که اینستاگرام داشتند و این گزینه را فعال کرده بودند، برای فالو به شما پیشنهاد شوند و شما هم به آن‌ها پیشنهاد شوید

– در بخش Privacy and Security می‌توانید پروفایل‌تان را پابلیک (عمومی) یا پرایوت (خصوصی) کنید (با تیک زدن یا برداشتن تیک در مربع کنار Private Account)، مشخص کنید که زمان آخرین آنلاین بودن‌تان در بخش دایرکت به دیگران نشان داده شود یا نه (Activity Status)، دیگران اجازه‌ی به اشتراک گذاشتن استوری‌های شما را داشته باشند یا نه (با تیک زدن یا برداشتن تیک در مربع کنار Show Activity Status)، وقتی روی پستی تگ شدید در بخش تگ‌شده‌های پروفایل‌تان نمایش داده شود یا اول به تایید دستی خودتان نیاز داشته باشد (در بخش Photos of You اگر Add Automatically را انتخاب کنید، عکس‌ها به صورت خودکار در بخش تگ‌شده‌های پروفایل‌تان نمایش داده می‌شوند) و ورود دومرحله‌ای برای حساب کاربری‌تان فعال باشد یا نه (Two-Factor Authentication)

– در بخش Close Friends می‌توانید پروفایل‌های مورد نظرتان را به لیست دوستان نزدیک‌تان اضافه کنید. بعد هم می‌توانید پست‌ها و استوری‌های خاصی فقط برای این گروه منتشر کنید تا بقیه‌ی فالوورهایتان آن‌ها را نبینند.

 

تنظیمات اصلی و پرکاربرد را در چند بخش گذشته توضیح دادم اما امکانات دیگری هم در بخش تنظیمات اینستاگرام وجود دارند که این‌جا درموردشان نگفته‌ام. اگر سوال خاصی درمورد این امکانات دارید، در کامنت‌ها بپرسید.

 

بخش پنجم: تولید محتوا برای اینستاگرام – هفت نکته‌ی مهم

اگر یک پروفایل شخصی ساخته‌اید که مخاطبینش فقط دوستان و آشنایان‌تان هستند یا اگر سلیقه‌ی خاصی دارید و برای خودتان محتوا می‌کنید، احتمالا نیازی به اکثر این نکات نخواهید داشت. اما اگر می‌خواهید کم‌کم فالوور جمع کنید و پروفایل جذاب‌تری در اینستاگرام داشته باشید یا اگر می‌خواهید یک اینستاگرامر حرفه‌ای شوید و در بلندمدت از این شبکه‌ی اجتماعی درآمد کسب کنید، به‌تر است به نکات زیر توجه کنید:

 

۱- عکاسی یاد بگیرید یا عکس بخرید

اینستاگرام یک شبکه‌ی اجتماعی کاملا بصری‌ست. و برای موفقیت در آن هیچ چیز نمی‌تواند جای عکس‌ها و طرح‌های گرافیکی خوب را بگیرد. اگر دوربین دارید، پست‌هایی که با تگ آموزش عکاسی نوشته شده‌اند را ببینید. اگر با گوشی موبایل عکس می‌گیرید…

یک پست دیگر هم بخوانید:  راهنمای کاملا کامل عکاسی با موبایل [+ویدئو]

اگر خودتان وقت و ابزار عکس گرفتن را ندارید، می‌تواند از دیگران عکس بخرید. (خرید عکس از فروش‌گاه این وبلاگ | سفارش عکس)

 

۲- محتوایی یک‌پارچه و هماهنگ تولید کنید

برای پروفایل‌های شخصی: سعی کنید رنگ‌ها و تم کلی پروفایل‌تان را یک‌پارچه نگه دارید. یعنی نور و رنگ عکس‌ها را مشابه هم ادیت کنید و حتی موقع تغییر این رنگ‌ها، شکل کلی پروفایل‌تان را در نظر بگیرید و به ردیف‌های سه‌تایی اینستاگرام هم توجه کنید.

برای هماهنگ نگه داشتن پست‌ها از لحاظ بصری…

یک پست دیگر هم بخوانید:  ساده‌ترین راه ادیت رنگ عکس و ویدئو در فتوشاپ و پریمیر (راهنمای استفاده از LUT)

 

برای پروفایل‌های تجاری: مواردی که برای پروفایل‌های شخصی گفتم درمورد پروفایل‌های تجاری و برای کسب‌وکارها هم صادق‌اند. اما اگر می‌خواهید به عنوان یک برند در اینستاگرام موفق باشید، حتما باید یک استراتژی خوب برای محتوایتان داشته باشید.

برای تدوین استراتژی محتوا…

یک پست دیگر هم بخوانید:  استراتژی محتوا چیست؟ چه‌طور استراتژی خودمان را تدوین کنیم؟ + قالب آماده برای دانلود

 

۳- فقط تک‌عکس پست نکنید

به فرمت‌های مختلف پست‌های اینستاگرام توجه کنید. ویدئوهای کوتاه و بلند با روش‌های مختلف بسازید. آلبوم عکس‌های چندتایی پست کنید. مجموعه بسازید و…

استوری و IGTV را هم فراموش نکنید.

