با اعتیاد به موبایل در جمع‌های دوستانه چه کنیم3 دقیقه برای خواندن

نیاز به گفتن ندارد. همه‌ی ما داریم تاثیر پیش‌رفت تکنولوژی و همه‌گیر شدن گوشی‌های هوش‌مند و اینترنت هم‌راه را در زندگی‌مان حس می‌کنیم. یکی از این تاثیرات، غرق شدن در زندگی و روابط مجازی و فراموش کردن زندگی و دوستی‌های واقعی -یا به‌تر بگویم: قابل لمس- است. در این پست، از اعتیاد به موبایل و تاثیرش روی جمع‌های دوستانه خواهم گفت و چند راه حل برای مواجهه با این مشکل ارائه خواهم داد. پس اگر خودتان یا دوستان‌تان در تمام دورهمی‌های دوستانه داخل گوشی فرو می‌روید و به این سادگی‌ها بیرون نمی‌آیید، تا انتها هم‌راه باشید.

 

اگر دوستان‌تان اعتیاد به موبایل دارند

۱- سکوت ادامه‌دار

یکی از راه‌های موثر در برابر دوستانی که همیشه در جمع‌ها گوشی‌به‌دست‌اند، سکوت است. هروقت که شما در حال حرف زدن بودید و یکی از دوستان‌تان بیش‌تر از چند لحظه درگیر گوشیش شد، حرف زدن را متوقف کنید. این سکوت ناگهانی شما باعث واکنش دوست‌تان خواهد شد. این واکنش عموما دو شکل مشخص دارد: اول، گوشی را کنار می‌گذارد. دوم، می‌گوید «تو ادامه بده من می‌شنوم» ولی گوشی را کنار نمی‌گذارد.

اگر حالت اول اتفاق بیفتد که به هدف‌تان رسیده‌اید. اما اگر با واکنش دوم مواجه شدید، بگویید مهم نیست و تا تمام شدن کار دوست‌تان صبر خواهید کرد. (به سکوت‌تان ادامه دهید) در این حالت، معمولا گوشی‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

 

۲- اعلام نارضایتی

اگر با یک دوست صمیمی یا یکی از اعضای خانواده طرف‌اید، می‌توانید -با صراحت- نارضایتی‌تان را اعلام کنید. مثلا به او بگویید که ترجیح می‌دهید وقتی باهم‌اید، درگیر گوشی‌ها نشوید. چون شما همیشه کنار هم نیستید ولی موبایل‌هایتان همیشه کنارتان خواهند بود و وقت برایشان زیاد است.

اگر با واکنشی مثل این مواجه شدید که «داری زیادی سخت می‌گیری» و قضیه چندان هم مهم نیست و… برای طرف‌تان توضیح دهید که وقتی به جای شما به موبایلش توجه می‌کند، چه حسی دارید. و این نادیده گرفته شدن، چه تاثیری روی رابطه‌تان می‌گذارد.

 

۳- قانون‌گذاری!

به‌خصوص اگر خودتان میزبان باشید، می‌توانید برای دورهمی‌تان قانون بگذارید. مثلا با بقیه‌ی حاضرین قرار بگذارید که هیچ‌کدام‌تان به اینترنت وصل نشوید. یا مثلا روی یک منقطه‌ی بدون گوشی توافق کنید یا همه‌ی گوشی‌ها را جمع کنید و یک‌جا دور از دست‌رس بگذارید.

می‌توانید برای کسانی که قانون‌شکنی می‌کنند، جریمه هم بگذارید. مثلا اگر بیرون‌اید، او صورت‌حساب نهایی یا بخشی از آن را پرداخت کند. یا اگر داخل خانه‌اید، او ظرف‌ها را بشورد و…

خلاصه گزینه‌ها بی‌شمارند. فقط باید خلاقیت‌تان را به کار بگیرید.

 

۴- بازی

یکی از کارهایی که می‌تواند باعث کنار گذاشته شدن گوشی‌های موبایل شود، یک بازی دسته‌جمعی‌ست. بسته به موقعیت و جمع‌تان، یک بازی گروهی انتخاب کنید.

کسانی که درگیر بازی باشند، معمولا سمت موبایل‌شان نمی‌روند. اما می‌توانید این مورد را با مورد قبلی ترکیب کنید و برای کسانی که در طول بازی سمت گوشی بروند، یک جریمه مشخص کنید.