 

۴- جنبه‌ی اجتماعی قضیه را فراموش نکنید

پروفایل‌ها و هشتگ‌های مربوط به حوزه‌ی فعالیت‌تان را فالو کنید. بعد هم لایک کردن و کامنت گذاشتن برای دیگران را فراموش نکنید. اینستاگرام یک رسانه‌ی اجتماعی‌ست و نمی‌شود بدون توجه به جنبه‌ی اجتماعی آن، به یک رسانه‌ی قوی تبدیلش کرد.

 

۵- محتوای دیگران را بازنشر کنید

برای پروفایل‌های شخصی: اگر پستی را در یک پروفایل عمومی (پابلیک) دیدید که به نظرتان ارزش شِیر کردن داشت، از صاحب پروفایل اجازه بگیرید (با کامنت گذاشتن یا ارسال دایرکت) و در پروفایل خودتان بازنشرش کنید. در این حالت، تگ کردن اکانت اولیه را فراموش نکنید.

به اشتراک گذاشتن پست از طریق پیام دایرکت از ویژگی‌های خود اینستاگرام است و نیاز خاصی به اجازه ندارد.

 

برای پروفایل‌های تجاری: از فالوورهایتان بخواهید که با یک هشتگ خاص یا تگ کردن شما (یا هردو) با موضوع خاصی محتوا تولید کنند و به‌ترین پست‌ها را بازنشر کنید. در این حالت هم باید صاحب محتوا را تگ کنید.

 

برای بازنشر پست‌های دیگران می‌توانید از ابزارهایی مثل اپلیکیشن repost هم استفاده کنید.

 

۶- منظم پست بگذارید / درست هشتگ بزنید

سعی کنید در فواصل زمانی معین و با برنامه پست و استوری بگذارید و این برنامه را به شکلی منظم ادامه دهید. این کار در کنار استفاده‌ی درست از هشتگ‌ها -و توجه به نکات قبلی- می‌تواند میزان دیده شدن محتوای شما در چهارچوب الگوریتم اینستاگرام را به حداکثر برساند.

سعی کنید برای هر پست حدود پنج هشتگ بزنید. هشتگ‌های مربوطی را انتخاب کنید که میزان استفاده شدن از آن‌ها متفاوت باشد. مثلا یک هشتگ که ۲۰هزار پست دارد و یکی دیگر که ۲۰۰هزار تا پست دارد و…

هشتگ‌های مورد نظرتان را در بخش سرچ اینستاگرام جست‌وجو کنید تا تعداد استفاده شدن از آن‌ها و هشتگ‌های مشابه را ببینید. از این امکان برای انتخاب درست هشتگ برای پست‌هایتان استفاده کنید. هشتگ‌ها برای بیش‌تر دیده شدن استوری‌ها هم مفیدند.

 

۷- به ارزش محتوایتان هم توجه کنید

هر محتوایی برای مخاطب باارزش نیست. محتوایی تولید که ارزش توجه داشته باشد و بینندگانش را به فالو کردن شما و واکنش نشان دادن با لایک و کامنت ترغیب کند. اگر درمورد محصول خودتان پست می‌گذارید تا فروش‌تان را بالا ببرید یا اگر تبلیغ محصول دیگری را پست می‌کنید، حواس‌تان به تعداد این پست‌ها باشد. صفحه‌ای که از هر سه پستش یکی تبلیغاتی باشد، ارزش چندانی برای فالو ندارد.

برای تولید محتوای باارزش…

یک پست دیگر هم بخوانید:  محتوا چه‌طور برای مخاطبین ارزش تولید می‌کند

 


نوبت شما

این پست را با دیگران هم به اشتراک بگذارید و درمورد جذابیت‌های اینستاگرام برای شخص خودتان بنویسید.

اگر فکر می‌کنید باید نکته‌ای را به این راهنما اضافه کنم، حتما کامنت بگذارید و خبرم کنید!

سر زدن به من در اینستاگرام را هم از یاد نبرید: صفحه‌ی اصلی اینستاگرام من | صفحه‌ی پرتره‌های من


 

حامد

من یه نویسنده و عکاس فری‌لنس‌ام که عاشق خلق محتوای بکر و تازه‌ست. اگه دوست دارید بیش‌تر درموردم بدونید، صفحه‌ی درباره‌ی من رو ببینید. اما اگه دوست دارید باهم رفیق بشیم، تو شبکه‌ی اجتماعی موردعلاقه‌تون یا از طریق اعلان‌های مرورگر دنبالم کنید، محتوا رو ببینید و نظرتونو بگید که بیش‌تر گپ بزنیم. تا دفعه‌ی بعد، عزت زیاد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

عضو خبرنامه‌ی ایمیلی این وبلاگ بشید.

و هر چند ماه یه بار، یه ایمیل با آخرین و جذاب‌ترین پست‌های مورد نظرتون دریافت کنید.
لغو عضویت همیشه امکان‌پذیره.
close-link
Click Me