 

نکته‌ی پایانی: حواس‌تان به خودتان هم باشد

اگر به خودی خود واضح نیست، بگذارید روی این نکته تاکید کنم: وقتی از دیگران می‌خواهید در جمع‌های دوستانه یا خانوادگی به صفحه‌ی گوشی‌شان خیره نشوند و واقعا در جمع حاضر باشند، خودتان هم نباید این کار را بکنید. نکات زیر می‌توانند در این راستا کمک‌تان کنند.

 

یک پست دیگر هم بخوانید:  یک دلیل ساده برای عصبانیت ظاهرا بی‌دلیل

 

اگر خودتان اعتیاد به موبایل دارید

۱- موبایل‌تان را دم دست و جلوی چشم نگذارید

اگر ناخودآگاه هر چند دقیقه یک بار گوشی‌تان را چک می‌کنید، به‌ترین راه پیش‌گیری همین است. گوشی‌تان را دم دست و جلوی چشم نگذارید تا صرفا طبق عادت سراغش نروید.

 

۲- اتصال به اینترنت را قطع کنید / گوشی را سایلنت کنید

برای این‌که پشت سر هم نوتیفیکیشن نگیرید، اتصال گوشی‌تان به اینترنت را قطع کنید. یک راه دیگر برای جلوگیری از حواس‌پرتی‌های اضافه، سایلنت کردن گوشی‌ست.

 

۳- بخشی از جمع باشید

در گفت‌وگوها و سرگرمی‌های دسته‌جمعی شرکت کنید و سعی کنید در لحظه حاضر باشید. به اتفاقات در جریان و حرف‌های دوستان‌تان فکر کنید، نه به اتفاقاتی که در جاهای دیگر یا شبکه‌های اجتماعی در حال رخ دادن‌اند.

 

۴- از دوستان‌تان کمک بگیرید

به بخش قبلی مقاله مراجعه کنید و راه‌های مطرح‌شده را با دوستان‌تان در میان بگذارید. از آن‌ها بخواهید که در اجرای این راه‌حل‌ها کمک‌تان کنند.

 

۵- مینی‌مالیسم دیجیتال

گوشی‌های هوش‌مند فقط بخشی از قضیه‌اند. تکنولوژی هر روز پیش‌رفت می‌کند و زندگی‌های ما هم هم‌راه با آن پیچیده‌تر می‌شوند. مینی‌مالیسم دیجیتال یک روی‌کرد کلی برای زندگی ساده و معنادار در مواجهه با این تکنولوژی‌های جدید است که در یک کتاب الکترونیک درموردش توضیح داده‌ام.

اگر فکر می‌کنید خودتان یا دوستان‌تان زیادی درگیر این تکنولوژی‌ها شده‌اید، خواندن و هدیه دادن این کتاب می‌تواند برایتان مفید باشد.

کتاب الکترونیک مینی‌مالیسم دیجیتال (متنی + صوتی)

 


نوبت شما

تجربه‌ی شما درمورد اعتیاد به موبایل در جمع‌های خانوادگی و دوستانه چیست؟ کدام راه‌حل‌ها برایتان مفیدتر بوده‌اند؟ تجربه‌تان را در کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

این پست را برای دوستان‌تان هم بفرستید و اگر نمی‌خواهید پست‌های بعدی را از دست بدهید، مرا در شبکه‌های اجتماعی‌تان دنبال کنید.


 

حامد

من یه نویسنده و عکاس فری‌لنس‌ام که عاشق خلق محتوای بکر و تازه‌ست. اگه دوست دارید بیش‌تر درموردم بدونید، صفحه‌ی درباره‌ی من رو ببینید. اما اگه دوست دارید باهم رفیق بشیم، تو شبکه‌ی اجتماعی موردعلاقه‌تون یا از طریق اعلان‌های مرورگر دنبالم کنید، محتوا رو ببینید و نظرتونو بگید که بیش‌تر گپ بزنیم. تا دفعه‌ی بعد، عزت زیاد!

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

به اینستاگرام سر بزنید!

صفحه‌ی من رو فالو کنید و محتوای اختصاصیش رو
از دست ندید.
عکسای جذاب، متنای کوتاه و متفاوت
close-link
Click Me